09.01.2025
Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.
Czego możemy spodziewać się w 2025 r.? Zdaniem ekspertów, m.in. z takich firm jak Ciklum, czy The Future of Commerce, handel detaliczny będzie w 2025 r. zdominowany przez następujące zjawiska:
Klienci będą chcieli mieć coraz większą kontrolę nad swoimi zakupami, niezależnie od tego, czy robią je stacjonarnie, czy online. Ponad połowa kupujących z Pokolenia Z twierdzi, że woli kasy samoobsługowe od tych obsługiwanych przez personel, a podobna liczba byłaby skłonna zmienić sprzedawcę w razie dostępności kas samoobsługowych.
Możemy spodziewać się zatem coraz większej liczby stanowisk samoobsługowych w wyposażeniu sklepów. Nie tylko w sklepach spożywczych, ale również odzieżowych i należących do innych kategorii.
Doświadczenia zakupowe w fizycznej przestrzeni nadal będą miały wartość dla klientów, dlatego tak ważne jest przemyślane projektowanie salonów sieciowych.
Badanie EY Future Consumer Index wykazało, że 57% konsumentów na całym świecie chce mieć możliwość zobaczenia i dotknięcia interesujących ich produktów przed dokonaniem zakupu.
Jednocześnie, rzeczywistość rozszerzona i wirtualna dają konsumentom wyjątkową możliwość połączenia wrażeń ze świata fizycznego i cyfrowego – kontaktu z produktem w miejscu sprzedaży z doświadczeniem jego użycia w wirtualnej rzeczywistości.
W roku 2025 nasza fascynacja możliwościami sztucznej inteligencji zostanie zastąpiona koncentracją na praktycznych aspektach jej wykorzystania. Dotyczyć to będzie m.in. wyszukiwania i odkrywania produktów z wykorzystaniem modeli językowych.
Generatywna sztuczna inteligencja będzie odgrywać też ważną rolę we wspieraniu personalizacji w połączeniu z analizą danych. Ocena zachowań i preferencji konsumentów będzie dostarczać rozwiązań w postaci dostosowanych doświadczeń zakupowych i rekomendacji produktów.
Możemy spodziewać się, że handel detaliczny będzie coraz mocniej wspierać ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, której założeniem jest m.in. traktowanie odpadów jako surowca i ponowne wprowadzanie ich do obiegu. Można oczekiwać, że przekazy konsumenckie, takie jak np. promocje z okazji Black Friday, będą odchodzić od promowania szybkiej konsumpcji w stronę zwracania uwagi na trwalsze produkty zaprojektowane z materiałów pochodzących z recyklingu i/lub przyjaznych dla środowiska.
Zawirowania gospodarcze i zaostrzone regulacje skłonią coraz więcej marek do współpracy w celu połączenia swoich potencjałów w celu wprowadzania innowacji, ekspansji i zdobywania nowych klientów.
W połowie 2024 r., Primark wprowadził nową kolekcję z okazji 30. rocznicy premiery „Króla Lwa” produkcji Disneya. Po raz pierwszy, w ramach tej współpracy wszystkie ubrania wykonano z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskanych w sposób bardziej zrównoważony. Aby uczcić premierę kolekcji, Primark zorganizował warsztaty dotyczące naprawy tekstyliów w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Granice między zakupami online i stacjonarnymi nadal będą się zacierać. Dzisiejsi konsumenci oczekują płynnego, ujednoliconego doświadczenia w każdym punkcie styku, niezależnie od tego, czy przeglądają media społecznościowe, robią zakupy na stronie internetowej, czy odbierają zamówienie w sklepie.
Celem sprzedawców detalicznych będzie nie tylko oferowanie wielu opcji zakupów, ale stworzenie spójnej podróży, która pozwoli klientom bez wysiłku poruszać się między platformami. Funkcje takie jak kup online i odbierz w sklepie (BOPIS), widoczność zapasów w różnych kanałach i elastyczne zwroty staną się w handlu detalicznym niemal normą.
Handel w 2025 roku będzie napędzany przez dynamiczne zmiany, które kształtują zarówno oczekiwania konsumentów, jak i strategie marek. Kluczowe trendy to rozwój autonomicznych doświadczeń zakupowych, czy rosnąca rola sklepów stacjonarnych jako centrów interakcji i doświadczeń. Sztuczna inteligencja zyska na znaczeniu, wpływając na personalizację i automatyzację zakupów. Zrównoważony rozwój i transformacja w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym staną się priorytetem, podobnie jak innowacyjne partnerstwa marek. Wzmacnianie strategii omnichannel będzie zacierać granice między kanałami sprzedaży, oferując klientom spójne doświadczenia zakupowe.
10.04.2025
Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę.