03.08.2022
Klienci stali się dziś bardziej świadomi tego, w jaki sposób ich styl życia i nawyki zakupowe wpływają na kondycję naszej planety. Odpowiedzialnej społecznie postawy oczekują również od firm. Jakie działania warto podjąć w sklepie by prowadzić go w duchu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)?
Jeśli chcesz prowadzić odpowiedzialny biznes, minimalizuj zużycie energii i redukuj emisję szkodliwych dla środowiska związków. Wysoka inflacja oraz rosnące ceny energii to dziś dodatkowe zachęty do inwestowania w ekologiczne rozwiązania.
Według globalnego dostawcy rozwiązań energetycznych Schneider Electric, obiekty handlowe są dziś największymi konsumentami energii wśród budynków niemieszkalnych w Europie. Redukując ślad węglowy i emisje, sprzedawcy detaliczni mogą zmniejszyć swój negatywny wpływ na planetę, a jednocześnie poprawić wizerunek marki i zmniejszyć koszty.
Podobne cele przyświecały nam również w Ergo Store, kiedy zdecydowaliśmy się na zasilenie budynku naszego magazynu energią pochodzącą z paneli fotowoltaicznych. Takie rozwiązanie zapewnia nam samowystarczalność energetyczną oraz zdrowy ekosystem.
Z badań polskiej firmy Kantar, wynika, że 43 proc. konsumentów jest w stanie zrezygnować z zakupu produktów tylko ze względu na ich negatywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo.
Świadomość tej zależności jest dziś coraz większa wśród marek odzieżowych. Producenci obuwia Veja i Allbirds, marka modowa LA Reformation to przykłady firm nowej generacji, które wyznaczają standardy zrównoważonego rozwoju, zdobywając coraz większą rzeszę fanów dzięki swojej zdolności do łączenia atrakcyjnych stylizacji z przywiązaniem do ekologii.
Również w kategorii dóbr szybkozbywalnych, do głosu dochodzą niezależne firmy, które stawiają na etyczne i zrównoważone modele biznesowe. Świetnym przykładem jest brytyjska marka smoothie Innocent Drink, która swoją reputację zbudowała na produkowaniu naturalnych, zdrowych napojów, a do tego posiada odpowiednie ekologiczne certyfikaty.
Wprowadzenie w 2018 roku obowiązkowych opłat za foliowe torby zwróciło uwagę na ilość niepotrzebnych opakowań, przynoszonych do domów po każdych zakupach. Konsumenci nauczyli się zabierania do sklepów wielorazowych siatek. Sieci zadbały o dostępność droższych, ale nadających się do wielokrotnego użytku toreb. Część sklepów wprowadziła papierowe opakowania, które dobrze sprawdzają się, gdy nabywanym towarem są ubrania czy akcesoria domowe, ale już niekoniecznie w przypadku produktów spożywczych.
Aktywiści i konsumenci wciąż zachęcają sprzedawców, aby robili więcej, aby zmniejszyć ilość plastikowych opakowań używanych w sklepach.
Coraz powszechniejsze stają się biodegradowalne opakowania wykonane z materiałów pochodzenia roślinnego, takich jak skrobia i celuloza, które rozkładają się w sposób bardziej przyjazny dla środowiska niż plastik.
Nadszedł więc czas, aby zbadać, w jaki sposób możesz ograniczyć plastik we własnym biznesie i znaleźć bardziej przyjazne dla środowiska alternatywy.
Coraz więcej konsumentów decyduje się na zakup towarów używanych. Raport thredUP, największego internetowego sklepu z używanymi rzeczami, wykazał, że w ciągu ostatnich trzech lat cały rynek używanych produktów rósł 21 razy szybciej niż rynek odzieży “z pierwszej ręki”.
Artykuły używane są popularne wśród konsumentów z dwóch głównych powodów: 1. Pomagają zmniejszyć wpływ ich zakupów na środowisko – np. ponowne wykorzystywanie ubrań, pozwala zmniejszyć ilość zanieczyszczeń generowanych przez przemysł odzieżowy, który jest drugim największym trucicielem środowiska. 2. Są przystępne cenowo, umożliwiając ludziom zdobycie towarów, w przypadku których nie byłoby ich stać na nowe.
Second hand to biznes, który otwiera nowe możliwości zwiększenia zainteresowania artykułami i zwiększenia ich wartości.
Sklepy marki odzieżowej Reformation posiadają certyfikat Green Business, co oznacza m.in zastosowanie materiałów, takich jak oprawy LED, czy izolacji wykonanej z tkaniny pochodzącej z recyklingu.
Budując zrównoważony sklep w londyńskim Greenwich, marka IKEA wykorzystała wiele materiałów odnawialnych – dach jest pokryty panelami słonecznymi, które zasilają sklep, a budynek zbiera wodę deszczową, aby zmniejszyć o połowę jej zużycie.
W Ergo Store, projektując sklepy dla naszych klientów, zwracamy uwagę czy używane przez nas materiały, takie jak drewno, stal czy tworzywa sztuczne pochodzą z zaufanych i certyfikowanych miejsc, bezpiecznych dla środowiska i naszych pracowników. Przykładowo, wykorzystujemy surowce drzewne z certyfikatem FSC, czyli Forest Stewardship Council. Potwierdza on, że produkt pochodzi z obszarów, na których nie panuje gospodarka rabunkowa wobec obszarów leśnych.
Projektując nasze biuro, postawiliśmy na materiały pochodzące z recyklingu – przy budowie ścian działowych wykorzystaliśmy cegłę pochodzącą z rozbiórki, a bardzo charakterystycznym elementem dekoracyjnym stała się wykonana z tej cegły licówka. Więcej o zielonych rozwiązaniach w naszym biurze, piszemy tutaj. Nasze działania na rzecz ochrony środowiska oficjalnie potwierdzone certyfikatem Zielonych Firm EkoBiznesPolska.
Przy rosnącej liczbie konsumentów wyrażających zainteresowanie i troskę o zrównoważony rozwój, bycie ekologicznym to nie tylko wybór etyczny, ale również biznesowy. Prowadzenie sklepu w duchu odpowiedzialności społecznej to dziś inwestycja, która z pewnością się opłaci.
Foto: Priscilla Du Preez, Thom Bradley / Unsplash
30.01.2025
Sklep w formacie shop-in-shop w belgijskim mieście Charleroi dołączył do listy naszych produkcji dla odzieżowej marki z Niemiec.
23.01.2025
Głównym założeniem gospodarki cyrkularnej jest minimalizacja odpadów oraz maksymalne wykorzystanie zasobów poprzez ponowne użycie, recykling i odnawianie produktów. W jaki sposób można zastosować cyrkularne zasady w handlu detalicznym?