11.09.2019

Concept store – w poszukiwaniu magicznego doświadczenia zakupowego

Przestrzeń, w której doznaje się doświadczenia tożsamości marki – to główna idea concept store’u – formatu sklepu, którego historia sięga lat 90. ubiegłego wieku.

Czym jest Concept Store?

Concept store’y pojawiły się w momencie, gdy formuła butików – niewielkich sklepów z modnymi i ekskluzywnymi ubraniami – okazała się za wąska i niewystarczająca.  W konceptach, nie znajdziemy, tak jak w tradycyjnych sklepach, działów z odzieżą damską, męską czy dziecięcą. Najsłynniejszy concept store na świecie – 10 Corso Como w Mediolanie stanowi połączenie galerii sztuki współczesnej, restauracji, księgarni, czytelni i minihotelu.

Charakterystyczną cechą concept store’ów jest ich wielobranżowość i wielomarkowość. Produkty różnych marek łączone są ze sobą nie tyle ze względu na przynależność do konkretnych gatunków (moda damska/męska, odzież sportowa, kosmetyki itp.), co z uwagi na ich charakter. Ubrania nie są posegregowane kolorami, spodnie nie wiszą obok innych spodni, a ubrania od tego samego projektanta są często porozrzucane po różnych częściach sklepu. Concept store’y opierają się w dużej mierze o autorską selekcję asortymentu. I tak, w odzieżowym koncepcie SHE/S A RIOT przy ul. Mysiej w Warszawie znajdziemy perfumy, magazyny modowo-lifestyle’owe, książki o designie, a także biżuterię, obrazy czy lemoniadę podawaną w stylowych, szklanych butelkach.

Celem wizyty w sklepie koncepcyjnym nie jest szybkie zaspokojenie jakiejś potrzeby, np. kupno butów w określonym rozmiarze, bardziej chodzi o doświadczanie i przeżywanie. Zwolennicy zakupów bez pośpiechu, miłośnicy idei slow shopping powinni poczuć się w takich miejscach komfortowo.

Gdzie znajduje zastosowanie Concept Store?

Concept store’y tradycyjnie kojarzone są z branżą odzieżową, jednak coraz częściej przekształcają się w nie wyspecjalizowane sklepy spożywcze. Tak jest m.in. w przypadku sklepu z żywnością ekologiczną Zielona Spiżarnia w Poznaniu czy sklepem z serami Ser Lanselot w Łodzi. W Warszawie flagowym concept storem kulinarnym są natomiast Koszyki – minitarg i bar w przestrzeni wyremontowanej hali przy ul. Koszykowej. Sprzedające ekologiczną żywność Koszyki organizują w weekendowe wieczory imprezy z didżejami – taką sytuację trudno byłoby sobie wyobrazić w przypadku tradycyjnych delikatesów.

Eksperci branży retail, tacy jak m.in. Rick Caruso (szef Caruso Affiliated – amerykańskiego dewelopera, który ma w portfolio takie galerie handlowe jak The Groove i Glendale) podkreślają, że sprzedawcy powinni się dziś skupić na kreowaniu „magicznego i pamiętnego” doświadczenia zakupowego, które przekłada się na lojalność klientów. Wiele marek zauważyło już, że serwowanie klientowi rozrywki w duchu marki pozwala związać go na dłużej z danym produktem.

Dostarczanie unikalnych doświadczeń to sposób na odciągniecie klientów od komputerów w czasach intensywnego rozwoju handlu internetowego. Concept store’y z pewnością są miejscem, które mogą zatrzymać na dłużej klientów, ich wyjątkowość polega m.in. na tym, że bardziej niż inne formaty sklepów, mogą zbudować wokół siebie społeczność klientów, reprezentujących określony styl życia.

Foto: www.10corsocomo.com, instagram.com/10corsocomo/

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testSześć trendów w handlu detalicznym na 2025 r.
    zobacz więcej

    09.01.2025

    Sześć trendów w handlu detalicznym na 2025 r.

    Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.

    testNowe produkcje Ergo Store dla grupy LPP w Polsce
    zobacz więcej

    02.01.2025

    Nowe produkcje Ergo Store dla grupy LPP w Polsce

    Sklepy Sinsay w parkach handlowych w Świdnicy i Zamieniu to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy!✅

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków