20.12.2017
W ciągu ostatnich kilku lat technologia sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence – AI) przyczyniła się do postępu w kilku branżach. Choć przeciętny klient może nie zdawać sobie z tego sprawy, sztuczna inteligencja jest już obecna w branży retail.
Mimo że nie każdy detalista może sobie pozwolić na wykorzystanie tych rozwiązań ze względu na wysokie koszty i ograniczony dostęp, najwięksi detaliści wprowadzają już rozwiązania z zakresu AI. Przynoszą one wiele korzyści i pomagają poprawić efektywność naszego sklepu. Zgodnie z raportem Deloitte Digital, 74 proc. sklepów korzystających z rozwiązań opartych na AI, odnotowało wzrost sprzedaży.
W skrócie, technologia sztucznej inteligencji opiera się na pobieraniu dużego zbioru danych, przetwarzaniu go za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji, takich jak sieci neuronowe, a następnie tworzeniu modelu, który dostarcza odpowiedzi/reakcji, której autorem mógłby być prawdziwy człowiek.
Sztuczna inteligencja w handlu detalicznym może przetworzyć i powiązać dane dotyczące sprzedaży z danymi na temat klientów. Po przetworzeniu tych informacji, można stworzyć model, który odkrywa przydatne informacje o klientach, produktach i inwentarzach, które zazwyczaj nie są znane właścicielowi sklepu.
Sztuczna inteligencja może pozyskać wiele informacji o naszych klientach – ich preferencjach i zachowaniu. Co ważne, AI potrafi przetwarzać te informacje na bieżąco i w sposób niemal natychmiastowy. W ten sposób możemy wpływać na decyzje klienta, np. skłaniając go do kupna większej liczby produktów niż pierwotnie planował. Jeśli będziemy wiedzieć z wyprzedzeniem jaki produkt chce kupić klient, możemy przygotować dla niego kupon rabatowy i skłonić w ten sposób do zakupu dodatkowego towaru.
Kolejną korzyścią może być poprawa jakości obsługi klienta. Jeśli sprzedawca zaoferuje klientowi dokładnie to czego potrzebuje, wpłynie to na poprawę jakości relacji klienta ze sklepem i postrzeganie sklepu przez klienta. Zgodnie z raportem Deloitte Digital, 83 proc. sprzedawców, którzy korzystają z inteligentnej sprzedaży, stwierdziło, iż pozwoliła im ona „zatrzymać klientów”. Natomiast 80 proc. przyznało, że AI umożliwiła im pielęgnowanie relacji z klientami.
Innym obszarem, w którym sztuczna inteligencja może znaleźć zastosowanie jest sposób rozmieszczenia produktów w sklepie. Po dostarczeniu danych sprzedażowych sztuczna inteligencja może wykryć wzorce w preferencjach zakupowych klienta i dowiedzieć się jakie produkty kupują razem. W ten sposób AI może dostarczyć sugestie jakie przedmioty umieścić w sklepie obok siebie, aby zachęcić klienta do zakupu.
Kolejne zastosowanie AI to optymalizacja zapasów i funkcjonowania łańcucha dostaw: narzędzia sztucznej inteligencji zapewniają większą kompletność i terminowość dostaw niż systemy tradycyjne, a poza tym potrafią przewidywać kształtowanie się podaży i popytu.
Podane przykłady nie wyczerpują wszystkich potencjalnych zastosowań sztucznej inteligencji w branży retail. Obecnie na użycie systemów sztucznej inteligencji mogą sobie pozwolić tylko duże sieci handlowe, dysponujące odpowiednimi budżetami technologicznymi. Przełomowym moment nastąpi wtedy gdy dostęp do tych narzędzi uzyskają również mniejsi detaliści. Dopracowania wymaga też czynnik ludzki, tj. niska świadomość na temat korzyści jakie płyną z AI. Popularyzacja AI będzie zatem postępować wraz ze wzrostem świadomości kadry zarządzającej. Inteligentna sprzedaż zwiększa wydajność i skraca czas pracy zespołom ds. sprzedaży i obsługi klienta. Przynosi też korzyści klientom.
30.01.2025
Sklep w formacie shop-in-shop w belgijskim mieście Charleroi dołączył do listy naszych produkcji dla odzieżowej marki z Niemiec.
23.01.2025
Głównym założeniem gospodarki cyrkularnej jest minimalizacja odpadów oraz maksymalne wykorzystanie zasobów poprzez ponowne użycie, recykling i odnawianie produktów. W jaki sposób można zastosować cyrkularne zasady w handlu detalicznym?