Trend nazywany showrooming to efekt wpływu internetu na zwyczaje zakupowe współczesnych konsumentów. Terminem tym określa się zachowanie kupującego, który wprawdzie wybiera się do stacjonarnego sklepu, ale tylko w celu obejrzenia produktu, a nie jego zakupu. Ogląda, dotyka, sprawdza towar, a w przypadku ubrań – przymierza. Na testowaniu jednak się kończy. Transakcja jest finalizowana w internecie.
Wielu detalistów obawiało się, że showrooming może zagrozić stacjonarnym sklepom. Zwłaszcza w dobie dominacji mobilnego internetu – przebywając w sklepie możemy błyskawicznie sprawdzić na naszym smartfonie czy i gdzie dany produkt można kupić taniej.
Tradycyjne sklepy jednak nie zniknęły. Zakupy w internecie i sklepach stacjonarnych współistnieją obok siebie. Wykształcił się nawet przeciwny trend, czyli webrooming. Zgodnie z nim, internet wykorzystujemy do zbierania informacji i opinii o produktach, ale zakupu dokonujemy w stacjonarnym sklepie.
Badania zwyczajów zakupowych przeprowadzone przez firmę Nielsen pokazują, że 60 procent konsumentów przegląda informacje o towarach w internecie, a potem dokonuje zakupu w sklepie, a 51 procent robi odwrotnie – ogląda produkty w sklepie, a kupuje online.
Nowe technologie nie muszą być zagrożeniem dla tradycyjnych sklepów, wręcz przeciwnie – mogą być szansą i motywacją do zmian – wyjściem naprzeciw nowym potrzebom konsumentów. Eksperci wskazują, że pojawienie się trendów takich jak showrooming powinien skłonić detalistów do następujących działań:
Jeśli klient poczuje się w Twoim sklepie wyjątkowo, będzie chciał do niego wracać. Dlatego powinieneś zaoferować mu unikalne doświadczenia – wystrój, zapach – to one najbardziej działają na zmysły i emocje. Internet takich przeżyć nie jest w stanie zapewnić.
25.04.2024
Lista naszych projektów dla marki Dockers datowanych na 2024 r. powiększyła się o salon w centrum handlowym BAB2 we francuskim Anglet.
18.04.2024
Sklepy stacjonarne to dla marek zajmujących się e-commerce sposób na zwiększenie rozpoznawalności, a także możliwość zaoferowania bogatszego doświadczenia zakupowego w ramach sprzedaży wielokanałowej - omnichannel.