Home » Blog » Jak zaplanować zmiany ekspozycji w sklepie stacjonarnym? Kalendarz visual merchandisingu

10.08.2021

Jak zaplanować zmiany ekspozycji w sklepie stacjonarnym? Kalendarz visual merchandisingu

Planowanie strategii zmian ekspozycji jest istotną częścią pracy visual merchandisera. Sprzedaż wyznaczają daty – wakacje, święta, rocznice – to wszystko sprawia, że ruch w sklepie wzrasta. Kalendarz visual merchandisingu to harmonogram zmian witryn i ekspozycji jednocześnie. To niezbędne narzędzie pracy dla każdego visual merchandisera.

Po co tworzyć kalendarz visual merchandisingu?

Solidnie zaplanowany harmonogram zmian ekspozycji w sklepie pomaga zwiększyć kilkukrotnie sprzedaż produktów. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych sytuacji typu brak wystarczającego asortymentu na stanie. W zależności od rodzaju marki oraz jej wielkości kalendarz vm tworzy się z sześcio lub dwunasto miesięcznym wyprzedzeniem. Niektóre domy handlowe robią to nawet z osiemnastoma miesiącami zapasu.

Korzyści z planowania zmian ekspozycji

Przygotowanie właściwego kalendarza vm wymaga czasu ale odpłaca się dużymi efektami. Dzięki temu Twoja witryna i ekspozycja produktów w sklepie będzie zgodna z obecnymi trendami i okazjami. Dla przykładu witrynę świąteczną warto zaplanować już w wakacje. Wykonanie wystawy wymaga przygotowania projektu, czasu na wykonawstwo oraz wdrożenie. Regularne zmiany wystawy przyciągają zainteresowanych klientów. Dzięki temu sklep zachowuje świeży, aktualny, atrakcyjny wygląd. Nierzadko klienci przychodzą do sklepu już z konkretnym planem zakupowym. Nie chcą tracić czasu i wolą zapytać sprzedawcę o daną rzecz. Zorientowany sprzedawca to wizytówka sklepu, nierzadko zdarza się, że osoby pracujące w sprzedaży nie są na bieżąco z aktualnymi promocjami marki oraz z aktualnym asortymentem.

Jak zaplanować zmiany ekspozycji w sklepie stacjonarnym?

Foto: townandcountrymag.com

 

Jak często zmieniać witrynę i ekspozycję w sklepie?

Zgodnie z wynikami badań wśród konsumentów, ekspozycję powinno się zmieniać co około 2 tygodnie. Klienci co około 15 dni wybierają się na zakupy i oczekują, że w ich ulubionych sklepach pojawi się coś nowego. To nie musi oznaczać radykalnej zmiany całego sklepu, mogą to być drobne metamorfozy typu zmiany stylizacji manekinów na witrynie czy przeniesienie danych produktów w inne miejsce.

Podstawowy harmonogram zmian ekspozycji to: witryny sezonowe – wiosna/lato oraz jesień/zima(świąteczna) oraz witryny wyprzedażowe. Zmiany sezonowe wymagają większego budżetu niż wyprzedażowe rotacje.

Jak przygotować kalendarz VM?

Na początek wpisz do kalendarza 4 kluczowe daty:

  1. Nowa kolekcja sezonowa – wiosna / lato.
  2. Letnia wyprzedaż (ok. 25-26 tydzień roku).
  3. Nowa kolekcja sezonowa – jesień / zima.
  4. Zimowa wyprzedaż (ok. 27 grudnia).

Następnie zastanów się jakie okoliczności (daty) są ważne dla Twojej marki oraz będą sprzyjać jej promowaniu. Możemy zaplanować wówczas wyprzedaż niektórych produktów lub inne akcje zwiększające ruch w sklepie stacjonarnym. Popularne okoliczności to: Studniówka, Dzień Babci/Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Święta Wielkanocne, Dzień Matki/Ojca, Dzień Dziecka, Powrót do szkoły, Black Friday,  Mikołajki, Święta, Sylwester.

Jak zaplanować zmiany ekspozycji w sklepie stacjonarnym?

Walentynkowa witryna sklepu The Artworks.  Foto: zenmerchandiser.com

Kalendarz VM będzie uzależniony przede wszystkim od rodzaju marki oraz oferowanych produktów.

Uzupełnij kalendarz o planowane akcje marketingowe. Mogą to być promocje typu: mid-season sale, noc zakupów itd. Ten krok jest ważny do późniejszego przygotowania materiałów typu POS.

Warto z wyprzedzeniem zaplanować sesje zdjęciowe oraz inne aktywności potrzebne do realizacji planu. A przede wszystkim kalendarz vm należy udostępnić pracownikom sklepu.

Sklepy, które nie idą z duchem czasów wiele tracą. Przyciągnięcie nowych klientów do sklepu stacjonarnego to nie lada wyzwanie. Osoba zainteresowana potencjalnym zakupem w naszym punkcie najpierw musi zostać skuszona do wejścia do środka. Takim “zaproszeniem” może być np. atrakcyjnie zaplanowana witryna sklepowa. Jak stworzyć witrynę, która zwiększy sprzedaż w sklepie? O tym przeczytacie więcej tutaj.

Czytaj również

testNowe sklepy Dockers we francuskiej stolicy mody przygotowane przez Ergo Store
zobacz więcej

22.09.2021

Nowe sklepy Dockers we francuskiej stolicy mody przygotowane przez Ergo Store

Za nami najnowsze produkcje dla amerykańskiej marki Dockers wykonane w Paryżu. Oba punkty zostały ukończone w lipcu tego roku.

testVisual Merchandising w branży beauty – jak zwiększyć sprzedaż kosmetyków w sklepie stacjonarnym?
zobacz więcej

14.09.2021

Visual Merchandising w branży beauty – jak zwiększyć sprzedaż kosmetyków w sklepie stacjonarnym?

Sklepy odzieżowe prezentują towary na tle pozostałych produktów określonej linii. Marki nie konkurują tam ze sobą na małej przestrzeni. Sprawa wygląda inaczej gdy chodzi o sprzedaż kosmetyków.

ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
30-720 Kraków

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies dla prawidłowego działania oraz do celów analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Klikając przycisk „AKCEPTUJĘ” lub kontynuując korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażają Państwo na to zgodę. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących tych plików oznacza, że będą one zamieszczane automatycznie w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień dotyczących cookies mogą Państwo dokonać w swojej przeglądarce internetowej.
Szczegóły znajdą Państwo w naszej polityce prywatności.