09.11.2021
Kolory odgrywają dużą rolę w naszym życiu. Wpływają na emocje i sposób postrzegania świata. Mogą również determinować wybory konsumenckie.
W 1810 r. ukazała się publikacja „Nauka o kolorze”, w której to Johann Wolfgang von Goethe jako pierwszy zwrócił uwagę na psychofizyczny charakter zjawiska koloru. Jego teoria jest najbardziej aktualna i poprzez liczne badania została rozszerzona o wiedzę na temat definiowania koloru przez trzy parametry:
To wszystko było bazą do doprecyzowania systemów i nazewnictwa kolorów, a także podłożem do badania nad psychofizycznym ich aspektem. Obecnie nauka poszła do przodu tak mocno, że posiadamy również wiedzę o tym jak kolor wpływa na nasze emocje a także jak widzimy kolor w zależności od płci.
Rozpoznawanie kolorów związane jest z rodzajem chromosomów X. Kobiety posiadają dwa rodzaje tego genu. Daje im to większą możliwość w kodowaniu genów odpowiedzialnych za rozróżnienie kolorów. Płeć ma wpływ nie tylko na wyodrębianie kolorów ale także na naszą emocjonalność. Kobiety i mężczyźni inaczej odbierają kolory, co często wykorzystują reklamodawcy, projektanci odzieży, wnętrz. Warto zadać sobie pytanie: jak wykorzystać wiedzę o kolorze w Visual Merchandisingu?
W opracowaniu „Merchandising w małych i dużych firmach handlowych” Lucyna Witek tak definiuje rolę koloru w pracy specjalisty VM:
Kolory wywołują określone odczucia i asocjacje, które są przeznaczone na placówkę handlową i produkty znajdujące się w jej ofercie. Kolor jest zatem integralną częścią projektu wnętrza punktu sprzedaży i przyczynia się do jego efektywności przez: przyciąganie uwagi, tworzenie zgodności psychologicznej i symbolicznej, ułatwienia identyfikacji, zwiększenia skuteczności zapamiętywania oraz podkreślenie kontrastu i wzmożenie atrakcyjności estetycznej.
Korzystając z tej wiedzy możemy zaprojektować miejsce, które już od wejścia będzie zachęcało do zakupów! Warto znać ten podstawowy podział kolorów:
Kolory podstawowe to te, z których powstają wszystkie istniejące kolory – pochodne. Za bazowe barwy uznaje się: żółty, czerwony, niebieski. Ta wiedza przyda się gdy szukamy idealnego koloru ścian. Wystarczy, że będziemy mieli pigmenty tych trzech podstawowych kolorów a uzyskamy wyjątkowe barwy. Barwy podstawowe oraz pochodne, które otrzymujemy z połącznia barw podstawowych to kolory czyste. Mieszając kolory czyste (więcej niż dwa) z dowolnie wybraną inną barwą naszej palety otrzymamy barwy złamane.
Barwy ciepłe (tj. żółty, czerwony) oddziaływają na nas spontanicznie, sprawiają, że serce bije nam szybciej co z kolei przyspiesza podjęcie decyzji. Skłania do błyskawicznych zakupów, bez większego zastanowienia. Warto przemycać te kolory chociażby w detalach.
Barwy zimne warto zastosować gdy chcemy aby klient został z nami na dłużej. W połączeniu z jasnymi kolorami (np. biel, szarości) uzyskamy efekt nowoczesnego wnętrza.
Ciemne kolory (głównie czerń) wykorzystywane są w celu nadania szlachetności, podkreślenia wiarygodności i tradycji marki. Kolor czarny przypisywany jest luksusowi.
Kolejną ważną zasadą dotyczącą kolorów jest teoria 3 kolorów. W jej założeniu, ludzkie oko jest w stanie wyraźnie dojrzeć i zapamiętać jedynie trzy kolory jednocześnie. Większa ilość barw wywołuje chaos poznawczy. W identyfikacji wizualnej marki znajdziemy zazwyczaj 3 główne kolory a inne mogą współistnieć jako pomocnicze – pod warunkiem, ze pasują do konkretnej kolorystyki. Tyczy się to nie tylko zastosowanych kolorów farb, mebli czy dodatków w sklepie ale również projektowania ekspozycji produktów. Trzymanie się zasady 3 kolorów sprawia, że układ towary jest bardziej czytelny oraz pozwala na szybsze jego reorganizacje.
Mamy jeszcze jedną regułę dotyczącą stosowania kolorów a jest nią: psychologia kolorów. Jak udowodnili eksperci, ludzkie oko, odbierając dany odcień, przesyła do mózgu impuls nerwowy, który jest w stanie stymulować odpowiedni narząd do wywołania konkretnej reakcji hormonalnej. Jak dany kolor wpływa na nasze emocje?
Projektując showroom dla marki More&More w Hamburgu postawiliśmy w głównej mierze na barwy zimne. Na ścianach przeważa biel oraz szarość. Docelowym klientem brandu jest świadoma i pewna siebie kobieta. Otwarta na innowacje, ceniąca sobie elegancki wygląd i delikatne wzory. To nie osoba podejmująca spontaniczne decyzje konsumenckie. Dlatego salon został spreparowany tak aby klient czuł się tam jak ważny gość, który jest mile widziany – na dłużej.
More & More kieruje swoje ubrania do kobiet ceniących sobie elegancki wygląd. Z tego względu przemycenie ciemnych detali było kluczowym aspektem. Czarne dodatki – lampy, meble sklepowe, stoliki – nadają silnego i szlachetnego wyrazu dla stonowanego wnętrza. Wewnątrz sklepu przeważają 3 główne kolory, wpisane w koncept projektowania sklepów More & More. Znajdziemy tu głównie: biel, szarość, czarny oraz kolory pasujące np. beż czy złoto.
Dodatkowe kolory, które budują klimat showroomu to np. brąz – w formie drewna. Na środku salonu znajduje się duży drewniany stół, przy którym klienci mogą obejrzeć najnowsze katalogi. Dzięki temu showroom zyskuje przytulny, domowy charakter.
Showroom charakteryzuje domowe wnętrze – ma jak najmniej przypominać standardowy sklep. Dlatego do aranżacji wnętrza wykorzystano wyposażenie typowe dla mieszkań tj. np. kwiaty, wazony, sofy wypoczynkowe, wygodne fotele, dywany, lampy nocne itd. W showroomie w Hamburgu znajduje się niebieska sofa, która ma być miejscem relaksu, spokoju. Tu klient może usiąść i zastanowić się nad zakupami. Wybrany kolor podkreśla jego funkcję. Ponadto w środku znajdziemy wiele zielonych kwiatów, które wprowadzają harmonię i życie do sklepu.
Jak widzicie, grą kolorów można uzyskać pożądany efekt. Planując aranżację sklepu warto pamiętać o kolorze i jego możliwościach. Największy potencjał kryje się w odpowiednim studium kolorów. Łatwo tutaj o przesyt i karykaturalność. Grupa Ergo Store kompleksowo zajmuje się projektowaniem sklepów od wielu lat. Doświadczenie i nieustanna nauka pozwala nam na realizację projektów, które przynoszą zysk dla naszych klientów.
Zobacz również: Świadome wnętrze, czyli ekologiczne trendy w projektowaniu i produkcji salonów sklepowych
09.01.2025
Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.
02.01.2025
Sklepy Sinsay w parkach handlowych w Świdnicy i Zamieniu to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy!✅