23.03.2021

Marketing sensoryczny w sklepie stacjonarnym

Zmysły mają wpływ na decyzje zakupowe klientów. Właśnie ten fakt wykorzystuje marketing sensoryczny, który, oddziałując na zmysły klientów, pomaga właścicielom sklepów i markom zwiększać sprzedaż.

Dużo cennej wiedzy z zakresu marketingu sensorycznego przyniosły badania przeprowadzone w 2019 r. przez Walnut Unlimited – światową agencję badań rynku specjalizującą się w neurobiologii, psychologii behawioralnej i ekonomii. Zgodnie z jej raportem, aż 78 procent klientów na całym świecie wskazuje miłą atmosferę w sklepie jako kluczowy czynnik decydujący o wyborze sklepu stacjonarnego zamiast internetowego. Możliwość dotknięcia, poczucia i spróbowania różnych produktów lub usług, wymieniana jest jako największa zachęta do kupna produktu w tradycyjnym sklepie. Umiejętne połączenie bodźców muzycznych, wizualnych i zapachowych może znacznie przedłużyć czas pobytu w sklepie – 9 z 10 przebadanych konsumentów zdecydowało się na powrót do sklepu, ponieważ podobało im się połączenie tych trzech elementów.

Czy możemy jakoś uszeregować pięć zmysłów człowieka – wzrok, słuch, smak, węch i dotyk – pod względem ich wagi w marketingu sensorycznym? Przez który z nich możemy najłatwiej dotrzeć do klienta?

Muzyka jako narzędzie kreowania wrażeń klienta w sklepie stacjonarnym

Zgodnie z cytowanym już raportem Walnut Unlimited, muzyka to czynnik numer 1 gdy chodzi o nastrój klienta w sklepie stacjonarnym. Ma pozytywny wpływ na 85 procent kupujących na świecie. Niezmiernie ważny jest jednak dobór muzyki – jeśli będzie nieodpowiedni, klient może porzucić markę i sklep.

To właśnie za pomocą muzyki, sprzedawcy mogą stworzyć odpowiednią atmosferę w sklepie, wpłynąć na emocje klienta, sprawić, że czas pobytu w sklepie zostanie wydłużony, klient wyda więcej pieniędzy oraz zapamięta dane miejsce.

Muzyka jest ważna bez względu na branżę sklepu. 74% klientów sklepów odzieżowych pamięta, że z przyjemnością słuchało muzyki, przeszukując sekcję wyprzedażową. 1 na 2 kupujących przyznaje, że z przyjemnością słuchało muzyki w drogerii. Połowa klientów pamięta również słuchanie muzyki podczas zakupów spożywczych.

Rola treści wizualnych w marketingu sensorycznym

Bodźce wizualne w marketingu sensorycznym wydają się równie istotne. 58% konsumentów wskazuje, że przyciągające uwagę treści wideo mają pozytywny wpływ na ich zakupy.

54% przedstawicieli Generacji Z robiących zakupy potwierdza, że dowiedzieli się o produkcie lub promocji z ekranów umieszczonych w sklepie. 25% klientów aptek na świecie mówi, że zostało w nich dłużej ze względu na przyciągające uwagę treści wyświetlane na ekranach.

Nie zapominajmy też o innym zmyśle – zapachu. Ten sam raport wskazuje, że według połowy globalnych konsumentów, ładnie pachnący lokal może „polepszyć nastrój”.

Projektując strategię w zakresie marketingu sensorycznego, należy zaplanować bodźce wpływające na wszystkie pięć zmysłów człowieka. Dzięki zaspokojeniu wszystkich zmysłów, zwiększa się pozytywny odbiór danej marki lub sklepu, co może przekładać się na wzrost zysków na kontach właścicieli sklepu, a także satysfakcję płynącą z zaspokojenia wymagań i oczekiwań klienta.

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testErgo Store przygotowało sklep More & More w Belgii
    zobacz więcej

    30.01.2025

    Ergo Store przygotowało sklep More & More w Belgii

    Sklep w formacie shop-in-shop w belgijskim mieście Charleroi dołączył do listy naszych produkcji dla odzieżowej marki z Niemiec. 

    testJak zastosować zasady gospodarki cyrkularnej w handlu detalicznym?
    zobacz więcej

    23.01.2025

    Jak zastosować zasady gospodarki cyrkularnej w handlu detalicznym?

    Głównym założeniem gospodarki cyrkularnej jest minimalizacja odpadów oraz maksymalne wykorzystanie zasobów poprzez ponowne użycie, recykling i odnawianie produktów. W jaki sposób można zastosować cyrkularne zasady w handlu detalicznym?

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków