Kolory odgrywają dużą rolę w naszym życiu. Wpływają na emocje i sposób postrzegania świata. Mogą również determinować wybory konsumenckie.
W 1810 r. ukazała się publikacja „Nauka o kolorze”, w której to Johann Wolfgang von Goethe jako pierwszy zwrócił uwagę na psychofizyczny charakter zjawiska koloru. Jego teoria jest najbardziej aktualna i poprzez liczne badania została rozszerzona o wiedzę na temat definiowania koloru przez trzy parametry:
Barwę czyli efekt mieszania się barw podstawowych, widzianych wyraźniej od pozostałych.
Nasycenie czyli to jak mocno widzimy dany kolor na tle innych.
Jasność czyli intensywność koloru, na tle tej samej barwy w zależności od oświetlenia.
To wszystko było bazą do doprecyzowania systemów i nazewnictwa kolorów, a także podłożem do badania nad psychofizycznym ich aspektem. Obecnie nauka poszła do przodu tak mocno, że posiadamy również wiedzę o tym jak kolor wpływa na nasze emocje a także jak widzimy kolor w zależności od płci.
Rozpoznawanie kolorów związane jest z rodzajem chromosomów X. Kobiety posiadają dwa rodzaje tego genu. Daje im to większą możliwość w kodowaniu genów odpowiedzialnych za rozróżnienie kolorów. Płeć ma wpływ nie tylko na wyodrębianie kolorów ale także na naszą emocjonalność. Kobiety i mężczyźni inaczej odbierają kolory, co często wykorzystują reklamodawcy, projektanci odzieży, wnętrz. Warto zadać sobie pytanie: jak wykorzystać wiedzę o kolorze w Visual Merchandisingu?
W opracowaniu „Merchandising w małych i dużych firmach handlowych” Lucyna Witek tak definiuje rolę koloru w pracy specjalisty VM:
Kolory wywołują określone odczucia i asocjacje, które są przeznaczone na placówkę handlową i produkty znajdujące się w jej ofercie. Kolor jest zatem integralną częścią projektu wnętrza punktu sprzedaży i przyczynia się do jego efektywności przez: przyciąganie uwagi, tworzenie zgodności psychologicznej i symbolicznej, ułatwienia identyfikacji, zwiększenia skuteczności zapamiętywania oraz podkreślenie kontrastu i wzmożenie atrakcyjności estetycznej.
Korzystając z tej wiedzy możemy zaprojektować miejsce, które już od wejścia będzie zachęcało do zakupów! Warto znać ten podstawowy podział kolorów:
Kolory podstawowe to te, z których powstają wszystkie istniejące kolory – pochodne. Za bazowe barwy uznaje się: żółty, czerwony, niebieski. Ta wiedza przyda się gdy szukamy idealnego koloru ścian. Wystarczy, że będziemy mieli pigmenty tych trzech podstawowych kolorów a uzyskamy wyjątkowe barwy. Barwy podstawowe oraz pochodne, które otrzymujemy z połącznia barw podstawowych to kolory czyste. Mieszając kolory czyste (więcej niż dwa) z dowolnie wybraną inną barwą naszej palety otrzymamy barwy złamane.
Barwy ciepłe (tj. żółty, czerwony) oddziaływają na nas spontanicznie, sprawiają, że serce bije nam szybciej co z kolei przyspiesza podjęcie decyzji. Skłania do błyskawicznych zakupów, bez większego zastanowienia. Warto przemycać te kolory chociażby w detalach.
Barwy zimne warto zastosować gdy chcemy aby klient został z nami na dłużej. W połączeniu z jasnymi kolorami (np. biel, szarości) uzyskamy efekt nowoczesnego wnętrza.
Ciemne kolory (głównie czerń) wykorzystywane są w celu nadania szlachetności, podkreślenia wiarygodności i tradycji marki. Kolor czarny przypisywany jest luksusowi.
Kolejną ważną zasadą dotyczącą kolorów jest teoria 3 kolorów. W jej założeniu, ludzkie oko jest w stanie wyraźnie dojrzeć i zapamiętać jedynie trzy kolory jednocześnie. Większa ilość barw wywołuje chaos poznawczy. W identyfikacji wizualnej marki znajdziemy zazwyczaj 3 główne kolory a inne mogą współistnieć jako pomocnicze – pod warunkiem, ze pasują do konkretnej kolorystyki. Tyczy się to nie tylko zastosowanych kolorów farb, mebli czy dodatków w sklepie ale również projektowania ekspozycji produktów. Trzymanie się zasady 3 kolorów sprawia, że układ towary jest bardziej czytelny oraz pozwala na szybsze jego reorganizacje.
Mamy jeszcze jedną regułę dotyczącą stosowania kolorów a jest nią: psychologia kolorów. Jak udowodnili eksperci, ludzkie oko, odbierając dany odcień, przesyła do mózgu impuls nerwowy, który jest w stanie stymulować odpowiedni narząd do wywołania konkretnej reakcji hormonalnej. Jak dany kolor wpływa na nasze emocje?
Projektując showroom dla marki More&More w Hamburgu postawiliśmy w głównej mierze na barwy zimne. Na ścianach przeważa biel oraz szarość. Docelowym klientem brandu jest świadoma i pewna siebie kobieta. Otwarta na innowacje, ceniąca sobie elegancki wygląd i delikatne wzory. To nie osoba podejmująca spontaniczne decyzje konsumenckie. Dlatego salon został spreparowany tak aby klient czuł się tam jak ważny gość, który jest mile widziany – na dłużej.
More & More kieruje swoje ubrania do kobiet ceniących sobie elegancki wygląd. Z tego względu przemycenie ciemnych detali było kluczowym aspektem. Czarne dodatki – lampy, meble sklepowe, stoliki – nadają silnego i szlachetnego wyrazu dla stonowanego wnętrza.
Wewnątrz sklepu przeważają 3 główne kolory, wpisane w koncept projektowania sklepów More & More. Znajdziemy tu głównie: biel, szarość, czarny oraz kolory pasujące np. beż czy złoto.
Dodatkowe kolory, które budują klimat showroomu to np. brąz – w formie drewna. Na środku salonu znajduje się duży drewniany stół, przy którym klienci mogą obejrzeć najnowsze katalogi. Dzięki temu showroom zyskuje przytulny, domowy charakter.
Showroom charakteryzuje domowe wnętrze – ma jak najmniej przypominać standardowy sklep. Dlatego do aranżacji wnętrza wykorzystano wyposażenie typowe dla mieszkań tj. np. kwiaty, wazony, sofy wypoczynkowe, wygodne fotele, dywany, lampy nocne itd. W showroomie w Hamburgu znajduje się niebieska sofa, która ma być miejscem relaksu, spokoju. Tu klient może usiąść i zastanowić się nad zakupami. Wybrany kolor podkreśla jego funkcję. Ponadto w środku znajdziemy wiele zielonych kwiatów, które wprowadzają harmonię i życie do sklepu.
Jak widzicie, grą kolorów można uzyskać pożądany efekt. Planując aranżację sklepu warto pamiętać o kolorze i jego możliwościach. Największy potencjał kryje się w odpowiednim studium kolorów. Łatwo tutaj o przesyt i karykaturalność. Grupa Ergo Store kompleksowo zajmuje się projektowaniem sklepów od wielu lat. Doświadczenie i nieustanna nauka pozwala nam na realizację projektów, które przynoszą zysk dla naszych klientów.
Zobacz również: Świadome wnętrze, czyli ekologiczne trendy w projektowaniu i produkcji salonów sklepowych
26.09.2024
Przestrzeń sklepu stacjonarnego to nie tylko miejsce sprzedaży produktów. To wizytówka marki, element budujący doświadczenia klientów oraz kluczowy czynnik wpływający na wyniki sprzedażowe.
19.09.2024
Wygląd i wyposażenie przestrzeni komercyjnych ulega w ostatnich latach znaczącym zmianom, które są odzwierciedleniem panujących obecnie trendów. Prześledźmy te zmiany na przykładzie marki odzieżowej Sinsay z portfolio naszego stałego klienta - grupy LPP.