Home » Blog » Czy parki handlowe to przyszłość handlu stacjonarnego?

28.06.2022

Czy parki handlowe to przyszłość handlu stacjonarnego?

Pomimo rosnącej popularności sprzedaży online, handel stacjonarny wciąż ma się dobrze. Przewiduje się, że do 2026 r. może on wzrosnąć o 10,5 proc. 

Tendencji tej towarzyszą jednak zmiany w preferencjach klientów, a przykładem może być rosnąca popularność parków handlowych (retail parków). 

Co to jest park handlowy? 

Parki handlowe można uznać za kontynuatorów pawilonów handlowo-usługowych, które zaczęły powstawać w Polsce w latach 70., w czasach, gdy intensywnie rozbudowywano osiedla wielorodzinne. Podobnie jak kiedyś pawilony, parki handlowe z założenia mają zaspokajać podstawowe potrzeby lokalnych społeczności.

Retail park jest zbiorem jednego lub kilku wolnostojących budynków połączonych wspólnym parkingiem, z którego można wchodzić bezpośrednio do poszczególnych sklepów. Takie obiekty nie mają części wspólnych.  

Głównym najemcą jest zwykle operator spożywczy, a jego ofertę uzupełniają drogerie, apteki, kioski z prasą, księgarnie, sklepy odzieżowe i obuwnicze, sklepy zoologiczne i, rzadko, obiekty gastronomiczne. 

Parki handlowe – dlaczego zyskują na popularności? 

Retail parki zyskały ogromną popularność wśród klientów dużych miast i mniejszych miasteczek. Oferują klientom wygodny model zakupowy ze względu na sąsiedzki charakter, wygodny parking, bogatą, przekrojową ofertę oraz możliwość zrobienia zakupów wygodnie i szybko. Parki handlowe uznaje się za największych beneficjentów zmian strukturalnych ostatniego dziesięciolecia w Polsce: ich podaż zwiększyła się dwukrotnie, a udział w całkowitej podaży powierzchni handlowej wzrósł o 4% (raport “Parki handlowe i centra convenience w Polsce”, Trei Real Estate Poland Sp. z o.o.oraz Jones Lang Lasalle Sp. z o.o., wrzesień 2020). 

Z biegiem czasu deweloperzy tych obiektów odkryli możliwości leżące nie tylko w dużych miastach, ale również regionalnych i średniej wielkości, dostosowując koncepty i ofertę do potrzeb lokalnego rynku. 

Wzrastająca popularność parków handlowych nie jest jednak tylko polską specyfiką – ich liczba rośnie również np. we Francji i Hiszpanii. Tylko w 2018 r. zasoby powierzchni w europejskich parkach handlowych wzrosły o 2,2% i wyniosły łącznie 50,1 mln m kw. (raport “European Retail Parks: What’s next” Cushman & Wakefield).

Tendencji tej towarzyszy spadek popularności tradycyjnych galerii handlowych w centrach miast. Problemem dla najemców w tych miejscach są wysokie koszty stałe. W parkach handlowych ceny najmu są niższe, przez to lokalizacje te stają się bardziej opłacalne biznesowo. 

Eksperci przewidują, że parki handlowe czeka jeszcze co najmniej pięć lat boomu. “To elastyczne obiekty, które łatwo i stosunkowo niskim kosztem można dopasować do zmieniających się warunków rynkowych, w tym upodobań konsumentów” – mówi w rozmowie z Rzeczpospolitą Bartosz Nowak, partner zarządzający w firmie Scallier. 

Produkcja sklepów w parkach handlowych 

Ergo Store ma w swoim portfolio produkcje w parkach handlowych, przeprowadzone dla dużych marek odzieżowych. W ostatnich miesiącach w tego typu obiektach przygotowaliśmy m.in. sklepy marki Sinsay z grupy LPP – zarówno w Polsce  (m.in. w Legnicy, Knurowie i Puławach), a także zagranicą – np. w stolicy Serbii – Belgradzie).

Zapraszamy do współpracy inne marki zainteresowane rozwojem sieci swoich sklepów w retail parkach.

Foto: edspark.pl, lcp.pl

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testErgo Store wyprodukowało sklep Mohito w Dubrowniku
    zobacz więcej

    12.09.2024

    Ergo Store wyprodukowało sklep Mohito w Dubrowniku

    Dubrownik - jedno z najpiękniejszych miast w Europie i nowy sklep Mohito - najbardziej kobiecej marki w portfolio grupy LPP. Latem 2024 r. wyprodukowaliśmy dla trójmiejskiej firmy kolejny sklep w Chorwacji. 

    testTrendy w oświetleniu przestrzeni komercyjnych w 2024 roku – jak światło wpływa na wystrój wnętrz
    zobacz więcej

    05.09.2024

    Trendy w oświetleniu przestrzeni komercyjnych w 2024 roku – jak światło wpływa na wystrój wnętrz

    Oświetlenie odgrywa ważną rolę w budowaniu atmosfery przestrzeni komercyjnych, wpływając nie tylko na wygląd wnętrz, ale także na samopoczucie klientów i pracowników.
    Na konkretne rozwiązania oświetleniowe wpływają dziś trendy takie jak zrównoważony rozwój, ekspansja technologii i personalizacja.

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków