Home » Blog » Jak dostosować projekt sklepu stacjonarnego do potrzeb danej branży?

10.07.2024

Jak dostosować projekt sklepu stacjonarnego do potrzeb danej branży?

Projektowanie i produkcja sklepu stacjonarnego wymaga uwzględnienia specyficznych potrzeb branży, w której działa nasz klient. Każda branża to inne oczekiwania klientów, inne towary oraz sposób ich prezentacji. Oto kilka porad dotyczących przygotowania sklepów dla różnych sektorów – na przykładzie sklepów odzieżowych, z elektroniką i sprzętem RTV oraz spożywczych.  

Sklepy odzieżowe

Większość produkcji w naszym portfolio to sklepy dla klientów z branży odzieżowej. Dotychczas pracowaliśmy dla takich marek jak Levi’s, Dockers, Reserved, Sinsay, More & More, Wrangler/Lee, Etam i wielu innych. Oto trzy kwestie, na które, według nas, warto zwrócić uwagę przygotowując sklepy stacjonarne dla tej branży:  

  1. Estetyka i wystrój. By sklep odzieżowy w pełni oddawał charakter marki, warto zainwestować w wysokiej jakości wykończenia i przyciągające wzrok, efektowne witryny. Istotne znaczenie ma też odpowiednie oświetlenie, które może znacząco wpłynąć na wrażenia klientów.
  2. Przestrzeń i przepływ ruchu. Klienci powinni mieć łatwy dostęp do wszystkich sekcji sklepu. Szerokie aleje, dobrze rozmieszczone lustra i przemyślany układ mebli i półek umożliwią komfortowe poruszanie się. Otwarte przestrzenie z wyraźnymi strefami tematycznymi (np. nowa kolekcja, wyprzedaże) pomogą w efektywnej nawigacji.
  3. Przymierzalnie. Powinny być przestronne, dobrze oświetlone i wyposażone w lustra, aby klienci mogli dokładnie obejrzeć wybrane produkty. Ważna jest również prywatność i komfort użytkowników.

Sklepy z elektroniką

Salony z elektroniką i sprzętem RTV to zupełnie inny rodzaj sklepu i zarazem inne wyzwania związane z produkcja. Oto ich specyficzne wymagania:  

  1. Interaktywność. Sklepy z elektroniką powinny umożliwiać klientom interakcję z produktami. Do tego celu służą m.in. stacje demonstracyjne, gdzie można przetestować działanie urządzeń. Przemyślane rozmieszczenie tych stacji zwiększa zaangażowanie klientów i ich zaufanie do sklepu.
  2. Dostęp do informacji. Klienci poszukują szczegółowych informacji na temat produktów elektronicznych. Wyraźne i czytelne etykiety, interaktywne ekrany z dodatkowymi informacjami oraz przeszkolony personel, który może doradzić i odpowiedzieć na pytania, to elementy kluczowe.
  3. Bezpieczeństwo. Produkty elektroniczne nie są najtańsze, dlatego ważne jest ich zabezpieczenie przed kradzieżą. Szklane gabloty, systemy alarmowe i monitoring to niezbędne środki ochrony. Jednocześnie produkty powinny być łatwo dostępne dla klientów do przetestowania, tak by uniknąć wrażenia “oblężonej twierdzy”. 

Sklepy spożywcze

Produkcja sklepu z produktami pierwszej potrzeby (żywność) wiąże się z nie mniejszymi wyzwaniami niż w przypadku salonów o wąskiej specjalizacji: 

  1. Świeżość i higiena. Jasne oświetlenie, czyste półki i regularnie uzupełniane stany magazynowe wpływają na postrzeganie sklepu przez klientów. Warto również zadbać o odpowiednią wentylację i kontrolę temperatury.
  2. Przejrzystość układu. Produkty powinny być rozmieszczone w sposób logiczny i intuicyjny. Działy z podobnymi produktami, wyraźne oznakowanie i szerokie alejki umożliwiają szybkie i wygodne zakupy. Warto również zadbać o dobrze widoczne kasy i miejsca z promocjami.
  3. Strefy specjalne. Sklepy spożywcze mogą zyskać na atrakcyjności dzięki strefom specjalnym, takim jak piekarnie, delikatesy czy strefy bio. Tego typu miejsca przyciągają klientów szukających wyjątkowych produktów, a także zwiększają szanse na zwiększenie zainteresowania klientów nowymi kategoriami produktów.  

Dostosowanie projektu sklepu do specyficznych potrzeb branży ma istotne znaczenie dla jego biznesowego sukcesu. Estetyka, interaktywność, układ i bezpieczeństwo, powinny być indywidualnie dostosowane do rodzaju sprzedawanych produktów i oczekiwań klientów. Inwestując w odpowiednio zaprojektowaną przestrzeń, można zwiększyć lojalność klientów wobec marki.

Foto: Pexels, Google, materiały własne

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testShopfitting i jego wpływ na sprzedaż w sklepie stacjonarnym
    zobacz więcej

    26.09.2024

    Shopfitting i jego wpływ na sprzedaż w sklepie stacjonarnym

    Przestrzeń sklepu stacjonarnego to nie tylko miejsce sprzedaży produktów. To wizytówka marki, element budujący doświadczenia klientów oraz kluczowy czynnik wpływający na wyniki sprzedażowe.

    testEwolucja przestrzeni komercyjnych na przykładzie marki Sinsay
    zobacz więcej

    19.09.2024

    Ewolucja przestrzeni komercyjnych na przykładzie marki Sinsay

    Wygląd i wyposażenie przestrzeni komercyjnych ulega w ostatnich latach znaczącym zmianom, które są odzwierciedleniem panujących obecnie trendów. Prześledźmy te zmiany na przykładzie marki odzieżowej Sinsay z portfolio naszego stałego klienta - grupy LPP.

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków