25.07.2017

Pop-up store. Skuteczny magnes na klienta

Pop-up stores to zjawisko, które przybrało na sile. Dziś „sklepy na chwilę” to handlowy fenomen, który zaskakuje klientów, a jednocześnie daje markom okazje do poznania pierwszych recenzji nowych produktów.

Potrzeba urozmaicenia to coś, czego pragniemy w każdej sferze życia. W dobie personalizacji obsługi klienta i zakupów, coraz częściej nazywanych „doświadczeniem zakupowym”, koncept pop-up store zaczął odgrywać coraz ważniejszą rolę.

Idea pop-up store nie jest niczym nowym. Pierwsze potwierdzone historycznie „sklepy na chwilę” pojawiły się pod koniec XIII wieku: były to stragany na świątecznych targach w Wiedniu. Idea handlu jest bowiem stara jak świat, a dopasowywanie go do potrzeb podyktowanych porą roku było kwestią czasu. Pierwsze próby ukucia terminu na zjawisko sklepów działających w określonym, krótkim czasie to jednak dopiero druga połowa lat 90. XX wieku, za sprawą sklepów takich marek jak Levi Strauss czy Motorola. W XXI wieku pierwsze imponujące pop-up stores to kreacje takich brandów jak Dr. Martens czy Comme des Garçons. Za sprawą tej drugiej marki należącej do słynnej projektantki Rei Kawakubo, od 2004 r. mieliśmy okazję zapoznać się z serią „Guerilla Shops” – sklepów w niezwykłych lokalizacjach, wręcz wymagających od odwiedzających determinacji, by do nich trafić. Jeden z nich funkcjonował w poindustrialnych przestrzeniach Krakowa – miasta, w którym nasza firma ma swoją siedzibę.

Niewiele później, termin „pop-up retail” zaczął szerzej pojawiać się w mediach branżowych, a taktykę otwierania sklepów w nietypowych miejscach na krótki czas zaadaptowały marki niszowe, lifestyle’owe i ekskluzywne, jak Kate Spade czy Luis Vuitton. Pojawienie się kolejnych graczy rynku retail zainteresowanych „sklepami na chwilę” sprawiło, że ich koncepcja ewaluowała stając się coraz bardziej wyrafinowaną. Co decyduje o popularności pop-up stores?

1. Relatywnie niższe koszty

Tradycyjne sklepy stacjonarne to z reguły spore obciążenie dla marki i finansowe zobowiązanie na dłuższy czas. To dodatkowy ciężar w przypadku, kiedy mamy do czynienia z podwyższonym ryzykiem, jakie towarzyszy testowaniu nowych produktów czy wprowadzaniu na rynek nowej marki. Umiejętnie zaprojektowany i wyposażony pop-up store pozwoli nam zapoznać się z pierwszymi wrażeniami klientów, jednocześnie zmniejszając wydatki na wynajem itd.

2. Wzmocnienie świadomości marki

Dotyczy to zarówno marek debiutujących na rynku, jak i tych, które chcą poszerzyć grono potencjalnych klientów. Angażująca strategia marketingowa może okazać się skuteczną zachętą dla odbiorców do dzielenia się swoimi wrażeniami w mediach społecznościowych. Stosując odpowiedni monitoring, będziemy mieć niemal natychmiastową odpowiedź na to, co klientom się spodobało, a co wymaga udoskonaleń.

3. Każdy lubi niespodzianki

Ta zasada ma zastosowanie również w handlu detalicznym, pod warunkiem oczywiście, że zaskoczymy klienta w pozytywny sposób. Niebanalne pop-up store’y zlokalizowane w ciekawych miejscach często wywołują w odbiorcach poczucie, że to „oferta limitowana” i lepiej nie zwlekać z wizytą. Dobrym przykładem są tu sklepy na festiwalach muzycznych. Zaliczymy do nich zarówno pop-up store’y dużych sieciówek, jak H&M na festiwalu Coachella, jak i mniejszych, lokalnych marek na festiwalach takich, jak Open’er.

4. Wiek odbiorcy nie ma znaczenia

Koncept pop-up store’u ma przyciągać bez względu na wiek. To, co z pozoru może wpaść w oko jedynie nastolatkowi, może okazać się frajdą dla pozostałych domowników. Dobrym przykładem będą tutaj restauracje i bary typu pop-up.

Obecnie pop-up store’y zmierzają w stronę coraz bardziej przemyślanych konceptów, które wykraczają poza tradycyjnie rozumiane sklepy z konwencjonalnym wyposażeniem. Dlatego warto przemyśleć zastosowanie formuły pop-up store podejmując kolejne wyzwania w branży retail.

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testJak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?
    zobacz więcej

    17.04.2025

    Jak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?

    Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.  

    testJak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?
    zobacz więcej

    10.04.2025

    Jak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?

    Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę. 

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków