18.01.2023
Żyjemy w czasach rewolucyjnych przemian w zakresie technologii. Społeczeństwo staje się bardziej cyfrowe i gotowe na innowacje. Zmieniły się przyzwyczajenia oraz nawyki zakupowe, Internet odegrał olbrzymią rolę w handlu i stale wyznacza w nim nowe trendy.
Aby sprostać oczekiwaniom współczesnego rynku, kluczowe jest zapewnienie najwyższej jakości obsługi klienta. Obecnie jest to mocno powiązane z technologią, konsument XXI wieku lubi nowinki technologiczne, które ułatwiają mu zakup produktów.
Phygital to połączenie dwóch głównych kanałów sprzedaży – sklepów stacjonarnych oraz e-commerce. Obserwuje się, że klienci, zanim wybiorą się na zakupy, najpierw szukają w internecie tego, co potrzebują, a następnie udają się do najbliższego punktu sprzedaży, by sfinalizować swój wybór. Nierzadko zdarza się, że konsumenci zamawiają produkt do sklepu, aby tam zobaczyć na żywo produkt, a następnie podjąć decyzję zakupową.
Klienci, pomimo dużego zainteresowania zakupami w sieci w coraz większym stopniu cenią sobie możliwość kupowania w sposób tradycyjny. Szczególnie jest to widoczne w przypadku wybierania artykułów spożywczych. Jak informuje najnowsza globalna, uwzględniająca także rynek polski, analiza YouGov Realtime Omnibus, nadal większość (60%) konsumentów, z całego świata woli kupować żywność w klasyczny sposób, wybierając ze sklepowych półek. W Polsce odsetek ten jest nawet nieznacznie wyższy i wynosi 63%.
Mimo nieustannie rosnącej popularności e-zakupów, kanał tradycyjny nadal mocno się trzyma. Sieci handlowe coraz częściej zachęcają klientów do rozpoczynania swoich „podróży zakupowych” w sieci, w tym wykorzystując dedykowane aplikacje mobilne, jednak finalizowania ich już w fizycznych sklepach. Sprzedaż w sieci nadal pozostaje istotnym kanałem, jednak działania sieci handlowych, w tym choćby stałe powiększanie ilości sklepów, a także ich formatów dowodzą, że priorytet nadal stanowi sprzedaż tradycyjna.
Nowe pokolenie oczekuje szybkich zakupów – zjawisko „phygital” tylko to potwierdza. Nowi konsumenci nie chcą się już włóczyć całymi dniami po galeriach handlowych, zamiast tego wyszukują konkretne produkty w sieci i wpadają na szybko aby zakupić towar w sklepie. Możliwość obejrzenia produktu na żywo przed dokonaniem transakcji to jedno, a drugie to fakt, że na wysyłkę produktu kupionego w sieci trzeba poczekać zwykle 2-3 dni. Robiąc zakupy stacjonarnie, dostajemy go od ręki.
Aby zapewnić klientom szybkie zakupy nieuniknionym będzie zainwestowanie w kasy samoobsługowe. To świetne rozwiązanie również dla osób, które czują dyskomfort podczas rozmów z kasjerami. Coraz więcej sklepów stacjonarnych oferuje taką możliwość, prawdopodobnie w przeciągu kilku lat to będzie standard w handlu detalicznym. Im szybciej zdecydujemy się na to rozwiązanie tym większa szansa, że zakup kasy samoobsługowej nam się „zwróci” większą sprzedażą.
Poza umożliwieniem szybkiego, bezobsługowego zakupu warto zwrócić uwagę na tzw. „multimedialny kiosk” w sklepie stacjonarnym. Dzięki niemu, klient ma możliwość obejrzenia i dotknięcia produktu, a następnie, samodzielnego sprawdzenia dostępności jego w innych lokalizacjach i zamówienia wybranego produktu do danego salonu albo bezpośrednio do domu. W ten sposób, sklep stacjonarny staje się coraz częściej rodzajem showroomu.
W przymierzalni też spotkamy sporo nowości technologicznych, m.in. inteligentne lustra, które potrafią rozpoznać nasze emocje za pomocą specjalnych sensorów. System RFID identyfikuje mierzone przez nas ubrania. Dzięki specjalnym etykietom, znalezienie potrzebnego rozmiaru czy koloru wybranej przez nas rzeczy, zajmuje tylko chwilę.
Nowatorskim rozwiązaniem technologicznym wykorzystywanym w sklepach jest także technologia NFC, która pozwala na ocenę czy produkt został podniesiony z półki. W momencie, gdy czujnik znika z ekspozycji, klient otrzymuje na swój smartfon dodatkowe informacje na temat oglądanego produktu zachęcające do zakupu.
Handel detaliczny „jutra” polega na stworzeniu całego systemu informatycznego spinającego sprzedaż stacjonarną, internetową, technologie mobilne, centra obsługi klienta i digital marketing. W sklepach przyszłości świat wirtualny przenika się z rzeczywistym. Nowe technologie to nie tylko udogodnienia zakupowe tu i teraz. To również zbieranie i bieżąca analiza danych dotyczących zachowań w sklepach. Pozwala to na lepszą aranżację przestrzeni handlowej i ciągłe dostosowanie się do potrzeb klientów.
Badając trendy handlu detalicznego możemy lepiej dostosować sklep pod współczesne potrzeby konsumentów. Firma Ergo Store od wielu lat zajmuje się projektowaniem przestrzeni handlowych. Zgromadzona wiedza oraz doświadczenie pomaga nam realizować sklepy „jutra”.
Foto: unsplash.com
24.04.2025
Marzec i kwiecień 2025 przyniosły kolejną serię produkcji Ergo Store dla marki More & More w Niemczech. Tym razem pracowaliśmy w miastach Bawarii i Dolnej Saksonii, takich jak Augsburg, czy Rosenheim.
17.04.2025
Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.