04.07.2018
Showroom (w dosłownym tłumaczeniu: salon wystawowy) to miejsce, którego celem jest odpowiednie zaprezentowanie marki i jej produktów, stworzenie prestiżowej otoczki, która jest ważniejsza niż sam proces sprzedaży.
Analitycy uważają, że showroomy to kolejny etap ewolucji branży retail. Dziś wielu klientów traktuje zwykłe sklepy właśnie tak jakby były to showroomy – odwiedzają je by zobaczyć lub przetestować produkt, jednak ostatecznego zakupu dokonują online. „Nawet dwie trzecie czasu przeznaczonego na zakup klienci spędzają w sklepie stacjonarnym, nawet jeśli ostatecznie kupują produkt w sieci” – mówi Andres Mendoza-Pena z firmy konsultingowej A.T. Kearney. Jak wynika z raportu „Zakupy w 2025 roku”, przygotowanego na zlecenie sieci Leroy Merlin, już za 8 lat większość Polaków nie będzie odwiedzała tradycyjnych placówek handlowych po to, żeby jakiś produkt kupić, ale tylko po to, by go… obejrzeć.
Z pewnością showroomy „pasują” do pewnych branż bardziej niż do innych. Salony ekspozycyjne wydają się na przykład idealną propozycją dla producentów i dystrybutorów mebli. Dzięki nim potencjalni klienci mogą w jednym miejscu poznać ofertę firmy, metody jej pracy, a także ocenić jakość i staranność wykonania mebli. Showroomy spotykamy też często w branży odzieżowej i modowej. Nasza firma przygotowywała salony ekspozycyjne dla takich marek odzieżowych jak More & More, Dockers czy Reserved. Showroomy są też wykorzystywane przez młodych projektantów do zaprezentowania swoich kolekcji.
Cytowany już Andres Mendoza-Pena uważa, że na prowadzeniu showroomu najbardziej zyskają sprzedawcy online i nowe marki. Sklepy internetowe mogą dzięki showroomom zwiększyć znajomość brandu i zaufanie klientów. „Nasze badania pokazują, że sprzedawcy internetowi po otwarciu sklepu stacjonarnego zwiększają swoje przychody od 5 do 8 razy. To dużo.” – tłumaczy.
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że showroomy są chętniej odwiedzane przez określony typ konsumentów. Badania przeprowadzone przez firmę WD Partners pokazują, że bardziej otwarci na takie doświadczenia są młodsi klienci. Za warte uwagi uznało showroomy 55% przedstawicieli pokolenia Millenials (pokolenie lat 80. i 90.), podczas gdy wśród tzw. Baby Boomers (osoby urodzone w latach 1946-64) zainteresowanych było tylko 28%.
Stale zmieniające się zachowania klientów wymagają od sprzedawców elastyczności i reagowania na aktualną sytuację. „W przyszłości będzie więcej rodzajów sklepów, a każdy z nich będzie pełnił odmienną rolę. Propozycja dla klientów będzie musiała być przez to bardziej zróżnicowana” – przewiduje Mendoza-Pena.
Zmiany naszych zwyczajów zakupowych wpłyną też na postrzeganie roli sprzedawców w showroomach. Klienci będą oczekiwać od nich m.in. pomocy w szybkiej realizacji zakupów, udzielenia takich informacji o produktach lub usługach, których nie ma w internecie, czy weryfikacji opinii o produkcie, z którymi zetknęli się w sieci.
Z pewnością w centrach miast odwiedzanych przez turystów zapotrzebowanie na showroomy będzie niewielkie – typowy turysta będzie chciał wejść do sklepu by zrobić w nim zakupy. Więcej showroomów pojawi się na przedmieściach, a ich znaczenie w angażowaniu klientów będzie rosło. Pytanie jak szybko sprzedawcy dostosują się do tej sytuacji i czy będą chętnie otwierać nowe showroomy? Mendoza-Pena uważa, że sklepy online są bardziej elastyczne i dlatego szybciej dostosują się do nowych realiów. Przeszkodą mogą być dla nich głównie pieniądze. Więcej oporów mogą wykazać tradycyjni sprzedawcy, którzy często wolniej adaptują się do nowych warunków.
09.01.2025
Rozwój technologii, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniające się preferencje klientów to najważniejsze czynniki, które kształtują przyszłość handlu detalicznego. Prezentujemy główne trendy, wyzwania i możliwości, które mogą wpłynąć na branżę w 2025 roku.
02.01.2025
Sklepy Sinsay w parkach handlowych w Świdnicy i Zamieniu to kolejne ukończone projekty Ergo Store. Przeczytaj wpis i zobacz efekt naszej pracy!✅