W dobie cyfryzacji, nie tylko e-commerce zyskuje na popularności – także sklepy stacjonarne wprowadzają nowoczesne rozwiązania, które mają na celu zwiększenie efektywności, poprawę doświadczeń klientów i lepsze zarządzanie zapasami. Przyjrzyjmy się siedmiu trendom technologicznym w handlu stacjonarnym.
Jak wskazują specjaliści firmy badawczej CB Insights, sieci handlowe będą coraz częściej nawiązywać współpracę z dostawcami takich usług, jak wirtualny dietetyk czy konsultacje medyczne online, aby za pomocą sztucznej inteligencji oferować spersonalizowane doświadczenia konsumenckie, promować nowe produkty i umożliwiać gromadzenie szczegółowych danych o potrzebach i preferencjach klientów.
W sklepach stacjonarnych, AI może wspierać sprzedawców, dostarczając im informacji na temat preferencji klienta, co ułatwi proponowanie produktów zgodnych z jego oczekiwaniami.
Technologie AR i VR stają się coraz bardziej powszechne w handlu detalicznym. AR umożliwia klientom przymierzanie ubrań czy dodatków bez konieczności fizycznego zakładania ich – wystarczy smartfon lub specjalne lustro. VR natomiast może przenieść klientów w wirtualne wersje sklepów, gdzie mogą przeglądać i kupować produkty w zupełnie nowy sposób. Te technologie nie tylko zwiększają zaangażowanie klientów, ale również przyczyniają się do wzrostu sprzedaży.
Zobacz jak działa wirtualna przymierzalnia w centrum handlowym Janki pod Warszawą:
Wyposażone w ekran, wagę, czujniki i kamerę, inteligentne wózki sklepowe umożliwiają m.in. zalogowanie się klienta, wykorzystanie oferty lojalnościowej czy bezgotówkowe płatności. Mogą również zachęcać do sprawdzania nowości, sugerować konkretne, pasujące do siebie lub będące w promocji produkty i ułatwiać dotarcie do nich w sklepie.
W czasach, w których stawiamy na zrównoważony rozwój, odpowiednim rozwiązaniem mogą być inteligentne opakowania, których funkcją jest m.in. automatyczne uzupełnianie zapasów i wysyłanie powiadomień do konsumentów. Czujniki znajdujące się na opakowaniach wielokrotnego użytku potrafią zasygnalizować, że produkt jest na wyczerpaniu. Opakowania mogą być następnie uzupełnione w sklepie w specjalnie stworzonych do tego miejscach.
Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój bezkontaktowych metod płatności. Terminale płatnicze NFC (Near Field Communication) oraz płatności mobilne, takie jak Apple Pay czy Google Wallet, stały się standardem. Dzięki nim zakupy są szybsze i bezpieczniejsze, a klienci czują się bardziej komfortowo, ograniczając kontakt fizyczny z urządzeniami płatniczymi.
Tradycyjne kasy, a nawet popularne już kasy samoobsługowe, wciąż tworzą w sklepach tzw. wąskie gardła. Dlatego właściciele sklepów, szczególnie w branży spożywczej, zaczynają eksperymentować z nowymi kasami bezobsługowymi, które praktycznie nie wymagają żadnej interakcji z klientem.
Nowoczesne kasy bezobsługowe wykorzystują system kamer i czujników do śledzenia klienta w całym sklepie, aby sumować wartość dodawanych przez niego produktów. Po zakończeniu zakupów, klient może swobodnie wyjść ze sklepu, a jego konto zostanie automatycznie obciążone za nabyte towary. Takie rozwiązanie z powodzeniem stosuje już m.in. Żabka Polska w wybranych sklepach autonomicznych Żappka Store.
Technologie geolokalizacyjne oraz beacony (miniaturowe sensory wykorzystujące technologię bluetooth) stają się coraz bardziej popularne w sklepach stacjonarnych. Dzięki nim możliwe jest śledzenie ruchu klientów w sklepie i analizowanie ich ścieżek zakupowych. Beacony mogą również wysyłać spersonalizowane oferty i promocje na smartfony klientów w momencie, gdy znajdują się oni w określonej części sklepu. To z kolei prowadzi do zwiększenia zaangażowania klientów i podniesienia poziomu sprzedaży.
Technologie w handlu stacjonarnym nie tylko poprawiają efektywność operacyjną, ale przede wszystkim rewolucjonizują doświadczenia zakupowe klientów. Sklepy stacjonarne zyskują nowe możliwości konkurowania na dynamicznie zmieniającym się rynku. Przyszłość handlu detalicznego to integracja technologii, które uczynią zakupy bardziej spersonalizowanymi, wygodnymi i atrakcyjnymi dla klientów.
Foto: Tara Winst / Pexels, Zero Qs, YouTube
26.09.2024
Przestrzeń sklepu stacjonarnego to nie tylko miejsce sprzedaży produktów. To wizytówka marki, element budujący doświadczenia klientów oraz kluczowy czynnik wpływający na wyniki sprzedażowe.
19.09.2024
Wygląd i wyposażenie przestrzeni komercyjnych ulega w ostatnich latach znaczącym zmianom, które są odzwierciedleniem panujących obecnie trendów. Prześledźmy te zmiany na przykładzie marki odzieżowej Sinsay z portfolio naszego stałego klienta - grupy LPP.