Światło odgrywa dużą rolę w naszym życiu. Za jego pomocą scenarzyści wpływają na ludzkie emocje i to jak odbieramy przedstawienie. Tę wiedzę można również przełożyć do projektowania przestrzeni sklepowej. Nowoczesne technologie tj. neony, specjalne efekty świetlne oraz inne sposoby wykorzystania sztucznego oświetlenia pozwalają na „sterowanie” wrażeniami klientów.
Odpowiednio oświetlona przestrzeń sklepowa to 40% sukcesu. Według badań przeprowadzonych przez J. Niewiadomską, a zawartych w książce „Handel” to właśnie oświetlenie ma aż 40% wpływu na percepcję wnętrza sklepu. Inne czynniki to kolejno: elementy graficzne, kolorystyka podłogi, sufitu i ścian.
Skierowane w dół, równomiernie oświetlające przestrzeń sklepową. To oświetlenie włączone jest w godzinach otwarcia sklepu. Należy pamiętać, aby dobrać odpowiednie natężenie oraz zachować przy tym energooszczędność. Najważniejszą rolą światła głównego jest zapewnienie dobrej widoczności. Za jego pomocą można również “wciągnąć” klientów w głąb sklepu. Ciekawe rozwiązanie zastosowano w sklepie Air Running w Bangkoku.
Foto: retaildesignblog.net
Kieruje uwagę klienta na wyznaczone przez specjalistę visual merchandisingu punkty. Zapewnia efektowną prezentację towaru, nadaje szyku, tworzy nastrój, a także wytycza ścieżkę klienta. Oświetlenie akcentujące wyciąga produkty na pierwsze pole widzenia odwiedzających przestrzeń sklepową. Ważne jest ustalenie strategicznych miejsc sklepu i kolejno zamontowanie w nich światła akcentującego.
Foto: retaildesignblog.net
Oświetlenie, dzięki któremu możemy stworzyć wnętrze o unikalnym charakterze. To nim tworzymy nastrój oraz budujemy swoistą “scenografię”. Tu istnieje duża dowolność podczas wyboru akcentów świetlnych. Takie światło to np. zamontowane ledy w meblach sklepowych, neonowe loga, industrialne lampy czy inne elementy. Oto przykład ze sklepu naszego klienta, marki Levi’s.
Foto: theillest.pl
Dzięki odpowiednio zastosowanemu oświetleniu można sterować ruchem klientów. Stworzenie ścieżki zakupowej po sklepie sprawi, że klienci poczują swobodę przemieszczania się. Dobrze oświetlone korytarze to podstawa podczas kreowania tej drogi. O czym jeszcze należy pamiętać?
W obecnych czasach wachlarz możliwości technologicznych jest niemal nieograniczony. Do dyspozycji mamy retro neony, industrialne żarówki, kolorowe świetlówki, lightboxy i wszelkie rozwiązania z wykorzystaniem technologii LED. To wszystko możemy wykorzystać dla potrzeb marketingowych. Należy jednak pamiętać, że odpowiednie rozplanowanie przestrzeni sklepowej również ma wpływ na spójny wizerunek marki.
Zobacz również: Najczęściej popełniane błędy w aranżacji sklepów
28.11.2024
Printemps w Marsylii oraz Galeries Lafayette w Tuluzie - to lokalizacje nowych sklepów marki Dockers przygotowanych przez Ergo Store we Francji. Obydwa punkty handlowe to shop-in-shopy.
21.11.2024
Trwałe, dobrze zaprojektowane meble to nie tylko praktyczne korzyści, ale również element budujący wizerunek marki. Jak zatem zadbać o to, by meble do sklepu lub biura zachowały świetny wygląd i funkcjonalność przez długie lata?