Meble, akcesoria czy przedmioty codziennego użytku oceniamy pod kątem ich estetyki, ceny i trwałości. Do tego zestawienia coraz częściej dołącza czwarte kryterium. To, czy dany przedmiot został wykonany z zastosowaniem zrównoważonych, przyjaznych dla środowiska metod produkcji to warunek, który przed zakupem stawiają dziś nie tylko indywidualni klienci, ale i firmy dbające o swój wizerunek.
Do mody na zrównoważony rozwój, czyli sustainability i ekologiczne projekty przyczynił się bez wątpienia kryzys, ale i współczesne megatrendy, czyli najważniejsze trendy o globalnym zasięgu. Składają się na nie m.in. urbanizacja, społeczeństwo informacyjne, ekologia i zdrowie. W styczniu br. podczas Międzynarodowych Targów Mebli i Wyposażenia Wnętrz w Kolonii podkreślano, że ekologiczny megatrend ma na celu ochronę zasobów naturalnych także poprzez produkowanie solidnych i trwałych mebli zgodnie z zasadami strategii zrównoważonego rozwoju. Podobne stanowisko przyjmują organizatorzy Sztokholmskich Targów Meblarskich i Oświetleniowych. Odbywające się w lutym targi to największa i najważniejsza impreza branży meblarskiej i oświetleniowej w Skandynawii, zarówno dla firm jak i prywatnych gospodarstw. Motyw przewodni sztokholmskich targów mówi wszystko: „Nature is back for good!”.
Zarówno w wypadku kolońskich, jak i sztokholmskich targów, wiele prezentowanych mebli i akcesoriów stanowi odpowiedź na kilka megatrendów jednocześnie. Produkowane według zasad zrównoważonego rozwoju przedmioty będą więc odpowiadać potrzebom dzisiejszego społeczeństwa mobilnego. Stoły będą miały możliwość regulacji wysokości, a źródła światła będą jak najbardziej przyjazne ludzkiemu, zmęczonemu pracą przy komputerze oku. Ważne są też surowce. Meble wykonane według reguł zrównoważonego rozwoju tworzy się z materiałów ze źródeł odnawialnych, czyli takich, których zbiory odbywają się co 10 lat lub krócej. To m.in. bambus i korek. Przedmioty wykonane z tych surowców znajdują się dziś w niejednym domu.
Z bambusa skorzystała też m.in. Puma w swoich outletach. Inny gigant odzieżowy – Zara – zapewniał niedawno, że ma w planach współpracę z ośrodkami badawczymi skupionymi na technologiach odzyskiwania surowców. Do 2020 r. firma ma w planach zmienić większość swoich sklepów na bardziej wydajne ekologicznie. Zaś IKEA, jedno z największych na świecie przedsiębiorstw zajmujących się produkcją i sprzedażą detaliczną mebli, ogłosiło w styczniu, że zamierza wprowadzić usługę reperacji swoich produktów lub oddania ich do recyklingu. Taką deklarację złożył Steve Howard, szef departamentu zrównoważonego rozwoju w szwedzkiej firmie. Takie stanowiska są dziś sygnałem, że w obliczu globalnych zmian środowiska i megatrendów także najwięksi gracze rynku detalicznego decydują się na zmianę swojej polityki.
Estetyka może iść w parze z etyką. Masz już pomysł na wnętrze swojego sklepu w tym duchu? Zrealizujemy je dla ciebie. Od ponad 9 lat aranżujemy salony sklepowe, projektujemy i produkujemy systemy meblowe oraz zapewniamy transport mebli w dowolne miejsce w Polsce, na terenie Unii Europejskiej oraz w Rosji i na Ukrainie.
Zobacz również: Sklep przyszłości – technologiczne nowości ze świata
21.11.2024
Trwałe, dobrze zaprojektowane meble to nie tylko praktyczne korzyści, ale również element budujący wizerunek marki. Jak zatem zadbać o to, by meble do sklepu lub biura zachowały świetny wygląd i funkcjonalność przez długie lata?
14.11.2024
Dzięki naszej długoletniej współpracy z LPP, mieliśmy okazję obserwować i uczestniczyć w ewolucji konceptu sklepów Reserved. W artykule przyjrzymy się, jak zmieniały się sklepy marki na przestrzeni lat i jakie elementy miały wpływ na ich obecny wygląd.