09.11.2021

Rola kolorów w projektowaniu sklepu

Kolory odgrywają dużą rolę w naszym życiu. Wpływają na emocje i sposób postrzegania świata. Mogą również determinować wybory konsumenckie.

Podstawy wiedzy o kolorach

W 1810 r. ukazała się publikacja „Nauka o kolorze”, w której to Johann Wolfgang von Goethe jako pierwszy zwrócił uwagę na psychofizyczny charakter zjawiska koloru. Jego teoria jest najbardziej aktualna i poprzez liczne badania została rozszerzona o wiedzę na temat definiowania koloru przez trzy parametry:

  • Barwę czyli efekt mieszania się barw podstawowych, widzianych wyraźniej od pozostałych.
  • Nasycenie czyli to jak mocno widzimy dany kolor na tle innych.
  • Jasność czyli intensywność koloru, na tle tej samej barwy w zależności od oświetlenia.

To wszystko było bazą do doprecyzowania systemów i nazewnictwa kolorów, a także podłożem do badania nad psychofizycznym ich aspektem. Obecnie nauka poszła do przodu tak mocno, że posiadamy również wiedzę o tym jak kolor wpływa na nasze emocje a także jak widzimy kolor w zależności od płci.

Kolor jako narzędzie Visual Merchandisingu

Rozpoznawanie kolorów związane jest z rodzajem chromosomów X. Kobiety posiadają dwa rodzaje tego genu. Daje im to większą możliwość w kodowaniu genów odpowiedzialnych za rozróżnienie kolorów. Płeć ma wpływ nie tylko na wyodrębianie kolorów ale także na naszą emocjonalność. Kobiety i mężczyźni inaczej odbierają kolory, co często wykorzystują reklamodawcy, projektanci odzieży, wnętrz.  Warto zadać sobie pytanie: jak wykorzystać wiedzę o kolorze w Visual Merchandisingu?

W opracowaniu „Merchandising w małych i dużych firmach handlowych” Lucyna Witek tak definiuje rolę koloru w pracy specjalisty VM:

Kolory wywołują określone odczucia i asocjacje, które są przeznaczone na placówkę handlową i produkty znajdujące się w jej ofercie. Kolor jest zatem integralną częścią projektu wnętrza punktu sprzedaży i przyczynia się do jego efektywności przez: przyciąganie uwagi, tworzenie zgodności psychologicznej i symbolicznej, ułatwienia identyfikacji, zwiększenia skuteczności zapamiętywania oraz podkreślenie kontrastu i wzmożenie atrakcyjności estetycznej.

Podstawowe funkcje kolorów

Korzystając z tej wiedzy możemy zaprojektować miejsce, które już od wejścia będzie zachęcało do zakupów! Warto znać ten podstawowy podział kolorów:

  • podstawowe – pochodne
  • czyste – złamane
  • ciepłe – zimne
  • jasne – ciemne

Kolory podstawowe to te, z których powstają wszystkie istniejące kolory – pochodne. Za bazowe barwy uznaje się: żółty, czerwony, niebieski. Ta wiedza przyda się gdy szukamy idealnego koloru ścian. Wystarczy, że będziemy mieli pigmenty tych trzech podstawowych kolorów a uzyskamy wyjątkowe barwy. Barwy podstawowe oraz pochodne, które otrzymujemy z połącznia barw podstawowych to kolory czyste. Mieszając kolory czyste (więcej niż dwa) z dowolnie wybraną inną barwą naszej palety otrzymamy barwy złamane.

Barwy ciepłe (tj. żółty, czerwony) oddziaływają na nas spontanicznie, sprawiają, że serce bije nam szybciej co z kolei przyspiesza podjęcie decyzji. Skłania do błyskawicznych zakupów, bez większego zastanowienia. Warto przemycać te kolory chociażby w detalach.

Barwy zimne warto zastosować gdy chcemy aby klient został z nami na dłużej. W połączeniu z jasnymi kolorami (np. biel, szarości) uzyskamy efekt nowoczesnego wnętrza.

Ciemne kolory (głównie czerń) wykorzystywane są w celu nadania szlachetności, podkreślenia wiarygodności i tradycji marki. Kolor czarny przypisywany jest luksusowi.

Kolejną ważną zasadą dotyczącą kolorów jest teoria 3 kolorów. W jej założeniu, ludzkie oko jest w stanie wyraźnie dojrzeć i zapamiętać jedynie trzy kolory jednocześnie. Większa ilość barw wywołuje chaos poznawczy. W identyfikacji wizualnej marki znajdziemy zazwyczaj 3 główne kolory a inne mogą współistnieć jako pomocnicze – pod warunkiem, ze pasują do konkretnej kolorystyki. Tyczy się to nie tylko zastosowanych kolorów farb, mebli czy dodatków w sklepie ale również projektowania ekspozycji produktów. Trzymanie się zasady 3 kolorów sprawia, że układ towary jest bardziej czytelny oraz pozwala na szybsze jego reorganizacje.

Mamy jeszcze jedną regułę dotyczącą stosowania kolorów a jest nią: psychologia kolorów. Jak udowodnili eksperci, ludzkie oko, odbierając dany odcień, przesyła do mózgu impuls nerwowy, który jest w stanie stymulować odpowiedni narząd do wywołania konkretnej reakcji hormonalnej. Jak dany kolor wpływa na nasze emocje?

  • Żółty – kolor radości, poprawia nastrój, daje zastrzyk energii.
  • Czerwień – zachęca do działania, pobudza, barwa kojarzona jest z miłością oraz namiętnością.
  • Niebieski – wywołuje poczucie bezpieczeństwa, kojarzy się ze spokojem.
  • Zieleń – kojarzony z harmonią, wzrostem. Wprowadza odprężenie.
  • Biel – najbardziej neutralny kolor, odbija negatywną energię, kojarzy się z czystością.
  • Czerń – kojarzony z władzą, czymś ekskluzywnym i wyjątkowym.
  • Brąz – kolor drewna, kojarzony z ciepłą, rodzinną atmosferą.

Analiza kolorów w showroomie przygotowanym przez Ergo Store

Projektując showroom dla marki More&More w Hamburgu postawiliśmy w głównej mierze na barwy zimne. Na ścianach przeważa biel oraz szarość. Docelowym klientem brandu jest świadoma i pewna siebie kobieta. Otwarta na innowacje, ceniąca sobie elegancki wygląd i delikatne wzory. To nie osoba podejmująca spontaniczne decyzje konsumenckie. Dlatego salon został spreparowany tak aby klient czuł się tam jak ważny gość, który jest mile widziany – na dłużej.

projekt showroom

More & More kieruje swoje ubrania do kobiet ceniących sobie elegancki wygląd. Z tego względu przemycenie ciemnych detali było kluczowym aspektem. Czarne dodatki – lampy, meble sklepowe, stoliki – nadają silnego i szlachetnego wyrazu dla stonowanego wnętrza. Wewnątrz sklepu przeważają 3 główne kolory, wpisane w koncept projektowania sklepów More & More. Znajdziemy tu głównie: biel, szarość, czarny oraz kolory pasujące np. beż czy złoto.

Dodatkowe kolory, które budują klimat showroomu to np. brąz – w formie drewna. Na środku salonu znajduje się duży drewniany stół, przy którym klienci mogą obejrzeć najnowsze katalogi. Dzięki temu showroom zyskuje przytulny, domowy charakter.

projekt showroomu

Showroom charakteryzuje domowe wnętrze – ma jak najmniej przypominać standardowy sklep. Dlatego do aranżacji wnętrza wykorzystano wyposażenie typowe dla mieszkań tj. np. kwiaty, wazony, sofy wypoczynkowe, wygodne fotele, dywany, lampy nocne itd. W showroomie w Hamburgu znajduje się niebieska sofa, która ma być miejscem relaksu, spokoju. Tu klient może usiąść i zastanowić się nad zakupami. Wybrany kolor podkreśla jego funkcję. Ponadto w środku znajdziemy wiele zielonych kwiatów, które wprowadzają harmonię i życie do sklepu.

projekt showroomu projekt showroomu

Jak widzicie, grą kolorów można uzyskać pożądany efekt. Planując aranżację sklepu warto pamiętać o kolorze i jego możliwościach. Największy potencjał kryje się w odpowiednim studium kolorów. Łatwo tutaj o przesyt i karykaturalność. Grupa Ergo Store kompleksowo zajmuje się projektowaniem sklepów od wielu lat. Doświadczenie i nieustanna nauka pozwala nam na realizację projektów, które przynoszą zysk dla naszych klientów.

Zobacz również: Świadome wnętrze, czyli ekologiczne trendy w projektowaniu i produkcji salonów sklepowych

 

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testSześć trendów w handlu detalicznym na 2025 r.
    zobacz więcej

    09.01.2025

    Sześć trendów w handlu detalicznym na 2025 r.

    Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.

    testNowe produkcje Ergo Store dla grupy LPP w Polsce
    zobacz więcej

    02.01.2025

    Nowe produkcje Ergo Store dla grupy LPP w Polsce

    Sklepy Sinsay w parkach handlowych w Świdnicy i Zamieniu to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy!✅

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków