Home » Blog » Jak wyznaczyć klientowi sklepu ścieżkę zakupów przy pomocy światła?

06.07.2021

Jak wyznaczyć klientowi sklepu ścieżkę zakupów przy pomocy światła?

Światło odgrywa dużą rolę w naszym życiu. Za jego pomocą scenarzyści wpływają na ludzkie emocje i to jak odbieramy przedstawienie. Tę wiedzę można również przełożyć do projektowania przestrzeni sklepowej. Nowoczesne technologie tj. neony, specjalne efekty świetlne oraz inne sposoby wykorzystania sztucznego oświetlenia pozwalają na „sterowanie” wrażeniami klientów.

Odpowiednio oświetlona przestrzeń sklepowa to 40% sukcesu. Według badań przeprowadzonych przez J. Niewiadomską, a zawartych w książce „Handel” to właśnie oświetlenie ma aż 40% wpływu na percepcję wnętrza sklepu. Inne czynniki to kolejno: elementy graficzne, kolorystyka podłogi, sufitu i ścian.

Rodzaje oświetlenia w sklepie stacjonarnym.

1. Światło główne

Skierowane w dół, równomiernie oświetlające przestrzeń sklepową. To oświetlenie włączone jest w godzinach otwarcia sklepu. Należy pamiętać, aby dobrać odpowiednie natężenie oraz zachować przy tym energooszczędność. Najważniejszą rolą światła głównego jest zapewnienie dobrej widoczności. Za jego pomocą można również “wciągnąć” klientów w głąb sklepu. Ciekawe rozwiązanie zastosowano w sklepie Air Running w Bangkoku.

Jak wyznaczyć klientowi sklepu ścieżkę zakupów przy pomocy światła? - blog Ergo StoreJak wyznaczyć klientowi sklepu ścieżkę zakupów przy pomocy światła?

Foto: retaildesignblog.net

2.  Światło akcentujące

Kieruje uwagę klienta na wyznaczone przez specjalistę visual merchandisingu punkty. Zapewnia efektowną prezentację towaru, nadaje szyku, tworzy nastrój, a także wytycza ścieżkę klienta. Oświetlenie akcentujące wyciąga produkty na pierwsze pole widzenia odwiedzających przestrzeń sklepową. Ważne jest ustalenie strategicznych miejsc sklepu i kolejno zamontowanie w nich światła akcentującego.

Jak wyznaczyć klientowi sklepu ścieżkę zakupów przy pomocy światła?Jak wyznaczyć klientowi sklepu ścieżkę zakupów przy pomocy światła?

Foto: retaildesignblog.net

3. Światło dekoracyjne

Oświetlenie, dzięki któremu możemy stworzyć wnętrze o unikalnym charakterze. To nim tworzymy nastrój oraz budujemy swoistą “scenografię”. Tu istnieje duża dowolność podczas wyboru akcentów świetlnych. Takie światło to np. zamontowane ledy w meblach sklepowych, neonowe loga, industrialne lampy czy inne elementy. Oto przykład ze sklepu naszego klienta, marki Levi’s.

Jak wyznaczyć klientowi ścieżkę zakupów światłem? Jak wyznaczyć klientowi ścieżkę zakupów światłem? Blog Ergo Store

Foto: theillest.pl

Sterowanie ruchem klientów w sklepie stacjonarnym za pomocą światła.

Dzięki odpowiednio zastosowanemu oświetleniu można sterować ruchem klientów. Stworzenie ścieżki zakupowej po sklepie sprawi, że klienci poczują swobodę przemieszczania się. Dobrze oświetlone korytarze to podstawa podczas kreowania tej drogi. O czym jeszcze należy pamiętać?

  1. Nie używać zbyt mocnego, oślepiającego światła.
  2. Klienci unikają “ciemnych” miejsc, dlatego warto na całej powierzchni sklepu zapewnić optymalne, równomierne oświetlenie.
  3. Jasność przyciąga uwagę, dlatego dobrze umieszczać efekty świetlne na tylnej ścianie sklepu. Mogą to być kolorowe neony, backlighty, świecące logo czy inne oświetlenie dekoracyjne.
  4. Światłem można zaakcentować ważne miejsce w sklepie bądź produkt. W ciemnych przestrzeniach można łatwo wykorzystać ten trik.
  5. By skierować uwagę klienta na drobne produkty często umieszcza się je na meblach sklepowych z paskami LED-owymi wbudowanymi w półkę.

W obecnych czasach wachlarz możliwości technologicznych jest niemal nieograniczony. Do dyspozycji mamy retro neony, industrialne żarówki, kolorowe świetlówki, lightboxy i wszelkie rozwiązania z wykorzystaniem technologii LED. To wszystko możemy wykorzystać dla potrzeb marketingowych. Należy jednak pamiętać, że odpowiednie rozplanowanie przestrzeni sklepowej również ma wpływ na spójny wizerunek marki.

 

Czytaj również

testNowe sklepy Dockers we francuskiej stolicy mody przygotowane przez Ergo Store
zobacz więcej

22.09.2021

Nowe sklepy Dockers we francuskiej stolicy mody przygotowane przez Ergo Store

Za nami najnowsze produkcje dla amerykańskiej marki Dockers wykonane w Paryżu. Oba punkty zostały ukończone w lipcu tego roku.

testVisual Merchandising w branży beauty – jak zwiększyć sprzedaż kosmetyków w sklepie stacjonarnym?
zobacz więcej

14.09.2021

Visual Merchandising w branży beauty – jak zwiększyć sprzedaż kosmetyków w sklepie stacjonarnym?

Sklepy odzieżowe prezentują towary na tle pozostałych produktów określonej linii. Marki nie konkurują tam ze sobą na małej przestrzeni. Sprawa wygląda inaczej gdy chodzi o sprzedaż kosmetyków.

ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
30-720 Kraków

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies dla prawidłowego działania oraz do celów analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Klikając przycisk „AKCEPTUJĘ” lub kontynuując korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażają Państwo na to zgodę. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących tych plików oznacza, że będą one zamieszczane automatycznie w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień dotyczących cookies mogą Państwo dokonać w swojej przeglądarce internetowej.
Szczegóły znajdą Państwo w naszej polityce prywatności.