Home » Blog » Concept store – w poszukiwaniu magicznego doświadczenia zakupowego

11.09.2019

Concept store – w poszukiwaniu magicznego doświadczenia zakupowego

Przestrzeń, w której doznaje się doświadczenia tożsamości marki – to główna idea concept store’u – formatu sklepu, którego historia sięga lat 90. ubiegłego wieku.

Czym jest Concept Store?

Concept store’y pojawiły się w momencie, gdy formuła butików – niewielkich sklepów z modnymi i ekskluzywnymi ubraniami – okazała się za wąska i niewystarczająca.  W konceptach, nie znajdziemy, tak jak w tradycyjnych sklepach, działów z odzieżą damską, męską czy dziecięcą. Najsłynniejszy concept store na świecie – 10 Corso Como w Mediolanie stanowi połączenie galerii sztuki współczesnej, restauracji, księgarni, czytelni i minihotelu.

Charakterystyczną cechą concept store’ów jest ich wielobranżowość i wielomarkowość. Produkty różnych marek łączone są ze sobą nie tyle ze względu na przynależność do konkretnych gatunków (moda damska/męska, odzież sportowa, kosmetyki itp.), co z uwagi na ich charakter. Ubrania nie są posegregowane kolorami, spodnie nie wiszą obok innych spodni, a ubrania od tego samego projektanta są często porozrzucane po różnych częściach sklepu. Concept store’y opierają się w dużej mierze o autorską selekcję asortymentu. I tak, w odzieżowym koncepcie SHE/S A RIOT przy ul. Mysiej w Warszawie znajdziemy perfumy, magazyny modowo-lifestyle’owe, książki o designie, a także biżuterię, obrazy czy lemoniadę podawaną w stylowych, szklanych butelkach.

Celem wizyty w sklepie koncepcyjnym nie jest szybkie zaspokojenie jakiejś potrzeby, np. kupno butów w określonym rozmiarze, bardziej chodzi o doświadczanie i przeżywanie. Zwolennicy zakupów bez pośpiechu, miłośnicy idei slow shopping powinni poczuć się w takich miejscach komfortowo.

Gdzie znajduje zastosowanie Concept Store?

Concept store’y tradycyjnie kojarzone są z branżą odzieżową, jednak coraz częściej przekształcają się w nie wyspecjalizowane sklepy spożywcze. Tak jest m.in. w przypadku sklepu z żywnością ekologiczną Zielona Spiżarnia w Poznaniu czy sklepem z serami Ser Lanselot w Łodzi. W Warszawie flagowym concept storem kulinarnym są natomiast Koszyki – minitarg i bar w przestrzeni wyremontowanej hali przy ul. Koszykowej. Sprzedające ekologiczną żywność Koszyki organizują w weekendowe wieczory imprezy z didżejami – taką sytuację trudno byłoby sobie wyobrazić w przypadku tradycyjnych delikatesów.

Eksperci branży retail, tacy jak m.in. Rick Caruso (szef Caruso Affiliated – amerykańskiego dewelopera, który ma w portfolio takie galerie handlowe jak The Groove i Glendale) podkreślają, że sprzedawcy powinni się dziś skupić na kreowaniu „magicznego i pamiętnego” doświadczenia zakupowego, które przekłada się na lojalność klientów. Wiele marek zauważyło już, że serwowanie klientowi rozrywki w duchu marki pozwala związać go na dłużej z danym produktem.

Dostarczanie unikalnych doświadczeń to sposób na odciągniecie klientów od komputerów w czasach intensywnego rozwoju handlu internetowego. Concept store’y z pewnością są miejscem, które mogą zatrzymać na dłużej klientów, ich wyjątkowość polega m.in. na tym, że bardziej niż inne formaty sklepów, mogą zbudować wokół siebie społeczność klientów, reprezentujących określony styl życia.

Foto: www.10corsocomo.com, instagram.com/10corsocomo/

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testMeble, które przetrwają lata - jak przedłużyć żywotność mebli w przestrzeniach komercyjnych?
    zobacz więcej

    21.11.2024

    Meble, które przetrwają lata – jak przedłużyć żywotność mebli w przestrzeniach komercyjnych?

    Trwałe, dobrze zaprojektowane meble to nie tylko praktyczne korzyści, ale również element budujący wizerunek marki. Jak zatem zadbać o to, by meble do sklepu lub biura zachowały świetny wygląd i funkcjonalność przez długie lata?

    testEwolucja konceptu sklepów Reserved - jak na przestrzeni lat zmieniały się salony marki?
    zobacz więcej

    14.11.2024

    Ewolucja konceptu sklepów Reserved – jak na przestrzeni lat zmieniały się salony marki?

    Dzięki naszej długoletniej współpracy z LPP, mieliśmy okazję obserwować i uczestniczyć w ewolucji konceptu sklepów Reserved. W artykule przyjrzymy się, jak zmieniały się sklepy marki na przestrzeni lat i jakie elementy miały wpływ na ich obecny wygląd.

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków