Centra outletowe stały się popularnymi miejscami zakupów, w których magnesem na klientów są obniżone ceny produktów.
W przeszłości były często ulokowane przy fabrykach, gdzie wytwarzane były produkty sprzedawane następnie w przyfabrycznych sklepach. Sprzedawano tam towary uszkodzone lub nadwyżki – czasami tylko pracownikom fabryki, innym razem wszystkim zainteresowanym.
Formuła outletów ewoluowała, wciąż jednak zasadniczo różnią się one od sklepów monobrandowych. Poniżej opisujemy kilka cech charakterystycznych.
W tradycyjnym rozumieniu, outlet to sklep, który sprzedaje odzież, która z różnych powodów nie znalazła nabywców w tzw. pierwszym obiegu, czyli w sklepach należących do właścicieli marek, ewentualnie oferujący odzież z nadwyżek produkcyjnych.
Do outletów trafiała również odzież z defektem pochodzącą wprost z linii produkcyjnej, gdzie po kontroli jakości została zdyskwalifikowana lub ubrania zwrócone do sklepów przez klientów w ramach reklamacji (tzw. customer returns).
W ostatnich latach asortyment outletów zmienił się. Trafia tam coraz więcej produktów, wytworzonych specjalnie dla sklepów wyprzedażowych. Jedną z przyczyn tej zmiany jest to, że mniej zapasów i mniej uszkodzonych towarów jest dziś dostępnych w sprzedaży w sklepach fabrycznych.
Outlety zlokalizowane są zwykle z dala od centrów dużych miast po to by wykorzystać niższe ceny ziemi oraz powierzchni handlowej, a także, aby uniknąć konkurencji pomiędzy outletami, a markowymi sklepami, działającymi częściej w centrach.
Outlety to szansa dla klientów o średnich lub niskich dochodach na kupno produktów cenionych marek, na które – w innych przypadkach – nie mogliby sobie pozwolić. Co ważne, klienci outletów koncentrują uwagę przede wszystkim na zakupach. Nie poszukują rozrywki, jak kino, kręgle, czy restauracja. Kawa może być miłą przerwą podczas zakupów, ale na pewno nie jest celem przyjazdu do outletu.
Tym co wyróżnia outlety od innych sklepów jest cena i jakość. Możemy w nich kupić produkt bardzo wysokiej jakości w atrakcyjnej cenie. Warto więc pomyśleć o odwiedzeniu outletu, jeśli chcemy zaopatrzyć się w produkty odzieżowe, które z założenia mają nam służyć przez długi czas, takie jak skórzane buty czy garnitur.
Outlet to jeden z formatów sklepów, produkowanych przez Ergo Store. W 2019 r. przygotowaliśmy m.in. outlety dla marki Levi’s, które można znaleźć w takich miastach jak Ateny i Saloniki w Grecji, węgierski Polgar czy Hate w Czechach.
Foto: Alexander Kovacs / Unsplash
18.04.2024
Sklepy stacjonarne to dla marek zajmujących się e-commerce sposób na zwiększenie rozpoznawalności, a także możliwość zaoferowania bogatszego doświadczenia zakupowego w ramach sprzedaży wielokanałowej - omnichannel.
11.04.2024
Mieszczący się w centrum outletowym Designer Outlet Roubaix we Francji punkt handlowy to jeden z większych sklepów tej marki, przygotowanych przez nas w ostatnich miesiącach.