02.11.2017

Brick-and-mortar. Kilka słów o historii sklepu stacjonarnego

Wielokrotnie już zapowiadano upadek tradycyjnego handlu. Mimo pesymistycznych prognoz, sprzedaż w brick-and-mortar – jak Anglosasi nazywają stacjonarne sklepy – ma się całkiem dobrze.

Próżno szukać w języku polskim pokrewnego określenia do terminu brick-and-mortar, lecz jego definicja jest całkiem prosta. Brick-and-mortar to bowiem nic innego, jak materiały, których używano przez wieki do stawiania budynków: cegła (brick) i zaprawa murarska (mortar). Samo określenie pojawiło się po raz pierwszy w XIX wieku i, co ciekawe, stało się to za sprawą pisarza Charlesa Dickensa i jego książki „Mała Dorrit”.

XIX i pierwsza połowa XX wieku przyniosły konsekwentny rozwój handlu detalicznego, a sklepy stacjonarne – od pierwszych domów towarowych, sklepów kolonialnych, aż po pierwowzory współczesnych salonów flagowych – otwierano w budynkach wykonanych właśnie z cegły. Określenia brick-and-mortar używano więc zarówno w odniesieniu do obiektów handlowych z branży modowej, spożywczej, restauracyjnej, bankowej i wielu innych, w których sklep stacjonarny odgrywał kluczową rolę.

W dobie internetu, określenie brick-and-mortar zyskało jednak negatywne konotacje. Sklepy stacjonarne miały kojarzyć się z przeżytkiem. Witryny sklepowe, których aranżacje najlepsi specjaliści podnosili niemal do rangi sztuki, miały być niepotrzebnym kosztem. Sklepy stacjonarne ustąpić miały miejsca nowej formie handlu – sprzedaży online.

Jak zwykle bywa, prawda okazała się leżeć pośrodku. To prawda, że koszty utrzymania stacjonarnego sklepu pozostają dużym i stałym obciążeniem. Szczególnie odczuły to takie branże, jak księgarska, której trudno konkurować z internetowymi dyskontami książkowymi. Sprzedaż online i streaming praktycznie zakończyły erę wypożyczalni kaset video i dvd. Pojawiło się zjawisko showroomingu: sprawdzania oferty w sklepach stacjonarnych, by następnie kupić dany produkt w sieci po niższej cenie.

W wielu przypadkach, marki zmniejszyły ilość sklepów stacjonarnych i wprowadziły sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej, często jednak z możliwością odbioru w sklepie stacjonarnym. Zdecydowana większość nie zamieniła bowiem tradycyjnego handlu na sprzedaż wirtualną. Był to dobry wybór.

Potwierdzają to liczne badania preferencji konsumenckich. Jesienią 2016 r. Forresster – amerykańska agencja analizy danych rynku przeprowadziła sondaż wśród millenialsów (pokolenia obejmującego urodzonych od 1980 do 2000 roku), pytając o ich preferencje dotyczące zakupów. Okazało się, że 62 procent uczestników sondażu preferuje kupowanie w tradycyjnych sklepach. Mimo tego, że Forresster objął badaniami grupę, która najwięcej i najczęściej korzysta z internetu i urządzeń typu smartfon czy tablet, okazało się, że ankietowani bardziej cenią sobie bezpośredni kontakt, niż oceny produktów w internecie.

Bezpośredni kontakt to coś, czego sprzedaż online nie może zaoferować. Dlatego, mimo dużej konkurencji między markami i rosnących wymagań konsumentów, wartość i rola sklepów stacjonarnych w budowaniu relacji klientem nie zmalała. Pogłoski o śmierci brick-and-mortar są mocno przesadzone, a sklep stacjonarny czeka jeszcze wiele interesujących metamorfoz, które warto obserwować z uwagą.

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testJak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?
    zobacz więcej

    17.04.2025

    Jak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?

    Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.  

    testJak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?
    zobacz więcej

    10.04.2025

    Jak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?

    Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę. 

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków