O tym, że mężczyźni i kobiety mają inne zwyczaje zakupowe pisaliśmy już w artykule jak kupują kobiety. Na ten temat krąży wiele stereotypów, ale czy na pewno wszystkie są prawdziwe?
Mężczyźni idą na zakupy z określonym celem, sprawdzają gdzie mogą go zrealizować i wykonują konkretny plan. Badania potwierdzają, że mężczyźni reagują zdecydowanie częściej na proste i jasne komunikaty oraz podejmują szybkie decyzje. Wciąż domeną mężczyzn pozostają zaplanowane zakupy. 44 proc. z nich (w porównaniu do 29 proc. kobiet) wskazało, że kupuje tylko te rzeczy, które już wcześniej chcieli mieć. Mężczyźni również wolą sprawdzać informacje o produkcie na telefonie, niż zadać pytanie sprzedawcy (28 proc. w porównaniu z 16 proc. kobiet).
Wśród mężczyzn jest najwięcej, zorientowanych na ceny i jakość konsumentów. Kobiety i mężczyźni różnią się we wskazaniach czynników, które najbardziej wpływają na ich decyzje zakupowe. Dla kobiet będą to kolejno: cena, jakość produktu i marka. Dla mężczyzn najważniejsza jest jakość produktu, a potem cena i marka. Są również lojalni wobec poznanych wcześniej produktów i marek, rzadziej niż kobiety decydują się na eksperymentowanie z nowinkami.
Zmienia się stosunek mężczyzn do zakupów. Już 16 proc. z nich określa siebie jako fanów tej aktywności, a wśród młodszego pokolenia – 18 proc. Młodzi mężczyźni zaczynają być coraz bardziej wrażliwi na wszelkiego rodzaju promocje, kupony, rabaty czy oferty specjalne, a to otwiera drogę do spontanicznych męskich zakupów. Panowie nie traktują co prawda zakupów jako wydarzenia towarzyskiego, jednak typowy obraz, w którym mężczyzna kupuje to, co jest mu niezbędne, i wychodzi ze sklepu, przestaje mieć zastosowanie, zwłaszcza w przypadku młodszego pokolenia. Młodzi mężczyźni coraz częściej poddają się wpływom mody i zachciankom. Lubią przyglądać się produktom na półce. Bywa, że podobnie jak kobiety kupują impulsywnie i polują na okazje.
Mężczyźni coraz częściej odwiedzają sklepy odzieżowe, a także drogerie. Według raportu „Gender Factor” kosmetyki kupuje już 18 proc. mężczyzn. Nie jest to może dużo w porównaniu z aż 62 procentami kobiet, ale z pewnością jest to wskazówka, że w kontekście sprzedaży kosmetyków warto zainteresować się też męskim odbiorcą. Mężczyźni chcą dobrze wyglądać i coraz chętniej używają rozmaitych kosmetyków. Już 20 proc. mężczyzn w wieku 35-44 lat samodzielnie kupuje produkty higieniczne i kosmetyczne. Nieco mniej rozgląda się za kosmetykami 25-34-latków –19 proc. Odsetek mężczyzn kupujących takie produkty spada w grupie 45-54 lata i wynosi 16 proc. A w przypadku mężczyzn 50+ osiąga zaledwie 10 proc.
W przypadku kupowania ubrań przez mężczyzn panuje mit, że sami decydują o swoich wyborach konsumenckich. Według badań przeprowadzonych przez Branch Brothers zakup odzieży dla pana domu odbywa się podczas wyjścia rodzinnego, ponad 65% odwiedzających sklepy klientów to pary i rodziny. Co więcej, ostateczną decyzję o zakupie ma kobieta – mniej niż 10% mężczyzn kupuje odzież bez konsultacji. Panowie stojący przed wyborem garnituru czy koszuli coraz częściej z własnej inicjatywy w sklepach odzieżowych pytają o opinię sprzedawcę. Co w przypadku kupna innych kategorii produktów praktycznie się nie zdarza.
Aby uprzyjemnić mężczyznom zakupy oraz skłonić ich do większych wydatków spoza planowanej listy warto zadbać o jasny i czytelny układ sklepu. Dobrze byłoby również trzymać się podziału przestrzeni handlowej ze względu na płeć i wyraźnie to zaakcentować. Mężczyźni nie lubią za długo szukać dlatego trzeba zadbać o porządek na półkach sklepowych czy wieszakach. Chaos i natłok produktów, który często spotykamy w sklepach z odzieżą damską, zwłaszcza w trakcie wyprzedaży, nie powinien mieć miejsca w dziale męskim. Płeć męska lubuje się również nieco bardziej w technologii niż kobiety zatem może warto byłoby wprowadzić więcej nowoczesności do sklepu. Wirtualny doradca na pewno sprawdziłby się bardziej niż pomoc ze strony sprzedawcy. Jako, że mężczyźni nie są skorzy do kontaktu ze sprzedawcą i lubią szybkie zakupy być może warto w każdym sklepie postawić kasy samoobsługowe, które pozwolą uniknąć długich kolejek. Rozwiązania kojarzone ze sklepami przyszłości to coś co mogłoby przyciągnąć więcej mężczyzn na zakupy.
Długoletnie doświadczenie naszej ekipy pozwala nam na przygotowanie punktów sprzedaży, które przyciągną uwagę różnych grup odbiorców, w tym mężczyzn. Odpowiedni projekt przestrzeni sklepowej może znacząco zwiększyć sprzedaż. Biorąc pod uwagę zachowania konsumenckie zależne od płci czy wieku możemy przygotować sklep „idealny”. Zapraszamy do kontaktu i współpracy marki, które chcą z naszą pomocą zdobyć więcej konsumentów.
Foto: unsplash.com
12.09.2024
Dubrownik - jedno z najpiękniejszych miast w Europie i nowy sklep Mohito - najbardziej kobiecej marki w portfolio grupy LPP. Latem 2024 r. wyprodukowaliśmy dla trójmiejskiej firmy kolejny sklep w Chorwacji.
05.09.2024
Oświetlenie odgrywa ważną rolę w budowaniu atmosfery przestrzeni komercyjnych, wpływając nie tylko na wygląd wnętrz, ale także na samopoczucie klientów i pracowników.
Na konkretne rozwiązania oświetleniowe wpływają dziś trendy takie jak zrównoważony rozwój, ekspansja technologii i personalizacja.