W salonie handlowym każdy metr powierzchni powinien „pracować” i generować przychody. Przydatnym narzędziem, które pozwala zoptymalizować sprzedaż oraz zapasy z danej kategorii produktów jest planogram.
Pozwala on przyporządkować właściwą lokalizację dla poszczególnych rodzajów asortymentu, ustalić odpowiednią ilość miejsca na kategorie produktów, a także zachować odpowiedni porządek w sklepie.
Planogram to wizualny diagram lub rysunek – graficzne odwzorowanie przestrzeni sprzedażowej, które zawiera szczegółowe informacje na temat asortymentu i rozmieszczenia produktów. Te schematy pokazują nie tylko lokalizację produktów z poszczególnych działów, ale również umożliwiają zlokalizowanie konkretnej półki, na której umieszczony jest dany produkt.
Złożoność planogramu może się różnić w zależności od wielkości sklepu oraz oprogramowania użytego do jego stworzenia – do tego celu można wykorzystać zarówno zwykły arkusz Excela jak również specjalistyczne oprogramowanie do projektowania powierzchni handlowej.
Przygotowując planogram, zarówno w dużym jak i małym sklepie, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
Przygotowywanie planogramu powinno wejść na stałe w zakres czynności, które wykonujemy zarządzając sklepem. Warto zastosować kilka dobrych praktyk, dzięki którym osiągniemy lepsze efekty mniejszym kosztem.
Nie warto sobie zbytnio komplikować kwestii tworzenia planogramów. Jeśli od początku cały proces ich przygotowywania będzie zajmować nam zbyt wiele czasu, przypuszczalnie przestaniemy się nim zajmować już po kilku miesiącach. Nie wdrażajmy procesów, których nie będziemy w stanie utrzymać. To może tylko niepotrzebnie frustrować pracowników sklepu.
Poświęć czas na to by przeszkolić pracowników z korzystania z planogramów. Wytłumacz korzyści z jego stosowania tak by uprzedzić ewentualną krytykę w stylu „Do czego nam to właściwie potrzebne”.
Warto wyznaczyć lidera, odpowiedzialnego za sprzedaż w danym dziale sklepu i pozwolić mu przygotować „swoją” część planogramu. Doświadczenia pokazują, że takie działanie może przynieść wymierne korzyści sprzedażowe, a także rozwinąć u pracowników umiejętności menedżerskie.
Niemal każdy sprzedawca, zarówno prowadzący duży, jak i mały sklep, zdaje sobie sprawę, że kluczem do zwiększenia sprzedaży jest dziś visual merchandising, czyli prezentacja towaru w taki sposób by przyciągnąć uwagę klientów. Więksi detaliści zazwyczaj korzystają w tej kwestii z usług specjalistów, dlatego warto zorientować się jak nasz visual merchandiser „rozumie” planogramy i czy zamierza wykorzystać je w swojej pracy. Jest to bowiem jedno z narzędzi, które może wpłynąć na decyzje zakupowe klienta i zwiększyć sprzedaż w naszym sklepie.
19.12.2024
Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom, takim jak czujniki ruchu, ekrany dotykowe czy systemy RFID, inteligentne meble sklepowe umożliwiają interakcję z klientami oraz zbieranie danych o ich preferencjach zakupowych.
12.12.2024
Do długiej listy naszych produkcji dla grupy LPP na Bałkanach dołączyły sklepy Sinsay w dwóch bośniackich miejscowościach - Doboj i Vogosca.