12.05.2016
Twórcy sklepowych konceptów lubią odwoływać się do naszego wzroku i słuchu. Branża retail sięga dziś jednak coraz częściej po nietypowe rozwiązania, które mogą skutecznie wciągnąć klienta.
Marketing sensoryczny to technika wykorzystywana przez firmy w celu zaangażowania zmysłów klientów podczas interakcji z produktem lub usługą. Zamiast tylko sprzedawać produkt, celem jest stworzenie niezapomnianych i pozytywnych doświadczeń, które wpływają na emocje i decyzje zakupowe. Przykłady to subtelne zapachy w sklepie, muzyka w tle czy interaktywne opakowania, które zachęcają do dotykania.
Marketing sensoryczny wpływa na klienta, angażując jego zmysły i tworząc bardziej angażujące i zapadające w pamięć doświadczenia. To pozwala firmom budować silniejsze więzi z klientami, zwiększać lojalność oraz skutecznie wpływać na decyzje zakupowe.
Nie bez znaczenia jest również większe zadowolenie klientów – dzięki dostarczaniu przyjemnych i wyjątkowych doznań zmysłowych, przedsiębiorstwa mogą znacząco poprawić satysfakcję konsumentów i wzmocnić pozytywny wizerunek marki. Dodatkowo, marketing sensoryczny wpływa na większą pamięć i rozpoznawalność – ludzie zdecydowanie łatwiej zapamiętują i rozpoznają marki oraz produkty, które wywołują wyraziste i pozytywne wrażenia zmysłowe, co ma kluczowe znaczenie w budowaniu długotrwałej świadomości marki na rynku.
W wypadku grup produktów takich jak artykuły spożywcze, kosmetyki czy sprzęt grający wykorzystanie ludzkich zmysłów jako zachęty do zakupu było naturalną konsekwencją. Na podstawowym poziomie produkty te bowiem mają oddziaływać na zmysły nabywcy. Dziś marketing sensoryczny wkracza jednak do handlu detalicznego szeroko otwartymi drzwiami, sięgając nawet po wszystkich pięć zmysłów klienta.
Zobacz także: Marketing sensoryczny w sklepach stacjonarnych
Przykładem może być świąteczna witryna Bloomingdale’a w Nowym Jorku. W 2015 r. odbiła się ona szerokim echem, dzięki niekonwencjonalnemu zaangażowaniu wszystkich zmysłów potencjalnych klientów. Najpierw przechodnie zachęcani byli do wizyty dźwiękami muzyki granej na żywo. Po zbliżeniu się do sklepu angażowano zmysł węchu – przy wejściu w powietrzu unosił się specjalny świąteczny „zapach Bloomingdale’a”. Kiedy przechodzień stawał naprzeciw witryny sklepowej wzrok napotykał na misterną aranżację: świąteczne kwiatowe „rzeźby” autorstwa Jeffa Leathama… Sklepu na nowojorskiej Lexington Avenuenie dało się nie zauważyć.
Zmysły klientów w niestandardowy sposób angażowali już ekologiczna firma kosmetyczna Lush, ekskluzywny Burberry, jak i sportowy gigant, Nike. Firmy te, podobnie jak rosnąca rzesza przedstawicieli branży retail coraz chętniej inwestują w charakterystyczne rozwiązania, które mogą stać się znakiem rozpoznawczym wnętrza sklepu: odpowiednio dozują zapachy czy bardziej świadomie stosują audiomarketing. Kluczowy wciąż jednak pozostaje oryginalny design.
Firma Ergo Store dzięki doświadczonemu zespołowi specjalistów oraz zaawansowanemu procesowi zarządzania projektami jest przygotowana na realizację różnorodnych zleceń, także autorskich. Nasze usługi kierujemy do klientów sieciowych (również w galeriach handlowych), jak i indywidualnych.
Inwestowanie w marketing sensoryczny daje firmom szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji, budowanie więzi z klientem oraz zwiększenie jego zaangażowania. Klienci, którzy odczuwają pozytywne emocje związane z doświadczeniem zakupowym, są bardziej skłonni do powrotu i polecania marki innym. Dzięki odpowiedniemu angażowaniu zmysłów, przestrzeń sklepu staje się czymś więcej niż tylko miejscem zakupu – staje się częścią niezapomnianego doświadczenia.
05.06.2025
Do listy tegorocznych produkcji Ergo Store dla marki More & More dołączył sklep w prestiżowym domu towarowym Maestra House w Pradze.
29.05.2025
Sklep stacjonarny powinien zapewnić dziś bogate doświadczenie zakupowe, wykraczające poza zwyczajny kontakt z produktami. W takim sklepie meble przestają być jedynie funkcjonalnymi elementami ekspozycji - stają się multisensorycznymi punktami kontaktu z marką, angażującymi wszystkie zmysły klientów.