16.02.2022
Sklep stacjonarny z produktami dla dzieci charakteryzuje się szerokim asortymentem podzielonym ze względu na wiek, płeć i przeznaczenie. W jednym lokalu zwykle znajdziemy ubranka, zabawki, wózki, wanienki, kosmetyki dla dzieci i wiele innych produktów różnych gabarytowo. Aby odpowiednio zagospodarować taką przestrzeń musimy wziąć pod uwagę nie tylko wielkości towarów ale również ich kategorię i to do jakiej grupy wiekowej są skierowane. Jedna przestrzeń ma przekonać do zakupów małe dzieci, nastolatków a także ich rodziców.
„Dzieci” to szeroka kategoria, zróżnicowana wiekowo oraz pod względem dojrzałości. Na każdym etapie dojrzewania dziecko ma zupełnie inne potrzeby konsumenckie. Dlatego w sklepach zwykle przyjmuje się podział przestrzeni handlowej na: niemowlę, dzieci w wieku: 2-6 lat, starsze dzieci 7-16 lat. Każda z tych kategorii ma swoje podkategorie wiekowe przyjmowane co pełny rok życia, np. 3-4 lata, 14-15 lat itd.
Niemowlę nie może o sobie decydować, dlatego rolę osoby kupującej towar dla tej grupy wiekowej zajmują rodzice (najczęściej mama), dorośli członkowie rodziny i przyjaciele rodziców. Przeważającą grupą w tej kategorii są jednak przyszłe matki, które kupują niezwykle emocjonalnie. Projektując tę strefę handlową należy zachować normy, które stosuje się do sklepów dla dorosłych konsumentów. Wymiary mebli ekspozycyjnych powinny być dopasowane do wzrostu przeciętnego dorosłego. Możemy wpłynąć na decyzje konsumenckie poprzez wzbudzenie przyjemnych wrażeń dotyczących przestrzeni handlowej tj. spokój, urokliwość, ciepło. Aby osiągnąć taki efekt warto stosować pastelowe, ciepłe kolory. Zapewne zauważyliście, że ubranka dla niemowląt są najczęściej w kolorze pudrowego różu lub tzw. baby blue (błękitu). Przez pierwszy okres życia dziecka, jego ubiór ma być funkcjonalny, ale przede wszystkim ma się podobać rodzicom. Dorosłe osoby rzadziej wybierają krzykliwe barwy, według badań preferujemy stonowane kolory tj. biel, szarość, beże.
Wydatki dzieci są najczęściej zależne od kieszonkowego, podarowanych pieniędzy lub od woli rodzica, z którym wybierają się na zakupy. Według badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Ipsos, dwie trzecie rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu kieszonkowe. Pieniądze te dzieci wydają przede wszystkim na słodycze, jedzenie, napoje, doładowania do telefonów, kosmetyki i ubrania. Młodzież (15 – 18 lat) relatywnie mniej wydaje na słodycze i jedzenie częściej natomiast niż młodsze dzieci na kosmetyki, doładowania do telefonu i ubrania.
Prócz dysponowania własnymi pieniędzmi, dzieci biorą czynny udział w wydawaniu pieniędzy rodziców. W zdecydowanej większości dzieci towarzyszą swoim rodzicom podczas zakupów. Wtedy mogą pozwolić sobie na wyzwolenie swoich realnych pragnień konsumenckich i liczyć, że rodzice będą do nich pozytywnie nastawieni. Jak kupują dzieci gdy mają do dyspozycji większą sumę pieniędzy?
Dzieci i młodzież kupują emocjami, chęć posiadania jest tak duża, że nie patrzą na przedmioty z praktycznego punktu widzenia. Zwiększony dostęp do Internetu sprawił, że wybory konsumenckie dzieci najczęściej podyktowane są tym co widzieli u osób, które im imponują. Dobry sklep stacjonarny powinien przede wszystkim być na bieżąco z trendami wśród dzieci i młodzieży. Zapewnienie dostępu do modnych produktów to klucz do sprzedaży.
W przypadku projektowania przestrzeni dla młodszych i starszych dzieci należy wziąć pod uwagę różnice wieku. Na co zwrócić uwagę przy aranżacji powierzchni sklepowej skierowanej kolejno do:
Dzieci są podatne na wszelkie bodźce pochodzące z różnych źródeł. Sklepy stacjonarne często stosują różne triki, które mają zachęcić klientów do zakupów tj. np. rozpylanie specjalnie opracowanego zapachu, klimatyczna muzyka przyspieszająca wybory konsumenckie, materiały przyjemne w dotyku, lustra zniekształcające rzeczywistość i wiele więcej.
Projektując sklep dla dzieci warto wyposażyć go w mobilne meble ekspozycyjne, które łatwo będzie można przearanżować. Trendy wśród najmłodszych zmieniają się bardzo szybko a sklep stacjonarny powinien za nimi nadążać. Ze względu na różne gabaryty oferowanych produktów, półki powinny mieć szybką możliwość ich przekładania oraz pomniejszania czy powiększania. Takie wyposażenie przygotowuje Ergo Store. Meble produkowane przez naszą ekipę są solidne i funkcjonalne, długoletnie doświadczenie w projektowaniu sklepów pozwoliło nam dopracować je tak aby służyły naszym klientom przez lata. Możecie je zamówić u nas, podchodzimy do każdego zlecenia indywidualnie i profesjonalnie.
Zobacz również: Jak dostosować sklep do potrzeb i oczekiwań Generacji Z? – https://ergostore.pl/blog/jak-dostosowac-sklep-do-potrzeb-i-oczekiwan-generacji-z/
Foto: Pexels.com
09.01.2025
Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.
02.01.2025
Sklepy Sinsay w parkach handlowych w Świdnicy i Zamieniu to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy!✅