16.02.2022

Jak zaprojektować sklep dla dzieci?

Sklep stacjonarny z produktami dla dzieci charakteryzuje się szerokim asortymentem podzielonym ze względu na wiek, płeć i przeznaczenie. W jednym lokalu zwykle znajdziemy ubranka, zabawki, wózki, wanienki, kosmetyki dla dzieci i wiele innych produktów różnych gabarytowo. Aby odpowiednio zagospodarować taką przestrzeń musimy wziąć pod uwagę nie tylko wielkości towarów ale również ich kategorię i to do jakiej grupy wiekowej są skierowane. Jedna przestrzeń ma przekonać do zakupów małe dzieci, nastolatków a także ich rodziców.

„Dzieci” to szeroka kategoria, zróżnicowana wiekowo oraz pod względem dojrzałości. Na każdym etapie dojrzewania dziecko ma zupełnie inne potrzeby konsumenckie. Dlatego w sklepach zwykle przyjmuje się podział przestrzeni handlowej na: niemowlę, dzieci w wieku: 2-6 lat, starsze dzieci 7-16 lat. Każda z tych kategorii ma swoje podkategorie wiekowe przyjmowane co pełny rok życia, np. 3-4 lata, 14-15 lat itd.

Jak rozplanować produkty w sklepie dla niemowląt?

Niemowlę nie może o sobie decydować, dlatego rolę osoby kupującej towar dla tej grupy wiekowej zajmują rodzice (najczęściej mama), dorośli członkowie rodziny i przyjaciele rodziców. Przeważającą grupą w tej kategorii są jednak przyszłe matki, które kupują niezwykle emocjonalnie. Projektując tę strefę handlową należy zachować normy, które stosuje się do sklepów dla dorosłych konsumentów. Wymiary mebli ekspozycyjnych powinny być dopasowane do wzrostu przeciętnego dorosłego. Możemy wpłynąć na decyzje konsumenckie poprzez wzbudzenie przyjemnych wrażeń dotyczących przestrzeni handlowej tj. spokój, urokliwość, ciepło. Aby osiągnąć taki efekt warto stosować pastelowe, ciepłe kolory. Zapewne zauważyliście, że ubranka dla niemowląt są najczęściej w kolorze pudrowego różu lub tzw. baby blue (błękitu). Przez pierwszy okres życia dziecka, jego ubiór ma być funkcjonalny, ale przede wszystkim ma się podobać rodzicom. Dorosłe osoby rzadziej wybierają krzykliwe barwy, według badań preferujemy stonowane kolory tj. biel, szarość, beże.

Jak kupują dzieci i młodzież?

Wydatki dzieci są najczęściej zależne od kieszonkowego, podarowanych pieniędzy lub od woli rodzica, z którym wybierają się na zakupy. Według badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Ipsos, dwie trzecie rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu kieszonkowe. Pieniądze te dzieci wydają przede wszystkim na słodycze, jedzenie, napoje, doładowania do telefonów, kosmetyki i ubrania. Młodzież (15 – 18 lat) relatywnie mniej wydaje na słodycze i jedzenie częściej natomiast niż młodsze dzieci na kosmetyki, doładowania do telefonu i ubrania.

Prócz dysponowania własnymi pieniędzmi, dzieci biorą czynny udział w wydawaniu pieniędzy rodziców. W zdecydowanej większości dzieci towarzyszą swoim rodzicom podczas zakupów. Wtedy mogą pozwolić sobie na wyzwolenie swoich realnych pragnień konsumenckich i liczyć, że rodzice będą do nich pozytywnie nastawieni. Jak kupują dzieci gdy mają do dyspozycji większą sumę pieniędzy?

Dzieci i młodzież kupują emocjami, chęć posiadania jest tak duża, że nie patrzą na przedmioty z praktycznego punktu widzenia. Zwiększony dostęp do Internetu sprawił, że wybory konsumenckie dzieci najczęściej podyktowane są tym co widzieli u osób, które im imponują. Dobry sklep stacjonarny powinien przede wszystkim być na bieżąco z trendami wśród dzieci i młodzieży. Zapewnienie dostępu do modnych produktów to klucz do sprzedaży.

Jak zaprojektować sklep dla dzieci w zależności od wieku?

W przypadku projektowania przestrzeni dla młodszych i starszych dzieci należy wziąć pod uwagę różnice wieku. Na co zwrócić uwagę przy aranżacji powierzchni sklepowej skierowanej kolejno do:

młodszych dzieci:

  • zabawki na poziomie oczu dziecka,
  • podłoga w tym przypadku to świetne miejsce do eskpozycji towarów,
  • niskie meble ekspozycyjne – towar dostępny na wyciągnięcie ręki,
  • przepych, nagromadzenie w jednym miejscu dużej ilości zabawek,
  • mocne kolory, kontrasty – jaskrawe zabawki, ale również meble, podłoga, ściany itd.,
  • łagodne kanty, zaokrąglone meble ekspozycyjne,
  • przestrzeń do zabawy – możliwość wypróbowania zabawek,
  • odzież raczej mniej eksponowana niż zabawki (może być na wyższych półkach)

starszych dzieci (młodzieży):

  • wyraźnie wyeksponowane modne akcesoria – najlepiej już na witrynie,
  • więcej ubrań niż w przypadku przestrzeni dla młodszych dzieci,
  • manekiny ubrane w najmodniejsze towary,
  • zwiększona ekspozycja kosmetyków,
  • bardziej stonowane barwy,
  • ciekawe grafiki oraz plakaty na ścianach

Dzieci są podatne na wszelkie bodźce pochodzące z różnych źródeł. Sklepy stacjonarne często stosują różne triki, które mają zachęcić klientów do zakupów tj. np. rozpylanie specjalnie opracowanego zapachu, klimatyczna muzyka przyspieszająca wybory konsumenckie, materiały przyjemne w dotyku, lustra zniekształcające rzeczywistość i wiele więcej.

Meble ekspozycyjne do sklepów stacjonarnych

Projektując sklep dla dzieci warto wyposażyć go w mobilne meble ekspozycyjne, które łatwo będzie można przearanżować. Trendy wśród najmłodszych zmieniają się bardzo szybko a sklep stacjonarny powinien za nimi nadążać. Ze względu na różne gabaryty oferowanych produktów, półki powinny mieć szybką możliwość ich przekładania oraz pomniejszania czy powiększania. Takie wyposażenie przygotowuje Ergo Store. Meble produkowane przez naszą ekipę są solidne i funkcjonalne, długoletnie doświadczenie w projektowaniu sklepów pozwoliło nam dopracować je tak aby służyły naszym klientom przez lata. Możecie je zamówić u nas, podchodzimy do każdego zlecenia indywidualnie i profesjonalnie.

Zobacz również: Jak dostosować sklep do potrzeb i oczekiwań Generacji Z?https://ergostore.pl/blog/jak-dostosowac-sklep-do-potrzeb-i-oczekiwan-generacji-z/

Foto: Pexels.com

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testSześć trendów w handlu detalicznym na 2025 r.
    zobacz więcej

    09.01.2025

    Sześć trendów w handlu detalicznym na 2025 r.

    Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.

    testNowe produkcje Ergo Store dla grupy LPP w Polsce
    zobacz więcej

    02.01.2025

    Nowe produkcje Ergo Store dla grupy LPP w Polsce

    Sklepy Sinsay w parkach handlowych w Świdnicy i Zamieniu to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy!✅

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków