Krajobraz na rynku sprzedaży detalicznej jest dziś bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek wcześniej. Właściciele sklepów konkurują nie tylko z innymi detalistami z tego samego miasta, ale za sprawą handlu internetowego również ze sprzedawcami z całego świata. Mimo rozwoju e-commerce, wielu klientów wciąż preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych. Aby rozwijać sklep i odpowiednio nim zarządzać warto zadbać o cztery obszary, które mają kluczowe znaczenie dla końcowego sukcesu biznesu związanego z zarządzaniem sklepem.
Doświadczenie klienta
Budowanie pozytywnych doświadczeń klienta to element najważniejszy i punkt odniesienia dla wszystkich pozostałych aktywności. Kiedyś właściciele sklepów koncentrowali się na obsłudze klienta. Dziś chodzi o coś więcej – doświadczenie klienta, na które składa się m.in oddziaływanie na zmysły i emocje klientów. Te kształtowane są przez różne elementy – sprzedawców, wygląd sklepu, czystość. Celem właściciela sklepu powinno być wywołanie doświadczenia klienta na tyle silnego, aby klient je zapamiętał. Wówczas możemy mówić o tzw. efekcie wow.
Zarządzanie asortymentem i zapasami
Zgodnie z zasadą Pareto, aż 80 procent zysku jest generowane przez 20 procent towarów. Stąd jednym z wyzwań detalisty jest próba zaklasyfikowania towarów do grupy 20% oraz do pozostałych, mających mniejsze znaczenie. Niewystarczające czy niewłaściwie rozplanowany asortyment i zapasy, skutkujące niedostępnością jakiegoś popularnego produktu mogą zdenerwować klienta na tyle, że jego pierwsza wizyta w sklepie będzie jednocześnie tą ostatnią.
Visual Merchandising
Visual merchandising pełni w sklepie rolę cichego sprzedawcy. Wygląd sklepu i odpowiednia prezentacja asortymentu mogą sprzedać tyle samo produktów ile sprzedawca w bezpośrednim kontakcie z klientem. Jeśli jesteś właścicielem sklepu, spróbuj popatrzeć na niego oczami klienta i odpowiedz sobie na pytanie czy chciałbyś w nim robić zakupy.
Ludzie
Ludzie są najważniejsi, to oczywiste. Możesz mieć najlepszą strategię, najbardziej przekonującą wizję, ale nie ma to znaczenia, jeśli nie masz właściwych ludzi, aby wprowadzać je w życie.
Zarządzanie sklepem detalicznym jest skomplikowanym procesem, na który składa się wiele elementów. Kluczowe jest jednak doświadczenie klienta – to ono powinno być motorem wszystkich decyzji właściciela sklepu. Pierwszym krokiem do tego by skutecznie projektować takie doświadczenie jest przeprojektowanie myślenia – warto zacząć myśleć nie jak właściciel sklepu, ale jak klient. Ten prosty, a jednocześnie skomplikowany zabieg może zdecydowanie pomóc w zarządzaniu innymi obszarami, takimi jak visual merchandising czy zarządzanie zapasami. Przyda się też w ocenie pracowników.
08.01.2021
Outletowy salon Levi’sa w Szczecinie to jedna z najnowszych realizacji Ergo Store dla tej marki w trzecim kwartale 2020 r. W asortymencie sklepu znajdziemy kultowe produkty z dżinsu dla pań i panów.
23.12.2020
Połowa grudnia to dla wszystkich szczególnie ważny czas. Okres przedświąteczny sprzyja refleksji i przypomina, że warto okazać wsparcie tym, którzy szczególnie potrzebują pomocy. Zwłaszcza gdy trudne wydarzenia tego roku utrudniły życie wielu osób oraz wspierających je instytucji i organizacji.