21.02.2017

Przestrzeń (pozornie) niepotrzebna. Jak wykorzystać ją wyposażając sklep?

Choć miewamy pokusę, by przestrzeń handlową wykorzystać w sposób maksymalny, lepiej pozostać przy zasadzie złotego środka. Podobnie, jak w sztukach pięknych, odpowiednie wykorzystanie pustej przestrzeni w projektowaniu przestrzeni handlowych może dać imponujące efekty.

Termin „negative space” (w wolnym tłumaczeniu „pusta przestrzeń”) kojarzony bywa głównie z malarstwem, fotografią czy grafiką. Warto jednak wiedzieć, że pojęcie pustej przestrzeni jest znane i stosowane przez specjalistów projektujących dla branży retail. Co więcej, pusta przestrzeń może odegrać istotną rolę w tym, jak klient oceni ekspozycję naszego asortymentu. Ma to szczególne znaczenie jeśli chodzi o produkty, które nie przynoszą zgodnej z założeniami wysokiej marży. Jeśli produkty te otrzymają wystarczającą ilość pustej, niezakłóconej przestrzeni, oko klienta zauważy je bez dodatkowego wysiłku.

„Pusta przestrzeń” w branży retail – czym jest

Co definiujemy jako „pustą przestrzeń” w projektowaniu dla branży retail? To przestrzeń, w której oko może znaleźć wytchnienie od ekspozycji produktów, by powrócić do niej ze skupieniem. Przestrzeń ta powinna zajmować powierzchnię proporcjonalną do przestrzeni zajętej przez ekspozycję. Zbyt duże zagęszczenie produktów będzie nieprzyjemne dla ludzkiego oka. Zbyt wiele pustej przestrzeni sprawi zaś, ze oko przestanie śledzić to, co najważniejsze w ekspozycji, czyli produkty.

Dobrym przykładem będą systemy półkowe – zbyt duża ilość półek ograniczy dostępność produktu, wpłynie też negatywnie na jego prezentację. Zbyt duża pusta przestrzeń między pólkami może z kolei odwrócić uwagę od produktów. Podobną ostrożność należy zachować eksponując odzież na wieszakach na stojakach. To ważne, by między odzieżą a podłogą zachować pustą przestrzeń. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że stłoczone gęsto na wieszakach, sięgające posadzki ubrania zadziałają na potencjalnego klienta zniechęcająco.

Choć więc używamy terminu „pusta przestrzeń”, nie oznacza to wcale, że dobry projekt jej nie uwzględnia. W jej adaptowaniu nie może również zabraknąć naszej kreatywności. Warto dać zielone światło odrobinie fantazji, łącząc ze sobą przedmioty w nieoczywiste aranżacje. To także może okazać się skutecznym sposobem na podbicie serca klienta.

Firma Ergo Store z chęcią podejmuje się nowych wyzwań w zakresie produkcji mebli, jak i projektowania wyposażenia sklepu. Oferujemy kompleksowe, nowoczesne rozwiązania, które mogą skutecznie wspierać sprzedaż i wizerunek marki. Dzięki rozwiniętemu zapleczu organizacyjnemu oraz doświadczonemu zespołowi projektantów, inżynierów i konstruktorów Ergo Store może podjąć się także innych zadań w zakresie projektowania i wyposażenia dowolnej przestrzeni handlowej.

Zobacz również: Jak zaprojektować witrynę sklepową, która sprzedaje?

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testNeuroestetyka w sklepach stacjonarnych: Jak nauka o mózgu zmienia projektowanie mebli sklepowych?
    zobacz więcej

    08.05.2025

    Neuroestetyka w sklepach stacjonarnych: Jak nauka o mózgu zmienia projektowanie mebli sklepowych?

    Neuroestetyka, interdyscyplinarna dziedzina łącząca neuronaukę z teorią projektowania, zmienia sposób, w jaki tworzymy meble sklepowe w 2025 roku.

    testBiophilic design w sklepach stacjonarnych - blog Ergo Store
    zobacz więcej

    02.05.2025

    Biophilic design w przestrzeniach handlowych: Naturalne elementy poprawiające doświadczenie zakupowe

    W erze zakupów online, fizyczne sklepy muszą zaoferować klientom coś więcej niż tylko produkty – tworzyć niezapomniane doświadczenia. Biophilic design to jeden z trendów, który może zmieniać współczesne przestrzenie handlowe. Na czym polega?

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków