07.08.2024

Trendy technologiczne w handlu detalicznym: zmiany w sklepach stacjonarnych

W dobie cyfryzacji, nie tylko e-commerce zyskuje na popularności – także sklepy stacjonarne wprowadzają nowoczesne rozwiązania, które mają na celu zwiększenie efektywności, poprawę doświadczeń klientów i lepsze zarządzanie zapasami. Przyjrzyjmy się siedmiu trendom technologicznym w handlu stacjonarnym.

1. Sztuczna inteligencja (AI) i analiza danych

Jak wskazują specjaliści firmy badawczej CB Insights, sieci handlowe będą coraz częściej nawiązywać współpracę z dostawcami takich usług, jak wirtualny dietetyk czy konsultacje medyczne online, aby za pomocą sztucznej inteligencji oferować spersonalizowane doświadczenia konsumenckie, promować nowe produkty i umożliwiać gromadzenie szczegółowych danych o potrzebach i preferencjach klientów.

W sklepach stacjonarnych, AI może wspierać sprzedawców, dostarczając im informacji na temat preferencji klienta, co ułatwi proponowanie produktów zgodnych z jego oczekiwaniami.

2. Rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR)

Technologie AR i VR stają się coraz bardziej powszechne w handlu detalicznym. AR umożliwia klientom przymierzanie ubrań czy dodatków bez konieczności fizycznego zakładania ich – wystarczy smartfon lub specjalne lustro. VR natomiast może przenieść klientów w wirtualne wersje sklepów, gdzie mogą przeglądać i kupować produkty w zupełnie nowy sposób. Te technologie nie tylko zwiększają zaangażowanie klientów, ale również przyczyniają się do wzrostu sprzedaży.

Zobacz jak działa wirtualna przymierzalnia w centrum handlowym Janki pod Warszawą: 

3. Inteligentne wózki 

Wyposażone w ekran, wagę, czujniki i kamerę, inteligentne wózki sklepowe umożliwiają m.in. zalogowanie się klienta, wykorzystanie oferty lojalnościowej czy bezgotówkowe płatności. Mogą również zachęcać do sprawdzania nowości, sugerować konkretne, pasujące do siebie lub będące w promocji produkty i ułatwiać dotarcie do nich w sklepie.

4. Inteligentne opakowania

W czasach, w których stawiamy na zrównoważony rozwój, odpowiednim rozwiązaniem mogą być inteligentne opakowania, których funkcją jest m.in. automatyczne uzupełnianie zapasów i wysyłanie powiadomień do konsumentów. Czujniki znajdujące się na opakowaniach wielokrotnego użytku potrafią zasygnalizować, że produkt jest na wyczerpaniu. Opakowania mogą być następnie uzupełnione w sklepie w specjalnie stworzonych do tego miejscach. 

5. Bezkontaktowe metody płatności

Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój bezkontaktowych metod płatności. Terminale płatnicze NFC (Near Field Communication) oraz płatności mobilne, takie jak Apple Pay czy Google Wallet, stały się standardem. Dzięki nim zakupy są szybsze i bezpieczniejsze, a klienci czują się bardziej komfortowo, ograniczając kontakt fizyczny z urządzeniami płatniczymi.

6. Kasy bezobsługowe 

Tradycyjne kasy, a nawet popularne już kasy samoobsługowe, wciąż tworzą w sklepach tzw. wąskie gardła. Dlatego właściciele sklepów, szczególnie w branży spożywczej, zaczynają eksperymentować z nowymi kasami bezobsługowymi, które praktycznie nie wymagają żadnej interakcji z klientem.

Nowoczesne kasy bezobsługowe wykorzystują system kamer i czujników do śledzenia klienta w całym sklepie, aby sumować wartość dodawanych przez niego produktów. Po zakończeniu zakupów, klient może swobodnie wyjść ze sklepu, a jego konto zostanie automatycznie obciążone za nabyte towary. Takie rozwiązanie z powodzeniem stosuje już m.in. Żabka Polska w wybranych sklepach autonomicznych Żappka Store.

7. Geolokalizacja i technologia Beacon 

Technologie geolokalizacyjne oraz beacony (miniaturowe sensory wykorzystujące technologię bluetooth) stają się coraz bardziej popularne w sklepach stacjonarnych. Dzięki nim możliwe jest śledzenie ruchu klientów w sklepie i analizowanie ich ścieżek zakupowych. Beacony mogą również wysyłać spersonalizowane oferty i promocje na smartfony klientów w momencie, gdy znajdują się oni w określonej części sklepu. To z kolei prowadzi do zwiększenia zaangażowania klientów i podniesienia poziomu sprzedaży.

Podsumowanie

Technologie w handlu stacjonarnym nie tylko poprawiają efektywność operacyjną, ale przede wszystkim rewolucjonizują doświadczenia zakupowe klientów. Sklepy stacjonarne zyskują nowe możliwości konkurowania na dynamicznie zmieniającym się rynku. Przyszłość handlu detalicznego to integracja technologii, które uczynią zakupy bardziej spersonalizowanymi, wygodnymi i atrakcyjnymi dla klientów.

Foto: Tara Winst / Pexels, Zero Qs, YouTube

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testJak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?
    zobacz więcej

    17.04.2025

    Jak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?

    Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.  

    testJak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?
    zobacz więcej

    10.04.2025

    Jak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?

    Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę. 

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków