16.01.2018

Cztery kluczowe elementy decydujące o sukcesie Twojego sklepu

Krajobraz na rynku sprzedaży detalicznej jest dziś bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek wcześniej. Właściciele sklepów konkurują nie tylko z innymi detalistami z tego samego miasta, ale za sprawą handlu internetowego również ze sprzedawcami z całego  świata. Mimo rozwoju e-commerce, wielu klientów wciąż preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych. Aby rozwijać sklep i odpowiednio nim zarządzać warto zadbać o cztery obszary, które mają kluczowe znaczenie dla końcowego sukcesu biznesu związanego z zarządzaniem sklepem.

Doświadczenie klienta

Budowanie pozytywnych doświadczeń klienta to element najważniejszy i punkt odniesienia dla wszystkich pozostałych aktywności. Kiedyś właściciele sklepów koncentrowali się na obsłudze klienta. Dziś chodzi o coś więcej – doświadczenie klienta, na które składa się m.in oddziaływanie na zmysły i emocje klientów. Te kształtowane są przez różne elementy – sprzedawców, wygląd sklepu, czystość. Celem właściciela sklepu powinno być wywołanie doświadczenia klienta na tyle silnego, aby klient je zapamiętał. Wówczas możemy mówić o tzw. efekcie wow.

Zarządzanie asortymentem i zapasami

Zgodnie z zasadą Pareto, aż 80 procent zysku jest generowane przez 20 procent towarów. Stąd jednym z wyzwań detalisty jest próba zaklasyfikowania towarów do grupy 20% oraz do pozostałych, mających mniejsze znaczenie. Niewystarczające czy niewłaściwie rozplanowany asortyment i zapasy, skutkujące niedostępnością jakiegoś popularnego produktu mogą zdenerwować klienta na tyle, że jego pierwsza wizyta w sklepie będzie jednocześnie tą ostatnią.

Visual Merchandising

Visual merchandising pełni w sklepie rolę cichego sprzedawcy. Wygląd sklepu i  odpowiednia prezentacja asortymentu mogą sprzedać tyle samo produktów ile sprzedawca w bezpośrednim kontakcie z klientem. Jeśli jesteś właścicielem sklepu, spróbuj popatrzeć na niego oczami klienta i odpowiedz sobie na pytanie czy chciałbyś w nim robić zakupy.

Ludzie

Ludzie są najważniejsi, to oczywiste. Możesz mieć najlepszą strategię, najbardziej przekonującą wizję, ale nie ma to znaczenia, jeśli nie masz właściwych ludzi, aby wprowadzać je w życie.

Zarządzanie sklepem detalicznym jest skomplikowanym procesem, na który składa się wiele elementów. Kluczowe jest jednak doświadczenie klienta – to ono powinno być motorem wszystkich decyzji właściciela sklepu. Pierwszym krokiem do tego by skutecznie projektować takie doświadczenie jest przeprojektowanie myślenia –  warto zacząć myśleć nie jak właściciel sklepu, ale jak klient. Ten prosty, a jednocześnie skomplikowany zabieg może zdecydowanie pomóc w zarządzaniu innymi obszarami, takimi jak visual merchandising czy zarządzanie zapasami. Przyda się też w ocenie pracowników. Więcej o tym jak ważna jest wykwalifikowana kadra pisaliśmy tutaj: https://ergostore.pl/blog/pracownik-sklepu-najlepszym-adwokatem-marki/

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testErgo Store przygotowało sklep More & More w Belgii
    zobacz więcej

    30.01.2025

    Ergo Store przygotowało sklep More & More w Belgii

    Sklep w formacie shop-in-shop w belgijskim mieście Charleroi dołączył do listy naszych produkcji dla odzieżowej marki z Niemiec. 

    testJak zastosować zasady gospodarki cyrkularnej w handlu detalicznym?
    zobacz więcej

    23.01.2025

    Jak zastosować zasady gospodarki cyrkularnej w handlu detalicznym?

    Głównym założeniem gospodarki cyrkularnej jest minimalizacja odpadów oraz maksymalne wykorzystanie zasobów poprzez ponowne użycie, recykling i odnawianie produktów. W jaki sposób można zastosować cyrkularne zasady w handlu detalicznym?

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków