Home » Blog » 5 sposobów by prowadzić sklep w duchu odpowiedzialności społecznej

03.08.2022

5 sposobów by prowadzić sklep w duchu odpowiedzialności społecznej

Klienci stali się dziś bardziej świadomi tego, w jaki sposób ich styl życia i nawyki zakupowe wpływają na kondycję naszej planety. Odpowiedzialnej społecznie postawy oczekują również od firm. Jakie działania warto podjąć w sklepie by prowadzić go w duchu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)?  

1. Zainwestuj w zielone technologie.

Jeśli chcesz prowadzić odpowiedzialny biznes, minimalizuj zużycie energii i redukuj emisję szkodliwych dla środowiska związków. Wysoka inflacja oraz rosnące ceny energii to dziś dodatkowe zachęty do inwestowania w ekologiczne rozwiązania. 

Według globalnego dostawcy rozwiązań energetycznych Schneider Electric, obiekty handlowe są dziś największymi konsumentami energii wśród budynków niemieszkalnych w Europie. Redukując ślad węglowy i emisje, sprzedawcy detaliczni mogą zmniejszyć swój negatywny wpływ na planetę, a jednocześnie poprawić wizerunek marki i zmniejszyć koszty.

Podobne cele przyświecały nam również w Ergo Store, kiedy zdecydowaliśmy się na zasilenie budynku naszego magazynu energią pochodzącą z paneli fotowoltaicznych. Takie rozwiązanie zapewnia nam samowystarczalność energetyczną oraz zdrowy ekosystem. 

2.  Wprowadź do oferty zrównoważone produkty. 

Z badań polskiej firmy Kantar, wynika, że 43 proc. konsumentów jest w stanie zrezygnować z zakupu produktów tylko ze względu na ich negatywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo. 

Świadomość tej zależności jest dziś coraz większa wśród marek odzieżowych. Producenci obuwia Veja i Allbirds, marka modowa LA Reformation to przykłady firm nowej generacji, które wyznaczają standardy zrównoważonego rozwoju, zdobywając coraz większą rzeszę fanów dzięki swojej zdolności do łączenia atrakcyjnych stylizacji z przywiązaniem do ekologii. 

Również w kategorii dóbr szybkozbywalnych, do głosu dochodzą niezależne firmy, które stawiają na etyczne i zrównoważone modele biznesowe. Świetnym przykładem jest brytyjska marka smoothie Innocent Drink, która swoją reputację zbudowała na produkowaniu naturalnych, zdrowych napojów, a do tego posiada odpowiednie ekologiczne certyfikaty. 

3.  Używaj opakowań z recyklingu, wielokrotnego użytku i biodegradowalnych

Wprowadzenie w 2018 roku obowiązkowych opłat za foliowe torby zwróciło uwagę na ilość niepotrzebnych opakowań, przynoszonych do domów po każdych zakupach. Konsumenci nauczyli się zabierania do sklepów wielorazowych siatek. Sieci zadbały o dostępność droższych, ale nadających się do wielokrotnego użytku toreb. Część sklepów wprowadziła papierowe opakowania, które dobrze sprawdzają się, gdy nabywanym towarem są ubrania czy akcesoria domowe, ale już niekoniecznie w przypadku produktów spożywczych.

Aktywiści i konsumenci wciąż zachęcają sprzedawców, aby robili więcej, aby zmniejszyć ilość plastikowych opakowań używanych w sklepach.

Coraz powszechniejsze stają się biodegradowalne opakowania wykonane z materiałów pochodzenia roślinnego, takich jak skrobia i celuloza, które rozkładają się w sposób bardziej przyjazny dla środowiska niż plastik. 

Nadszedł więc czas, aby zbadać, w jaki sposób możesz ograniczyć plastik we własnym biznesie i znaleźć bardziej przyjazne dla środowiska alternatywy.

4.  Postaw na artykuły z drugiej ręki 

Coraz więcej konsumentów decyduje się na zakup towarów używanych. Raport thredUP, największego internetowego sklepu z używanymi rzeczami, wykazał, że w ciągu ostatnich trzech lat cały rynek używanych produktów rósł 21 razy szybciej niż rynek odzieży “z pierwszej ręki”.

Artykuły używane są popularne wśród konsumentów z dwóch głównych powodów: 1. Pomagają zmniejszyć wpływ ich zakupów na środowisko – np. ponowne wykorzystywanie ubrań, pozwala zmniejszyć ilość zanieczyszczeń generowanych przez przemysł odzieżowy, który jest drugim największym trucicielem środowiska. 2. Są przystępne cenowo, umożliwiając ludziom zdobycie towarów, w przypadku których nie byłoby ich stać na nowe.

Second hand to biznes, który otwiera nowe możliwości zwiększenia zainteresowania artykułami i zwiększenia ich wartości.

5. Zaprojektuj bardziej ekologiczne wnętrze

Sklepy marki odzieżowej Reformation posiadają certyfikat Green Business, co oznacza m.in zastosowanie materiałów, takich jak oprawy LED, czy izolacji wykonanej z tkaniny pochodzącej z recyklingu.

Budując zrównoważony sklep w londyńskim Greenwich, marka IKEA wykorzystała wiele materiałów odnawialnych – dach jest pokryty panelami słonecznymi, które zasilają sklep, a budynek zbiera wodę deszczową, aby zmniejszyć o połowę jej zużycie.

W Ergo Store, projektując sklepy dla naszych klientów, zwracamy uwagę czy używane przez nas materiały, takie jak drewno, stal czy tworzywa sztuczne pochodzą z zaufanych i certyfikowanych miejsc, bezpiecznych dla środowiska i naszych pracowników. Przykładowo, wykorzystujemy surowce drzewne z certyfikatem FSC, czyli Forest Stewardship Council. Potwierdza on, że produkt pochodzi z obszarów, na których nie panuje gospodarka rabunkowa wobec obszarów leśnych.

Projektując nasze biuro, postawiliśmy na materiały pochodzące z recyklingu –  przy budowie ścian działowych wykorzystaliśmy cegłę pochodzącą z rozbiórki, a bardzo charakterystycznym elementem dekoracyjnym stała się wykonana z tej cegły licówka. Więcej o zielonych rozwiązaniach w naszym biurze, piszemy tutajNasze działania na rzecz ochrony środowiska oficjalnie potwierdzone certyfikatem Zielonych Firm EkoBiznesPolska.

Sklep w duchu odpowiedzialności społecznej – inwestycja, która się opłaca

Przy rosnącej liczbie konsumentów wyrażających zainteresowanie i troskę o zrównoważony rozwój, bycie ekologicznym to nie tylko wybór etyczny, ale również biznesowy. Prowadzenie sklepu w duchu odpowiedzialności społecznej to dziś inwestycja, która z pewnością się opłaci.

Foto: Priscilla Du Preez, Thom Bradley / Unsplash

Czytaj również

testDziesięć sklepów More & More w Niemczech przygotowanych przez Ergo Store
zobacz więcej

22.09.2022

Dziesięć sklepów More & More w Niemczech przygotowanych przez Ergo Store

Za nami czas intensywnej współpracy z marką More & More, której efektem jest dziesięć sklepów, które wyprodukowaliśmy w Niemczech w lecie 2022 r. 

testOstrów Wielkopolski, Nowy Sącz - nowe polskie produkcje Ergo Store dla grupy LPP
zobacz więcej

15.09.2022

Ostrów Wielkopolski, Nowy Sącz – nowe polskie produkcje Ergo Store dla grupy LPP

Nasza współpraca z grupą LPP nie zwalnia tempa. Za nami nowe projekty dla marek Reserved i Sinsay w Polsce - w Ostrowie Wielkopolskim i Nowym Sączu.

ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
30-720 Kraków

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies dla prawidłowego działania oraz do celów analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Klikając przycisk „AKCEPTUJĘ” lub kontynuując korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażają Państwo na to zgodę. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących tych plików oznacza, że będą one zamieszczane automatycznie w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień dotyczących cookies mogą Państwo dokonać w swojej przeglądarce internetowej.
Szczegóły znajdą Państwo w naszej polityce prywatności.