20.11.2019

Przeszkody czy wyzwania? O niektórych aspektach pracy specjalistów visual merchandisingu

Pisaliśmy już  na naszym blogu o tym, że visual merchandising to klucz do sukcesu w handlu detalicznym. VM ma istotny wpływ na wyniki sprzedaży sklepu, szczególnie na dzisiejszym, mocno konkurencyjnym rynku. Zanim zdecydujemy się na kupno produktu lub usługi, chcemy na nią / na niego popatrzeć. Zanim wejdziemy do sklepu, lustrujemy  jego wnętrze. Visual merchandising to pierwszy etap budowania pozytywnego doświadczenia klienta, tworzenia doświadczenia zakupowego klienta – customer experience.

Specjaliści visual merchandingu mają niełatwe zadanie opowiedzenia o marce za pomocą narzędzi wizualnych takich jak światło, meble, dodatki i kolory. Wykonując to zadanie mogą napotkać na różne przeszkody – cztery z nich opisujemy poniżej.

1. Mała przestrzeń

Powierzchnia sklepu wyznacza przestrzeń, która jest polem do popisu dla specjalisty visual merchandisingu. Mała przestrzeń może ograniczyć możliwości jej aranżacji, być przeszkodą we wcielaniu w życie niektórych pomysłów.  W takim wypadku warto zastanowić się jakie elementy koniecznie powinny znaleźć się we wnętrzu, dlatego że definiują tożsamość danej marki. W sklepie odzieżowym będą to elementy wyposażenia, które umożliwiają ekspozycję kolekcji – stojaki, stoły itp.

2. Ograniczony budżet

Budżet definiuje cały projekt, decyduje o tym jakie środki i narzędzia ma do dyspozycji specjalista visual merchandisingu. Mali sprzedawcy, z powodu ograniczonego budżetu, są często zmuszeni do poszukiwania tańszych rozwiązań w zakresie aranżacji wnętrza. Ograniczenia budżetowe mogą więc stanowić przeszkodę, ale też  być motywacją do zwiększenia kreatywności i zastosowania nieszablonowych rozwiązań.

3. Brak dostępu do nowych technologii

Innowacje technologiczne nie omijają również visual merchandisingu. To one pozwalają odróżnić się od konkurencji – setek niemal identycznych sklepów, gdzie na manekinach prezentowane są najnowsze ubrania. Nowe rozwiązania takie jak ekrany LCD zwiększają szansę na przykucie uwagi klienta.

4. Różnice zdań

Visual Merchandising to praca zespołowa. W finalizacje projektu zaangażowany jest nie tylko visual merchandiser, ale również właściciel firmy czy sprzedawca. Różnice miedzy nimi wynikają często z różnych wizji osiągnięcia tego samego celu. W takich sytuacjach warto uświadomić sobie, że wszyscy powinni mieć jeden cel – zapewnienie klientom satysfakcji, a firmie dobrych wyników sprzedaży. Praca zespołowa wymaga kompromisów i dyskusji.

Zaangażowanie wszystkich zmysłów klienta, zaskakiwanie klientów niestandardowymi formami prezentacji, zintegrowanie punktów sprzedaży ze światem wirtualnym – to główne zadania, jakie stoją dziś przed osobami zarządzającymi visual merchandisingiem. Dlatego projektując wnętrze sklepu, warto unikać pułapek związanych z rutynowym myśleniem i sięganiem po schematy czy sprawdzone rozwiązania. Przeszkody, które może napotkać na swej drodze specjalista visual merchandisingu warto potraktować jako motywację  do poszukiwania bardziej kreatywnych rozwiązań.

Zobacz również: Visual merchandising w czasach pandemii. Błędy, których warto unikać.

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testSześć trendów w handlu detalicznym na 2025 r.
    zobacz więcej

    09.01.2025

    Sześć trendów w handlu detalicznym na 2025 r.

    Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.

    testNowe produkcje Ergo Store dla grupy LPP w Polsce
    zobacz więcej

    02.01.2025

    Nowe produkcje Ergo Store dla grupy LPP w Polsce

    Sklepy Sinsay w parkach handlowych w Świdnicy i Zamieniu to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy!✅

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków