Home » Blog » Showroom – unikalny sposób doświadczania marki

04.07.2018

Showroom – unikalny sposób doświadczania marki

Showroom (w dosłownym tłumaczeniu: salon wystawowy) to miejsce, którego celem jest odpowiednie zaprezentowanie marki i jej produktów, stworzenie prestiżowej otoczki, która jest ważniejsza niż sam proces sprzedaży.

Analitycy uważają, że showroomy to kolejny etap ewolucji branży retail. Dziś wielu klientów traktuje zwykłe sklepy właśnie tak jakby były to showroomy – odwiedzają je by zobaczyć lub przetestować produkt, jednak ostatecznego zakupu dokonują online. „Nawet dwie trzecie czasu przeznaczonego na zakup klienci spędzają w sklepie stacjonarnym, nawet jeśli ostatecznie kupują produkt w sieci” – mówi Andres Mendoza-Pena z firmy konsultingowej A.T. Kearney. Jak wynika z raportu „Zakupy w 2025 roku”, przygotowanego na zlecenie sieci Leroy Merlin, już za 8 lat większość Polaków nie będzie odwiedzała tradycyjnych placówek handlowych po to, żeby jakiś produkt kupić, ale tylko po to, by go… obejrzeć.

Dla kogo showroomy są odpowiednie?  

Z pewnością showroomy „pasują” do pewnych branż bardziej niż do innych. Salony ekspozycyjne wydają się na przykład idealną propozycją dla producentów i dystrybutorów mebli. Dzięki nim potencjalni klienci mogą w jednym miejscu poznać ofertę firmy, metody jej pracy,  a także ocenić jakość i staranność wykonania mebli.  Showroomy spotykamy też często w branży odzieżowej i modowej. Nasza firma przygotowywała salony ekspozycyjne dla takich marek odzieżowych jak More & MoreDockers czy Reserved.  Showroomy są też wykorzystywane przez młodych projektantów do zaprezentowania swoich kolekcji.

Cytowany już Andres Mendoza-Pena uważa, że na prowadzeniu showroomu najbardziej zyskają sprzedawcy online i nowe marki.  Sklepy internetowe mogą dzięki showroomom zwiększyć znajomość brandu i zaufanie klientów.  „Nasze badania pokazują, że sprzedawcy internetowi po otwarciu sklepu stacjonarnego zwiększają swoje przychody od 5 do 8 razy.  To dużo.” – tłumaczy.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że showroomy są chętniej odwiedzane przez określony typ konsumentów. Badania przeprowadzone przez firmę WD Partners pokazują, że bardziej otwarci na takie doświadczenia są młodsi klienci. Za warte uwagi uznało showroomy 55% przedstawicieli pokolenia Millenials (pokolenie lat 80. i 90.), podczas gdy wśród tzw. Baby Boomers (osoby urodzone w latach 1946-64) zainteresowanych było tylko 28%.

Showroom to wyzwanie

Stale zmieniające się zachowania klientów wymagają od sprzedawców elastyczności i reagowania na aktualną sytuację. „W przyszłości będzie więcej rodzajów sklepów, a każdy z nich będzie pełnił odmienną rolę. Propozycja dla klientów będzie musiała być przez to bardziej zróżnicowana” – przewiduje Mendoza-Pena.

Zmiany naszych zwyczajów zakupowych wpłyną też na postrzeganie roli sprzedawców w showroomach. Klienci będą oczekiwać od nich m.in. pomocy w szybkiej realizacji zakupów, udzielenia takich informacji o produktach lub usługach, których nie ma w internecie, czy weryfikacji opinii o produkcie, z którymi zetknęli się w sieci.

Z pewnością w centrach miast odwiedzanych przez turystów zapotrzebowanie na showroomy będzie niewielkie  – typowy turysta będzie chciał wejść do sklepu by zrobić w nim zakupy. Więcej showroomów pojawi się na przedmieściach, a ich znaczenie w angażowaniu klientów będzie rosło. Pytanie jak szybko sprzedawcy dostosują się do tej sytuacji i czy będą chętnie otwierać nowe showroomy? Mendoza-Pena uważa, że sklepy online są bardziej elastyczne i dlatego szybciej dostosują się do nowych realiów. Przeszkodą mogą być dla nich głównie pieniądze. Więcej oporów mogą wykazać tradycyjni sprzedawcy, którzy często wolniej adaptują się do nowych warunków.

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testErgo Store produkuje sklepy Dockers we Francji: salon w Anglet ukończony
    zobacz więcej

    25.04.2024

    Ergo Store produkuje sklepy Dockers we Francji: salon w Anglet ukończony

    Lista naszych projektów dla marki Dockers datowanych na 2024 r. powiększyła się o salon w centrum handlowym BAB2 we francuskim Anglet.

    testDlaczego sprzedawcy internetowi otwierają sklepy stacjonarne?
    zobacz więcej

    18.04.2024

    Dlaczego sprzedawcy internetowi otwierają sklepy stacjonarne?

    Sklepy stacjonarne to dla marek zajmujących się e-commerce sposób na zwiększenie rozpoznawalności, a także możliwość zaoferowania bogatszego doświadczenia zakupowego w ramach sprzedaży wielokanałowej - omnichannel. 

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies dla prawidłowego działania oraz do celów analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Klikając przycisk „AKCEPTUJĘ” lub kontynuując korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażają Państwo na to zgodę. Korzystanie ze strony internetowej bez zmiany ustawień dotyczących tych plików oznacza, że będą one zamieszczane automatycznie w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień dotyczących cookies mogą Państwo dokonać w swojej przeglądarce internetowej.
    Szczegóły znajdą Państwo w naszej polityce prywatności.