09.04.2019
Mimo rozwoju handlu internetowego, sklepy stacjonarne są wciąż chętnie odwiedzane przez klientów. Na kształt handlu w tych sklepach coraz większy wpływ mają nowe technologie. Wychodzą one naprzeciw oczekiwaniom klientów, rozwiązują ich problemy i przyczyniają się do uproszczenia procesu zakupowego. Właścicielom sklepów pomagają natomiast zwiększyć wiedzę o klientach.
Oto przykłady niektórych rozwiązań.
W sklepach korzystających z tego systemu, klient sam skanuje produkty, a na koniec za nie płaci. Usługa została już wprowadzona przez sieć Tesco w Wielkiej Brytanii, a także w Czechach, na Węgrzech i w wybranych sklepach w Polsce. Klient może pobrać urządzenie do skanowania przy wejściu do sklepu lub wykorzystać specjalną aplikację mobilną, która działa jak skaner.
O krok dalej idzie rozwiązanie zaproponowane przez Amazona, zapewniając całkowicie zautomatyzowany proces zakupowy. Klient skanuje przy pomocy aplikacji mobilnej swoje wejście do sklepu, a następnie skanuje produkty, które chce kupić i umieszcza je od razu w torbie. Po zakończeniu zakupów, skanuje swoje wyjście, a płatność pobierana jest automatycznie z karty płatniczej, podpiętej pod aplikację.
To przeniesienie do sklepu rozwiązań znanych z restauracji McDrive czy Drive Thru w KFC. Zakupy bez wysiadania z samochodu można zrobić m.in. w sieci F1, której pierwszy sklep został otwarty w 2009 r. w Kaliszu. Sklepy F1 kierowane są do wszystkich zmotoryzowanych klientów, którzy nie mają czasu na zakupy w tradycyjnych sklepach.
Przytoczone rozwiązania mają za zadanie ułatwienie klientom procesu dokonywania zakupów, jednak nowe technologie pomagają również detalistom w zarządzaniu sklepem i pozyskiwaniu informacji o klientach. O ile w przypadku sklepów internetowych liczenie unikalnych użytkowników i śledzenie ich zachowania na stronie www jest już dopracowane, o tyle w handlu tradycyjnym zagadnienie to jest bardziej skomplikowane. Z pomocą przychodzą systemy oparte na kamerach stereoskopowych, które liczą dokładnie wchodzących i wychodzących do sklepu, a pomijają pracowników (stosowane wcześniej rozwiązania oparte na wiązkach podczerwieni nie potrafiły rozróżnić klientów od personelu).
Właścicielom i zarządcom sklepów z pomocą przychodzą też technologie wykorzystujące możliwości smartfonów. Polska firma Cosmose opracowała metodę na śledzenie klientów offline, gdzie wystarczy, aby klient miał włączoną w telefonie bezprzewodową kartę, bez konieczności logowania do lokalnej sieci WiFi. Technologia ta pozwala na zlokalizowanie klienta z dokładnością do kilku metrów, dzięki czemu możemy sprawdzić jakimi produktami się interesował. Kolejny krok to zaproponowanie klientowi specjalnych promocji czy zniżek.
Przytoczone rozwiązania mogą nie tylko rozwiązać konkretne problemy klientów czy detalistów. W przypadku klientów, wzmacniają one ich doświadczenie zakupowe – customer expierence. Dają coś czego nie może zaoferować handel w tradycyjnej postaci
30.01.2025
Sklep w formacie shop-in-shop w belgijskim mieście Charleroi dołączył do listy naszych produkcji dla odzieżowej marki z Niemiec.
23.01.2025
Głównym założeniem gospodarki cyrkularnej jest minimalizacja odpadów oraz maksymalne wykorzystanie zasobów poprzez ponowne użycie, recykling i odnawianie produktów. W jaki sposób można zastosować cyrkularne zasady w handlu detalicznym?