18.03.2019
Coraz więcej firm z branży retail wykorzystuje bezprzewodową technologię RFID. Na czym ona polega i jakie korzyści może przynieść producentom i detalistom?
System RFID (radio-frequency identification) opiera się na wykorzystaniu fal radiowych. Dane umieszczane są na specjalnym chipie (inne nazwy to tag, etykieta lub transponder), który ma wbudowaną antenę. Dzięki temu czytnik RFID jest w stanie wysłać do chipa sygnał i odczytać z niego wszystkie informacje. Zaletą tej technologii jest możliwość działania na odległość i skanowania setek tysięcy znaczników w tym samym momencie. Dzięki temu można np. policzyć towar w magazynie lub sklepie, czy sprawdzić zawartość paczki bez jej otwierania. Inne zalety to m.in. błyskawiczny odczyt danych, możliwość weryfikacji czy identyfikacji produktu bez dotyku (na odległość), możliwość nie tylko odczytania danych, ale również ich zapisu, a także przechowywanie większej ilości danych niż pozwala na to technologia kodów kreskowych.
Wdrożenie RFID rozpoczyna się już w momencie wszycia metki przez producenta. Od tej chwili każda sztuka towaru jest identyfikowana unikatowym numerem zapisanym na chipie RFID. Producenci mogą wykorzystywać tagi RFID do monitorowania produkcji, jak również do usprawnienia procesów wysyłki. Wydanie towaru z magazynu producenta jest automatycznie rejestrowane, a informacja o wysyłce przekazywana odbiorcy. Tag RFID jest także zabezpieczeniem przed podrabianiem produktów. Technologia umożliwia automatyzację przyjęć towarów w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Z kolei w sklepie, pozwala na bieżąco monitorować stan zapasów. Dzięki temu można generować automatyczne zamówienia uzupełniające zapasy i dostarczać na bieżąco towar na półki, unikając przerw w dostępności produktów. Kolejnym miejscem, w którym może zostać zastosowana technologia RFID jest przymierzalnia. Z jednej strony jest to nieinwazyjny sposób kontroli ilości ubrań zabranych do przymierzalni, a z drugiej umożliwienie personelowi szybkiego dostępu do informacji o przymierzanych ubraniach, a także lepszej oraz szybszej obsługi klienta. Dodatkowym miejscem, w którym może zostać wykorzystane RFID są bramki antykradzieżowe, co eliminuje konieczność klipsowania każdego produktu.
Zalety technologii RFID zauważył ostatnio nasz klient, grupa LPP. Trójmiejska firma zdecydowała się na wprowadzenie RFID by zwiększyć dostępność towaru i poziom zadowolenia klienta. Program zostanie wdrożony w całym łańcuchu dostaw LPP, począwszy od procesu produkcji, a także w ponad 1700 sklepach w 23 krajach.
Wydaje się, że to właśnie branża odzieżowa może w przyszłości być głównym beneficjentem technologii RFID. Już dziś można spotkać interaktywne przymierzalnie, w których produkty są skanowane od razu po wejściu, a specjalne lustra podają skład produktu oraz wyświetlają rekomendacje dodatków do konkretnej stylizacji. Co więcej, za pomocą przycisku można poprosić obsługę o ich przyniesienie. O innych ciekawych zastosowaniach RFID zapewne jeszcze usłyszymy.
09.01.2025
Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.
02.01.2025
Sklepy Sinsay w parkach handlowych w Świdnicy i Zamieniu to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy!✅