09.01.2025
Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.
Czego możemy spodziewać się w 2025 r.? Zdaniem ekspertów, m.in. z takich firm jak Ciklum, czy The Future of Commerce, handel detaliczny będzie w 2025 r. zdominowany przez następujące zjawiska:
Klienci będą chcieli mieć coraz większą kontrolę nad swoimi zakupami, niezależnie od tego, czy robią je stacjonarnie, czy online. Ponad połowa kupujących z Pokolenia Z twierdzi, że woli kasy samoobsługowe od tych obsługiwanych przez personel, a podobna liczba byłaby skłonna zmienić sprzedawcę w razie dostępności kas samoobsługowych.
Możemy spodziewać się zatem coraz większej liczby stanowisk samoobsługowych, nie tylko w sklepach spożywczych, ale również odzieżowych i należących do innych kategorii.
Doświadczenia zakupowe w fizycznej przestrzeni nadal będą miały wartość dla klientów. Badanie EY Future Consumer Index wykazało, że 57% konsumentów na całym świecie chce mieć możliwość zobaczenia i dotknięcia interesujących ich produktów przed dokonaniem zakupu.
Jednocześnie, rzeczywistość rozszerzona i wirtualna dają konsumentom wyjątkową możliwość połączenia wrażeń ze świata fizycznego i cyfrowego – kontaktu z produktem w miejscu sprzedaży z doświadczeniem jego użycia w wirtualnej rzeczywistości.
W roku 2025 nasza fascynacja możliwościami sztucznej inteligencji zostanie zastąpiona koncentracją na praktycznych aspektach jej wykorzystania. Dotyczyć to będzie m.in. wyszukiwania i odkrywania produktów z wykorzystaniem modeli językowych.
Generatywna sztuczna inteligencja będzie odgrywać też ważną rolę we wspieraniu personalizacji w połączeniu z analizą danych. Ocena zachowań i preferencji konsumentów będzie dostarczać rozwiązań w postaci dostosowanych doświadczeń zakupowych i rekomendacji produktów.
Możemy spodziewać się, że handel detaliczny będzie coraz mocniej wspierać ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, której założeniem jest m.in. traktowanie odpadów jako surowca i ponowne wprowadzanie ich do obiegu. Można oczekiwać, że przekazy konsumenckie, takie jak np. promocje z okazji Black Friday, będą odchodzić od promowania szybkiej konsumpcji w stronę zwracania uwagi na trwalsze produkty zaprojektowane z materiałów pochodzących z recyklingu i/lub przyjaznych dla środowiska.
Zawirowania gospodarcze i zaostrzone regulacje skłonią coraz więcej marek do współpracy w celu połączenia swoich potencjałów w celu wprowadzania innowacji, ekspansji i zdobywania nowych klientów.
W połowie 2024 r., Primark wprowadził nową kolekcję z okazji 30. rocznicy premiery „Króla Lwa” produkcji Disneya. Po raz pierwszy, w ramach tej współpracy wszystkie ubrania wykonano z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskanych w sposób bardziej zrównoważony. Aby uczcić premierę kolekcji, Primark zorganizował warsztaty dotyczące naprawy tekstyliów w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Granice między zakupami online i stacjonarnymi nadal będą się zacierać. Dzisiejsi konsumenci oczekują płynnego, ujednoliconego doświadczenia w każdym punkcie styku, niezależnie od tego, czy przeglądają media społecznościowe, robią zakupy na stronie internetowej, czy odbierają zamówienie w sklepie.
Celem sprzedawców detalicznych będzie nie tylko oferowanie wielu opcji zakupów, ale stworzenie spójnej podróży, która pozwoli klientom bez wysiłku poruszać się między platformami. Funkcje takie jak kup online i odbierz w sklepie (BOPIS), widoczność zapasów w różnych kanałach i elastyczne zwroty staną się w handlu detalicznym niemal normą.
Handel w 2025 roku będzie napędzany przez dynamiczne zmiany, które kształtują zarówno oczekiwania konsumentów, jak i strategie marek. Kluczowe trendy to rozwój autonomicznych doświadczeń zakupowych, czy rosnąca rola sklepów stacjonarnych jako centrów interakcji i doświadczeń. Sztuczna inteligencja zyska na znaczeniu, wpływając na personalizację i automatyzację zakupów. Zrównoważony rozwój i transformacja w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym staną się priorytetem, podobnie jak innowacyjne partnerstwa marek. Wzmacnianie strategii omnichannel będzie zacierać granice między kanałami sprzedaży, oferując klientom spójne doświadczenia zakupowe.
Foto: Pexels.com
02.01.2025
Sklepy Sinsay w parkach handlowych w Świdnicy i Zamieniu to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy!✅
27.12.2024
Meble sklepowe dla marki Mohito to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy! ✅