28.06.2022

Czy parki handlowe to przyszłość handlu stacjonarnego?

Pomimo rosnącej popularności sprzedaży online, handel stacjonarny wciąż ma się dobrze. Przewiduje się, że do 2026 r. może on wzrosnąć o 10,5 proc. 

Tendencji tej towarzyszą jednak zmiany w preferencjach klientów, a przykładem może być rosnąca popularność parków handlowych (retail parków). 

Co to jest park handlowy? 

Parki handlowe można uznać za kontynuatorów pawilonów handlowo-usługowych, które zaczęły powstawać w Polsce w latach 70., w czasach, gdy intensywnie rozbudowywano osiedla wielorodzinne. Podobnie jak kiedyś pawilony, parki handlowe z założenia mają zaspokajać podstawowe potrzeby lokalnych społeczności.

Retail park jest zbiorem jednego lub kilku wolnostojących budynków połączonych wspólnym parkingiem, z którego można wchodzić bezpośrednio do poszczególnych sklepów. Takie obiekty nie mają części wspólnych.  

Głównym najemcą jest zwykle operator spożywczy, a jego ofertę uzupełniają drogerie, apteki, kioski z prasą, księgarnie, sklepy odzieżowe i obuwnicze, sklepy zoologiczne i, rzadko, obiekty gastronomiczne. 

Parki handlowe – dlaczego zyskują na popularności? 

Retail parki zyskały ogromną popularność wśród klientów dużych miast i mniejszych miasteczek. Oferują klientom wygodny model zakupowy ze względu na sąsiedzki charakter, wygodny parking, bogatą, przekrojową ofertę oraz możliwość zrobienia zakupów wygodnie i szybko. Parki handlowe uznaje się za największych beneficjentów zmian strukturalnych ostatniego dziesięciolecia w Polsce: ich podaż zwiększyła się dwukrotnie, a udział w całkowitej podaży powierzchni handlowej wzrósł o 4% (raport “Parki handlowe i centra convenience w Polsce”, Trei Real Estate Poland Sp. z o.o.oraz Jones Lang Lasalle Sp. z o.o., wrzesień 2020). 

Z biegiem czasu deweloperzy tych obiektów odkryli możliwości leżące nie tylko w dużych miastach, ale również regionalnych i średniej wielkości, dostosowując koncepty i ofertę do potrzeb lokalnego rynku. 

Wzrastająca popularność parków handlowych nie jest jednak tylko polską specyfiką – ich liczba rośnie również np. we Francji i Hiszpanii. Tylko w 2018 r. zasoby powierzchni w europejskich parkach handlowych wzrosły o 2,2% i wyniosły łącznie 50,1 mln m kw. (raport “European Retail Parks: What’s next” Cushman & Wakefield).

Tendencji tej towarzyszy spadek popularności tradycyjnych galerii handlowych w centrach miast. Problemem dla najemców w tych miejscach są wysokie koszty stałe. W parkach handlowych ceny najmu są niższe, przez to lokalizacje te stają się bardziej opłacalne biznesowo. 

Eksperci przewidują, że parki handlowe czeka jeszcze co najmniej pięć lat boomu. “To elastyczne obiekty, które łatwo i stosunkowo niskim kosztem można dopasować do zmieniających się warunków rynkowych, w tym upodobań konsumentów” – mówi w rozmowie z Rzeczpospolitą Bartosz Nowak, partner zarządzający w firmie Scallier. 

Produkcja sklepów w parkach handlowych 

Ergo Store ma w swoim portfolio produkcje w parkach handlowych, przeprowadzone dla dużych marek odzieżowych. W ostatnich miesiącach w tego typu obiektach przygotowaliśmy m.in. sklepy marki Sinsay z grupy LPP – zarówno w Polsce  (m.in. w Legnicy, Knurowie i Puławach), a także zagranicą – np. w stolicy Serbii – Belgradzie).

Zapraszamy do współpracy inne marki zainteresowane rozwojem sieci swoich sklepów w retail parkach.

Foto: edspark.pl, lcp.pl

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testNeuroestetyka w sklepach stacjonarnych: Jak nauka o mózgu zmienia projektowanie mebli sklepowych?
    zobacz więcej

    08.05.2025

    Neuroestetyka w sklepach stacjonarnych: Jak nauka o mózgu zmienia projektowanie mebli sklepowych?

    Neuroestetyka, interdyscyplinarna dziedzina łącząca neuronaukę z teorią projektowania, zmienia sposób, w jaki tworzymy meble sklepowe w 2025 roku.

    testBiophilic design w sklepach stacjonarnych - blog Ergo Store
    zobacz więcej

    02.05.2025

    Biophilic design w przestrzeniach handlowych: Naturalne elementy poprawiające doświadczenie zakupowe

    W erze zakupów online, fizyczne sklepy muszą zaoferować klientom coś więcej niż tylko produkty – tworzyć niezapomniane doświadczenia. Biophilic design to jeden z trendów, który może zmieniać współczesne przestrzenie handlowe. Na czym polega?

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków