Home » Blog » Jak wybrać odpowiednią lokalizację dla sklepu?

23.01.2018

Jak wybrać odpowiednią lokalizację dla sklepu?

Wybór lokalizacji ma zasadniczy wpływ na powodzenie finansowe sklepu. To decyzja na wagę sukcesu lub porażki biznesu prowadzenia sklepu.  Przed wyborem lokalizacji, warto odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

–  co będziemy sprzedawać?
–  kim są nasi klienci?
–  jaka powierzchnia sklepu jest nam potrzebna, ile powierzchni powinniśmy przeznaczyć na sklep, a ile na zaplecze?

Odpowiedzi na te pytania są pierwszym krokiem dla znalezienia lokalizacji, która przyniesie naszemu sklepowi pożądane zyski.

Rodzaj sklepu

Czy planujemy uruchomić niewielki sklep z artykułami pierwszej potrzeby, sklep specjalistyczny czy może chcemy sprzedawać artykuły kupowane okazjonalnie, które są zdecydowanie droższe od artykułów popularnych (np. samochody czy meble).  Kupując meble, klienci wybiorą się w ten rejon miasta, w którym znajduje się kilka konkurencyjnych sklepów z takim asortymentem. Dzięki temu w jednym miejscu będą mogli przejrzeć oferty różnych sprzedawców, nie tracąc czasu na dojazdy. Dlatego sąsiadowanie z konkurencją, może się niekiedy okazać dobrą okazją do zwiększenia zysków.

Salony meblowe, ze względu na ich wielkość, usytuowane będą najczęściej na obrzeżach miasta. Są jednak obiekty, dla których bardziej naturalna jest prestiżowa lokalizacja w centrum.  Np. jeśli sprzedajemy biżuterię, właśnie o lokalizacji w centrum powinniśmy pomyśleć w pierwszej kolejności.

Ile mamy potencjalnych klientów i kim oni są?

Warto dokładnie poznać okolicę, w której będzie działać nasz sklep, porozmawiać z właścicielami innych firm z regionu. Z roczników statystycznych zaczerpnąć dane o liczbie mieszkańców w danej okolicy, ich średnim wieku i dochodach. Przykładowo, gdy chodzi o sklepy z artykułami pierwszej potrzeby na osiedlach dużych miast, przyjmuje się, że bardzo dobra lokalizacja osiedlowa to taka, w obrębie której kilometr od sklepu mieszka 2500 ludzi. Zakłada się, że placówkę będzie odwiedzać około 40 proc. okolicznych mieszkańców, co przy 2500 osób daje 1000 klientów. Do dobrze zaopatrzonego sklepu osiedlowego każdy z nich statystycznie zajrzy dwa, a może nawet trzy razy w tygodniu. Ilość potencjalnych klientów będzie mieć znaczenie w przypadku sklepu z produktami pierwszej potrzeby. Natomiast w przypadku bardziej specjalistycznych placówek, ważniejsze będzie to czy potencjalni klienci odpowiadają naszej grupie docelowej.

Infrastruktura

Dostępność parkingu to jedna z kluczowych kwestii, branych pod uwagę przez właściciela sklepu. Nikt nie lubi robić zakupów w miejscu, w którym musi polować na wolne miejsce postojowe. Poszukując idealnej lokalizacji sklepu w dużym mieście, warto też pomyśleć o bliskości przystanków komunikacji miejskiej.

Konkurencja i sąsiedzi

Określone sąsiedztwo może pomóc, albo zaszkodzić naszemu sklepowi. Przykładowo, ekskluzywny butik nie sprawdzi się w sąsiedztwie dyskontu z używaną odzieżą. Ale jeśli obok butiku będzie się znajdował salon kosmetyczny lub fryzjer, właściciel sklepu może spodziewać się podwojenia zysków.  Warto zwrócić uwagę, czy w pobliżu lokalu, który chcemy wynająć, znajdują się sklepy oferujące komplementarne produkty. Dobrze jest posiadać sklep obok sklepów działających w podobnych branżach, gdyż dzięki temu klient w jednym miejscu będzie mógł kompleksowo zaopatrzyć się w produkty, których potrzebuje.

Wybierając lokalizację sklepu, nie warto się spieszyć. Warto przeprowadzić dokładny research, poznać okolicę, w której będzie umieszony nasz sklep. Jeśli to będzie wymagać przełożenia daty otwarcia sklepu, warto taką decyzję podjąć. Lepiej poświęcić więcej czasu na szukanie bardzo dobrej lokalizacji niż zdecydować się na „pierwszą lepszą”. Zły wybór może zdecydować o niepowodzeniu całego biznesu prowadzenia sklepu.

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testDlaczego sprzedawcy internetowi otwierają sklepy stacjonarne?
    zobacz więcej

    18.04.2024

    Dlaczego sprzedawcy internetowi otwierają sklepy stacjonarne?

    Sklepy stacjonarne to dla marek zajmujących się e-commerce sposób na zwiększenie rozpoznawalności, a także możliwość zaoferowania bogatszego doświadczenia zakupowego w ramach sprzedaży wielokanałowej - omnichannel. 

    testSklep w Roubaix kolejną produkcją Ergo Store dla marki Dockers
    zobacz więcej

    11.04.2024

    Sklep w Roubaix kolejną produkcją Ergo Store dla marki Dockers

    Mieszczący się w centrum outletowym Designer Outlet Roubaix we Francji punkt handlowy to jeden z większych sklepów tej marki, przygotowanych przez nas w ostatnich miesiącach.

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies dla prawidłowego działania oraz do celów analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Klikając przycisk „AKCEPTUJĘ” lub kontynuując korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażają Państwo na to zgodę. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących tych plików oznacza, że będą one zamieszczane automatycznie w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień dotyczących cookies mogą Państwo dokonać w swojej przeglądarce internetowej.
    Szczegóły znajdą Państwo w naszej polityce prywatności.