Pomimo rosnącej popularności sprzedaży online, handel stacjonarny wciąż ma się dobrze. Przewiduje się, że do 2026 r. może on wzrosnąć o 10,5 proc.
Tendencji tej towarzyszą jednak zmiany w preferencjach klientów, a przykładem może być rosnąca popularność parków handlowych (retail parków).
Parki handlowe można uznać za kontynuatorów pawilonów handlowo-usługowych, które zaczęły powstawać w Polsce w latach 70., w czasach, gdy intensywnie rozbudowywano osiedla wielorodzinne. Podobnie jak kiedyś pawilony, parki handlowe z założenia mają zaspokajać podstawowe potrzeby lokalnych społeczności.
Retail park jest zbiorem jednego lub kilku wolnostojących budynków połączonych wspólnym parkingiem, z którego można wchodzić bezpośrednio do poszczególnych sklepów. Takie obiekty nie mają części wspólnych.
Głównym najemcą jest zwykle operator spożywczy, a jego ofertę uzupełniają drogerie, apteki, kioski z prasą, księgarnie, sklepy odzieżowe i obuwnicze, sklepy zoologiczne i, rzadko, obiekty gastronomiczne.
Retail parki zyskały ogromną popularność wśród klientów dużych miast i mniejszych miasteczek. Oferują klientom wygodny model zakupowy ze względu na sąsiedzki charakter, wygodny parking, bogatą, przekrojową ofertę oraz możliwość zrobienia zakupów wygodnie i szybko. Parki handlowe uznaje się za największych beneficjentów zmian strukturalnych ostatniego dziesięciolecia w Polsce: ich podaż zwiększyła się dwukrotnie, a udział w całkowitej podaży powierzchni handlowej wzrósł o 4% (raport “Parki handlowe i centra convenience w Polsce”, Trei Real Estate Poland Sp. z o.o.oraz Jones Lang Lasalle Sp. z o.o., wrzesień 2020).
Z biegiem czasu deweloperzy tych obiektów odkryli możliwości leżące nie tylko w dużych miastach, ale również regionalnych i średniej wielkości, dostosowując koncepty i ofertę do potrzeb lokalnego rynku.
Wzrastająca popularność parków handlowych nie jest jednak tylko polską specyfiką – ich liczba rośnie również np. we Francji i Hiszpanii. Tylko w 2018 r. zasoby powierzchni w europejskich parkach handlowych wzrosły o 2,2% i wyniosły łącznie 50,1 mln m kw. (raport “European Retail Parks: What’s next” Cushman & Wakefield).
Tendencji tej towarzyszy spadek popularności tradycyjnych galerii handlowych w centrach miast. Problemem dla najemców w tych miejscach są wysokie koszty stałe. W parkach handlowych ceny najmu są niższe, przez to lokalizacje te stają się bardziej opłacalne biznesowo.
Eksperci przewidują, że parki handlowe czeka jeszcze co najmniej pięć lat boomu. “To elastyczne obiekty, które łatwo i stosunkowo niskim kosztem można dopasować do zmieniających się warunków rynkowych, w tym upodobań konsumentów” – mówi w rozmowie z Rzeczpospolitą Bartosz Nowak, partner zarządzający w firmie Scallier.
Ergo Store ma w swoim portfolio produkcje w parkach handlowych, przeprowadzone dla dużych marek odzieżowych. W ostatnich miesiącach w tego typu obiektach przygotowaliśmy m.in. sklepy marki Sinsay z grupy LPP – zarówno w Polsce (m.in. w Legnicy, Knurowie i Puławach), a także zagranicą – np. w stolicy Serbii – Belgradzie).
Zapraszamy do współpracy inne marki zainteresowane rozwojem sieci swoich sklepów w retail parkach.
Foto: edspark.pl, lcp.pl
21.11.2024
Trwałe, dobrze zaprojektowane meble to nie tylko praktyczne korzyści, ale również element budujący wizerunek marki. Jak zatem zadbać o to, by meble do sklepu lub biura zachowały świetny wygląd i funkcjonalność przez długie lata?
14.11.2024
Dzięki naszej długoletniej współpracy z LPP, mieliśmy okazję obserwować i uczestniczyć w ewolucji konceptu sklepów Reserved. W artykule przyjrzymy się, jak zmieniały się sklepy marki na przestrzeni lat i jakie elementy miały wpływ na ich obecny wygląd.