Pomimo rosnącej popularności zakupów internetowych, wielu klientów wciąż chętnie robi zakupy w tradycyjnych sklepach stacjonarnych. Jakie są największe zalety tej formy handlu i jaka czeka ją przyszłość? O tym piszemy w naszym artykule.
Sklepy internetowe często oferują szerszy wybór produktów w niższych cenach i mogą zapewnić wygodniejsze opcje zakupów, takie jak dostawa do domu. Niektórzy klienci mogą jednak preferować wrażenia dotykowe, jakie zapewniają sklepy fizyczne.
Możliwość zmysłowego przyjrzenia się produktowi – dotknięcia, zobaczenia lub spróbowania “na żywo” to jedna z największych zalet stacjonarnego handlu, zdaniem konsumentów z 9 krajów, którzy wzięli udział w badaniu “The State of Brick & Mortar”, prowadzonym przez Mood Media. Klienci mogą natychmiast zobaczyć i dotknąć produktów przed podjęciem decyzji o zakupie. Zapewnia im to większy poziom zaufania w porównaniu z zakupami w internecie, ponieważ niektóre produkty mogą wyglądać inaczej na ekranie niż na żywo.
Robiąc zakupy w sklepach stacjonarnych, klienci nie muszą się martwić o oczekiwanie na wysyłkę, ani o potencjalne opóźnienia spowodowane pogodą lub innymi okolicznościami. Otrzymują swój przedmiot od razu, co pozwala upewnić się przed opuszczeniem sklepu, czy przedmiot spełnia nasze oczekiwania. Jednocześnie mają możliwość eksplorowania i odkrywania nowych produktów.
W sklepach stacjonarnych, klienci mają możliwość otrzymania spersonalizowanej obsługi klienta, dzięki obecności kompetentnych i doświadczonych pracowników, którzy mogą udzielić porad i wskazówek. Członkowie personelu często mają doświadczenie w swoich dziedzinach i są w stanie odpowiedzieć na wszelkie pytania i obawy, jakie klienci mogą mieć na temat określonych przedmiotów lub marek. To rodzaj kontaktu, niedostępny w sklepach internetowych.
Wreszcie, w porównaniu z zakupami online, zakupy w fizycznych sklepach detalicznych często okazują się tańsze, ponieważ nie ma dodatkowych opłat, takich jak koszt wysyłki, ponoszony przy zamawianiu towarów online. Zakupy w sklepie stacjonarnym są również wygodne, ponieważ eliminują konieczność oczekiwania na dostawę i zwiększają satysfakcję konsumenta z możliwości zabrania do domu zakupionych przedmiotów od razu, bez opóźnień i dodatkowych kosztów.
Mimo postępu technologicznego i rosnącej liczby osób, które mogą pracować zdalnie lub kupować artykuły przez internet, nadal istnieje zapotrzebowanie na fizyczne sklepy stacjonarne, ponieważ oferują one unikalne doświadczenie zakupowe, które ceni wielu klientów.
“Fizyczne sklepy pozwalają budować wizerunek, zwiększają zaangażowanie klientów w markę” – zwraca uwagę Izabella Węgrzyn, wiceprezes zarządu Ergo Store.
Sprzedawcy detaliczni chcą nadrabiać czasy pandemii i wielu z nich jako swój priorytet wskazuje ekspansję, zarówno na dotychczasowych, jak i na nowych rynkach. Wśród detalistów ankietowanych przez CBRE – firmę doradczą specjalizującą się w nieruchomościach komercyjnych, 64 proc. twierdzi, że obecność sklepów stacjonarnych zwiększa ich sprzedaż online w zasięgu lokalnym.
Jeśli sklepy stacjonarne dobrze rozegrają swoje karty – koncentrując się na zapewnieniu doskonałej obsługi klienta zarówno w sklepie, jak i w Internecie, nadążając za trendami i stosując nowoczesne techniki marketingowe – to nie ma powodu, dla którego nie mogłyby konkurować z cyfrowymi detalistami.
Więcej o handlu detalicznym i tym, co go czeka w 2023 roku dowiesz się z naszego poprzedniego artykułu: https://ergostore.pl/blog/co-czeka-handel-detaliczny-w-2023-roku/
Foto: Clark Street Mercantile, Willian Justen de Vasconcellos / Unsplash
25.04.2024
Lista naszych projektów dla marki Dockers datowanych na 2024 r. powiększyła się o salon w centrum handlowym BAB2 we francuskim Anglet.
18.04.2024
Sklepy stacjonarne to dla marek zajmujących się e-commerce sposób na zwiększenie rozpoznawalności, a także możliwość zaoferowania bogatszego doświadczenia zakupowego w ramach sprzedaży wielokanałowej - omnichannel.