11.03.2020
Omnichannel to dziś jedno z najważniejszych pojęć kojarzonych z nowoczesną sprzedażą. Nazwa nie jest przypadkowa. „Omni” to po łacinie „wszystko”. Klienci są dziś bardzo wymagający i chcą „wszystkiego”.
Założeniem omnichannel jest przenikanie kanałów sprzedaży. Jeszcze kilkanaście lat temu sprzedaż detaliczna odbywała się za pośrednictwem jednego, tradycyjnego kanału, czyli sklepów stacjonarnych.
Pojawienie się handlu internetowego przyczyniło się do rozwoju sprzedaży wielokanałowej. Występuje ona w dwóch różnych odmianach:
Wiele firm wykorzystuje dziś strategię multichannel, błędnie nazywając ją omnichannel. Jeśli firma sprzedaje swoje produkty w sklepie stacjonarnym, internetowym oraz np. przez telefon, z pewnością prowadzi sprzedaż wielokanałową. Jednak jeśli sprzedaż w każdym z kanałów jest odrębnym procesem biznesowym, trudno mówić o omnichannel.
Strategia omnichannel zakłada bowiem integrację procesów biznesowych związanych z poszczególnymi kanałami sprzedażowymi, tak aby doświadczenie zakupowe klienta było jednolite, niezależnie od kanału sprzedaży.
Obsługa klientów to jedno z głównych wyzwań, przed którym stoją sprzedawcy, którzy chcą prowadzić sprzedaż wielokanałową. Istotne jest poznanie klienta, stworzenie jego unikalnego profilu oraz indywidualnej, dopasowanej do niego ścieżki zakupów.
Kolejnym wyzwaniem jest wymiana informacji w poszczególnych kanałach między bazami danych klientów, zamówień i produktów. Oddzielne bazy klientów nie pomagają z pewnością w efektywnym zarządzaniu kierowaną do nich ofertą. Dlatego celem powinno być zbudowanie systemu opartego o scentralizowany przepływ informacji.
Omnichannel wpływa też na zmianę sposobu zarządzania zasobami magazynowymi. W rozwiązaniach multichannel gospodarka magazynowa jest prowadzona oddzielnie dla każdego z kanałów sprzedaży. W przypadku omnichannel – powinna zostać zintegrowana. Wymaga to m.in. opracowania procedur umożliwiających skompletowanie zamówienia w przypadku gdy obejmuje ono produkty rozmieszczone w różnych magazynach.
Wprowadzenie omnichannel wymaga więc zmian wielu kluczowych procesów w firmie. Warto jednak zainwestować czas, wysiłek i zasoby, mając na względzie korzyści jakie może przynieść integracja kanałów sprzedaży. Do najważniejszych należą:
Dobrze prowadzony omnichannel pozwala zwiększyć sprzedaż i jednocześnie poprawić jakość obsługi.
Zdjęcie: Blake Wisz / Unsplash
17.04.2025
Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.
10.04.2025
Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę.