Home » Blog » Planogram – jak wykorzystać go w sklepie?

06.12.2017

Planogram – jak wykorzystać go w sklepie?

W salonie handlowym każdy metr powierzchni powinien „pracować” i generować przychody. Przydatnym narzędziem, które pozwala zoptymalizować sprzedaż oraz zapasy z danej kategorii produktów jest planogram.

Pozwala on przyporządkować właściwą lokalizację dla poszczególnych rodzajów asortymentu, ustalić odpowiednią ilość miejsca na kategorie produktów, a także zachować odpowiedni porządek w sklepie.

Planogram to wizualny diagram lub rysunek – graficzne odwzorowanie przestrzeni sprzedażowej, które zawiera szczegółowe informacje na temat asortymentu i rozmieszczenia produktów. Te schematy pokazują nie tylko lokalizację produktów z poszczególnych działów, ale również umożliwiają zlokalizowanie konkretnej półki, na której umieszczony jest dany produkt.

Złożoność planogramu może się różnić w zależności od wielkości sklepu oraz oprogramowania użytego do jego stworzenia – do tego celu można wykorzystać zarówno zwykły arkusz Excela jak również specjalistyczne oprogramowanie do projektowania powierzchni handlowej.

Przygotowując planogram, zarówno w dużym jak i małym sklepie, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  1. Klient czyta półkę w sklepie tak jak książkę – od lewej do prawej. Dlatego produkty na półkach ustawiamy od największego do najmniejszego, zaczynając z lewej strony.
  2. Ułożenie liniowe towarów lepiej sprawdzi się w małych przestrzeniach handlowych, dla dużych bardziej efektywne będzie ułożenie blokowe.
  3. Szybkorotujące produkty umieszczamy na niższych partiach ekspozycji, wolnorotujące wyżej.
  4. Produkty jednej marki powinny znajdować się obok siebie – w pionie lub poziomie.

Przygotowywanie planogramu powinno wejść na stałe w zakres czynności, które wykonujemy zarządzając sklepem. Warto zastosować kilka dobrych praktyk, dzięki którym osiągniemy lepsze efekty mniejszym kosztem.

  • Zacznij od prostych rozwiązań

Nie warto sobie zbytnio komplikować kwestii tworzenia planogramów. Jeśli od początku cały proces ich przygotowywania będzie zajmować nam zbyt wiele czasu, przypuszczalnie przestaniemy się nim zajmować już po kilku miesiącach. Nie wdrażajmy procesów, których nie będziemy w stanie utrzymać. To może tylko niepotrzebnie frustrować pracowników sklepu.

  • Przeszkol swoich pracowników 

Poświęć czas na to by przeszkolić pracowników z korzystania z planogramów. Wytłumacz korzyści z jego stosowania tak by uprzedzić ewentualną krytykę w stylu „Do czego nam to właściwie potrzebne”.

  • Wyznacz liderów 

Warto wyznaczyć lidera, odpowiedzialnego za sprzedaż w danym dziale sklepu i pozwolić mu przygotować „swoją” część planogramu. Doświadczenia pokazują, że takie działanie może przynieść wymierne korzyści sprzedażowe, a także rozwinąć u pracowników umiejętności menedżerskie.

Niemal każdy sprzedawca, zarówno prowadzący duży jak i mały sklep, zdaje sobie sprawę, że kluczem do zwiększenia sprzedaży jest dziś visual merchandising, czyli prezentacja towaru w taki sposób by przyciągnąć uwagę klientów. Więksi detaliści zazwyczaj korzystają w tej kwestii z usług specjalistów, dlatego warto zorientować się jak nasz visual merchandiser „rozumie” planogramy i czy zamierza wykorzystać je w swojej pracy. Jest to bowiem jedno z narzędzi, które może wpłynąć na decyzje zakupowe klienta i zwiększyć sprzedaż w naszym sklepie.

Czytaj również

Jak zmieniają się współczesne ulice handlowe?
zobacz więcej

16.10.2019

Jak zmieniają się współczesne ulice handlowe?

Zmiany we współczesnym handlu związane z dynamicznym rozwojem sprzedaży internetowej wpływają nie tylko kształt współczesnych centrów handlowych,  ale powodują także ewolucję ulic handlowych, zlokalizowanych w centrach dużych miast.

Kolejny sklep Dockersa we Francji przygotowany przez Ergo Store
zobacz więcej

09.10.2019

Kolejny sklep Dockersa we Francji przygotowany przez Ergo Store

Za nami kolejna produkcja w kraju nad Sekwaną dla marki z portfolio grupy Levi Strauss. Wyprodukowany przez Ergo Store sklep znajdziemy w miejscowości Rosny-sous-Bois pod Paryżem.

ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
30-720 Kraków

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies dla prawidłowego działania oraz do celów analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Klikając przycisk „AKCEPTUJĘ” lub kontynuując korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażają Państwo na to zgodę. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących tych plików oznacza, że będą one zamieszczane automatycznie w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień dotyczących cookies mogą Państwo dokonać w swojej przeglądarce internetowej.
Szczegóły znajdą Państwo w naszej polityce prywatności.