Projektowanie i produkcja sklepu stacjonarnego wymaga uwzględnienia specyficznych potrzeb branży, w której działa nasz klient. Każda branża to inne oczekiwania klientów, inne towary oraz sposób ich prezentacji. Oto kilka porad dotyczących przygotowania sklepów dla różnych sektorów – na przykładzie sklepów odzieżowych, z elektroniką i sprzętem RTV oraz spożywczych.
Sklepy odzieżowe
Większość produkcji w naszym portfolio to sklepy dla klientów z branży odzieżowej. Dotychczas pracowaliśmy dla takich marek jak Levi’s, Dockers, Reserved, Sinsay, More & More, Wrangler/Lee, Etam i wielu innych. Oto trzy kwestie, na które, według nas, warto zwrócić uwagę przygotowując sklepy stacjonarne dla tej branży:
- Estetyka i wystrój. By sklep odzieżowy w pełni oddawał charakter marki, warto zainwestować w wysokiej jakości wykończenia i przyciągające wzrok, efektowne witryny. Istotne znaczenie ma też odpowiednie oświetlenie, które może znacząco wpłynąć na wrażenia klientów.
- Przestrzeń i przepływ ruchu. Klienci powinni mieć łatwy dostęp do wszystkich sekcji sklepu. Szerokie aleje, dobrze rozmieszczone lustra i przemyślany układ mebli i półek umożliwią komfortowe poruszanie się. Otwarte przestrzenie z wyraźnymi strefami tematycznymi (np. nowa kolekcja, wyprzedaże) pomogą w efektywnej nawigacji.
- Przymierzalnie. Powinny być przestronne, dobrze oświetlone i wyposażone w lustra, aby klienci mogli dokładnie obejrzeć wybrane produkty. Ważna jest również prywatność i komfort użytkowników.
Sklepy z elektroniką
Salony z elektroniką i sprzętem RTV to zupełnie inny rodzaj sklepu i zarazem inne wyzwania związane z produkcja. Oto ich specyficzne wymagania:
- Interaktywność. Sklepy z elektroniką powinny umożliwiać klientom interakcję z produktami. Do tego celu służą m.in. stacje demonstracyjne, gdzie można przetestować działanie urządzeń. Przemyślane rozmieszczenie tych stacji zwiększa zaangażowanie klientów i ich zaufanie do sklepu.
- Dostęp do informacji. Klienci poszukują szczegółowych informacji na temat produktów elektronicznych. Wyraźne i czytelne etykiety, interaktywne ekrany z dodatkowymi informacjami oraz przeszkolony personel, który może doradzić i odpowiedzieć na pytania, to elementy kluczowe.
- Bezpieczeństwo. Produkty elektroniczne nie są najtańsze, dlatego ważne jest ich zabezpieczenie przed kradzieżą. Szklane gabloty, systemy alarmowe i monitoring to niezbędne środki ochrony. Jednocześnie produkty powinny być łatwo dostępne dla klientów do przetestowania, tak by uniknąć wrażenia “oblężonej twierdzy”.
Sklepy spożywcze
Produkcja sklepu z produktami pierwszej potrzeby (żywność) wiąże się z nie mniejszymi wyzwaniami niż w przypadku salonów o wąskiej specjalizacji:
- Świeżość i higiena. Jasne oświetlenie, czyste półki i regularnie uzupełniane stany magazynowe wpływają na postrzeganie sklepu przez klientów. Warto również zadbać o odpowiednią wentylację i kontrolę temperatury.
- Przejrzystość układu. Produkty powinny być rozmieszczone w sposób logiczny i intuicyjny. Działy z podobnymi produktami, wyraźne oznakowanie i szerokie alejki umożliwiają szybkie i wygodne zakupy. Warto również zadbać o dobrze widoczne kasy i miejsca z promocjami.
- Strefy specjalne. Sklepy spożywcze mogą zyskać na atrakcyjności dzięki strefom specjalnym, takim jak piekarnie, delikatesy czy strefy bio. Tego typu miejsca przyciągają klientów szukających wyjątkowych produktów, a także zwiększają szanse na zwiększenie zainteresowania klientów nowymi kategoriami produktów.
Dostosowanie projektu sklepu do specyficznych potrzeb branży ma istotne znaczenie dla jego biznesowego sukcesu. Estetyka, interaktywność, układ i bezpieczeństwo, powinny być indywidualnie dostosowane do rodzaju sprzedawanych produktów i oczekiwań klientów. Inwestując w odpowiednio zaprojektowaną przestrzeń, można zwiększyć lojalność klientów wobec marki.
Foto: Pexels, Google, materiały własne