02.10.2019
Miejsce, w którym możemy przebierać w ofercie wielu marek i odwiedzać sklepy o różnych specjalizacjach. Miejsce, gdzie można odkrywać nowe marki i produkty, a także coś zjeść i spotkać się z przyjaciółmi. Te idee leżały u podstaw centrów handlowych. Dziś wszystkie wymienione aktywności (łącznie z zamawianiem jedzenia) możemy prowadzić w internecie. Nie znaczy to wcale, że centra handlowe niedługo przestaną istnieć. Powinny jednak dostarczyć klientom nowych powodów, dla których chcieliby je odwiedzić.
Poniżej opisujemy trzy trendy, które, zdaniem ekspertów, będą charakterystyczne dla centrów handlowych przyszłości.
W czasach, w których dowolny produkt możemy kupić w każdej chwili w internecie, klienci powinni znaleźć inne powody do odwiedzenia centrum handlowego. Nawet odkrywanie i poszukiwanie inspiracji to dziś domena internetu. Centra handlowe muszą zatem zaoferować coś co nie jest dostępne na ekranie komputera czy smartfona. Stąd coraz większy nacisk na rozrywkę w centrach handlowych. Rola centrów handlowych będzie ewoluować w kierunku zagospodarowywania czasu wolnego. Nie chodzi tu tylko o kino (wszak filmy dzisiaj również można oglądać przez internet), a bardziej o unikalne doświadczenia, których mogą dostarczyć np. parki rozrywki czy parki wodne. Atrakcyjnym polem do budowania niezapomnianych doświadczeń jest też muzyka. Coraz więcej centrów handlowych organizuje koncerty pod gołym niebem, a nawet festiwale muzyczne. Przykładem z polskiego rynku jest choćby łódzka Manufaktura.
Choć z pozoru może się wydawać, że centra handlowe są zbyt duże by oferować niszowe produkty, jednak postawienie na niszowe marki kojarzone z określonym stylem życia może pomóc centrom handlowym w spozycjonowaniu swojej oferty i przyciągnięciu określonego segmentu klientów. Life Time Center w Bostonie koncentruje się na zdrowym stylu życia, a odwiedzający centrum mogą pójść na siłownię, odwiedzić lekarza czy zjeść posiłek w ekologicznej restauracji. Kolejną niszą, którą mogą zagospodarować centra handlowe jest segment dóbr luksusowych. Bal Harbour w Miami koncentruje się na ofercie dla dobrze sytuowanych. Centrum usytuowane jest w bogatej dzielnicy i przyciąga zasobnych klientów z całego świata. Podczas gdy wiele centrów handlowych musi samemu zabiegać o pozyskanie najemców, Bal Harbour może pochwalić się kolejką firm zainteresowanych wynajmem powierzchni handlowej.
Dzięki innowacjom galerie handlowe będą mogły wzmocnić swoją pozycję wobec konkurencji z sektora e-commerce i m-commerce. Takie innowacje mogą przybierać różne formy – może być to np. korzystanie z nowych technologii do oglądania i kupowania produktów czy wprowadzanie drukarek 3D, które zapewnią ciągłą dostępność produktów w każdym rozmiarze. Do tego dodajmy interaktywne ekrany z ofertą sklepu, zakupy na tabletach, wirtualne przymierzalnie czy rozwiązania wykorzystujące technologię Augmented czy Virtual Reality.
Mimo przewidywanych zmian, centra handlowe przyszłości, tak jak teraz, będą miejscem spotkań, miejscem gromadzącym pewną społeczność. Oferta, którą ta społeczność zastanie na miejscu będzie jednak inna niż obecnie. Do centrów handlowych nie będzie się przyjeżdżać tylko na zakupy, ale również, a może przede wszystkim, po unikalne doświadczenia i przeżycia.
06.03.2025
Do produkcji mebli stosuje się różnorodne materiały, które wytrzymałość i praktyczność powinny łączyć z walorami estetycznymi. Które z nich najlepiej się sprawdzają?