Planowanie strategii zmian ekspozycji jest istotną częścią pracy visual merchandisera. Sprzedaż wyznaczają daty – wakacje, święta, rocznice – to wszystko sprawia, że ruch w sklepie wzrasta. Kalendarz visual merchandisingu to harmonogram zmian witryn i ekspozycji jednocześnie. To niezbędne narzędzie pracy dla każdego visual merchandisera.
Solidnie zaplanowany harmonogram zmian ekspozycji w sklepie pomaga zwiększyć kilkukrotnie sprzedaż produktów. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych sytuacji typu brak wystarczającego asortymentu na stanie. W zależności od rodzaju marki oraz jej wielkości kalendarz vm tworzy się z sześcio lub dwunasto miesięcznym wyprzedzeniem. Niektóre domy handlowe robią to nawet z osiemnastoma miesiącami zapasu.
Przygotowanie właściwego kalendarza vm wymaga czasu ale odpłaca się dużymi efektami. Dzięki temu Twoja witryna i ekspozycja produktów w sklepie będzie zgodna z obecnymi trendami i okazjami. Dla przykładu witrynę świąteczną warto zaplanować już w wakacje. Wykonanie wystawy wymaga przygotowania projektu, czasu na wykonawstwo oraz wdrożenie. Regularne zmiany wystawy przyciągają zainteresowanych klientów. Dzięki temu sklep zachowuje świeży, aktualny, atrakcyjny wygląd. Nierzadko klienci przychodzą do sklepu już z konkretnym planem zakupowym. Nie chcą tracić czasu i wolą zapytać sprzedawcę o daną rzecz. Zorientowany sprzedawca to wizytówka sklepu, nierzadko zdarza się, że osoby pracujące w sprzedaży nie są na bieżąco z aktualnymi promocjami marki oraz z aktualnym asortymentem.
Zgodnie z wynikami badań wśród konsumentów, ekspozycję powinno się zmieniać co około 2 tygodnie. Klienci co około 15 dni wybierają się na zakupy i oczekują, że w ich ulubionych sklepach pojawi się coś nowego. To nie musi oznaczać radykalnej zmiany całego sklepu, mogą to być drobne metamorfozy typu zmiany stylizacji manekinów na witrynie czy przeniesienie danych produktów w inne miejsce.
Podstawowy harmonogram zmian ekspozycji to: witryny sezonowe – wiosna/lato oraz jesień/zima(świąteczna) oraz witryny wyprzedażowe. Zmiany sezonowe wymagają większego budżetu niż wyprzedażowe rotacje.
Na początek wpisz do kalendarza 4 kluczowe daty:
Następnie zastanów się jakie okoliczności (daty) są ważne dla Twojej marki oraz będą sprzyjać jej promowaniu. Możemy zaplanować wówczas wyprzedaż niektórych produktów lub inne akcje zwiększające ruch w sklepie stacjonarnym. Popularne okoliczności to: Studniówka, Dzień Babci/Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Święta Wielkanocne, Dzień Matki/Ojca, Dzień Dziecka, Powrót do szkoły, Black Friday, Mikołajki, Święta, Sylwester.
Kalendarz VM będzie uzależniony przede wszystkim od rodzaju marki oraz oferowanych produktów.
Uzupełnij kalendarz o planowane akcje marketingowe. Mogą to być promocje typu: mid-season sale, noc zakupów itd. Ten krok jest ważny do późniejszego przygotowania materiałów typu POS.
Warto z wyprzedzeniem zaplanować sesje zdjęciowe oraz inne aktywności potrzebne do realizacji planu. A przede wszystkim kalendarz vm należy udostępnić pracownikom sklepu.
Sklepy, które nie idą z duchem czasów wiele tracą. Przyciągnięcie nowych klientów do sklepu stacjonarnego to nie lada wyzwanie. Osoba zainteresowana potencjalnym zakupem w naszym punkcie najpierw musi zostać skuszona do wejścia do środka. Takim “zaproszeniem” może być np. atrakcyjnie zaplanowana witryna sklepowa. Jak stworzyć witrynę, która zwiększy sprzedaż w sklepie? O tym przeczytacie więcej w artykule: https://ergostore.pl/blog/visual-merchandising-jak-zaaranzowac-efektowna-witryne-sklepowa-przy-malym-budzecie/
28.11.2024
Printemps w Marsylii oraz Galeries Lafayette w Tuluzie - to lokalizacje nowych sklepów marki Dockers przygotowanych przez Ergo Store we Francji. Obydwa punkty handlowe to shop-in-shopy.
21.11.2024
Trwałe, dobrze zaprojektowane meble to nie tylko praktyczne korzyści, ale również element budujący wizerunek marki. Jak zatem zadbać o to, by meble do sklepu lub biura zachowały świetny wygląd i funkcjonalność przez długie lata?