31.07.2018
W czasach intensywnego rozwoju ecommerce, galerie handlowe coraz mniej koncentrują się na tradycyjnych zakupach, większy akcent kładąc na funkcje rozrywkowe.
Centra chcą stać się miejscem spotkań dla mieszkańców miast i dostarczać klientom unikatowych doświadczeń. Dlatego chętnie przygarniają pod swój dach najemców oferujących różne aktywności dla dzieci i dorosłych, które nie są dostępne online. Zarządcy centrów handlowych decydują się zatem na wprowadzenie specjalnych stref edukacyjnych (przedszkola, świetlice, biblioteki), kulturalnych (kina, sceny teatralne, przestrzenie wystawiennicze) czy przestrzeni z dostępem do technologii Virtual Reality.
Według raportu Colliers International, nowo powstające inwestycje handlowe przeznaczają około 15-20 proc. swojej oferty na rozrywkę, rekreację i gastronomię. Jeszcze kilka lat temu współczynnik ten wynosił 5-7 proc. Inne dane wskazują, że udział centrów handlowych z częścią rozrywkową w Polsce wzrósł z 17 proc. w 2011 roku do 31 proc. w 2018 r. Firma badawcza IQS podaje z kolei, że z oferty rozrywkowo-rekreacyjnej centrów handlowych korzysta w Polsce od 40 do 60 proc. respondentów, w zależności od dnia tygodnia.
Przykładem centrum handlowego z rozbudowaną ofertą rozrywkową jest Madryt Xanadu w Hiszpanii, który oprócz 250 sklepów, multipleksu i kręgielni przyciąga klientów również krytym stokiem narciarskim, torem gokartowym, parkiem rozrywki oraz terenem do minigolfa. Z kolei w Mall of Dubai niezapomnianych przeżyć dostarcza m.in. profesjonalny symulator lotu, tematyczne kabiny Virtual Realty czy też labirynty luster. Centrum handlowe The Grand Canal Shoppes w Las Vegas jest zaś imitacją włoskiej Wenecji, dlatego można tam nawet pływać gondolą pomiędzy sklepami.
W Polsce do najbardziej rozrywkowych centrów handlowych należą warszawskie Blue City i łódzka Manufaktura. W warszawskim centrum mieszczą się m.in. hale do squasha, plac zabaw dla dzieci i minigolf. Z kolei Manufaktura oferuje m.in. ścianę wspinaczkową, a także wewnętrzny plac (rynek), na którym odbywają się koncerty, festiwale i imprezy plenerowe. Opisywany trend staje się też zauważalny w mniejszych miastach. W centrum handlowo-rozrywkowym Tkalnia, które zostanie otwarte w I połowie 2019 r. w Pabianicach znajdziemy m.in. pierwszy w mieście multipleks, będzie też dostęp do pola golfowego. W planach jest budowa groty solnej i strzelnicy.
Zapotrzebowanie na rozrywkę w centrach handlowych jest faktem, jednak właściciele centrów handlowych powinni zawsze dostosować swoją ofertę do preferencji mieszkańców danego miasta. Koncept rozrywkowy, który jest atrakcyjny dla klientów większej aglomeracji niekoniecznie sprawdzi się w mniejszej miejscowości. Oferta rozrywkowa powinna odpowiadać na potrzeby klientów, a jednocześnie wyróżniać centrum handlowe wśród konkurencji. Rozrywka to zatem szansa, ale też wyzwanie dla właścicieli centrów.
17.04.2025
Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.
10.04.2025
Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę.