Kobiety są z Wenus a mężczyźni z Marsa, to powiedzenie znane od wieków. Specjaliści od reklamy wykorzystują stary cytat do różnicowania marketingu produktów w zależności od tego czy są one kierowane do kobiet czy do mężczyzn. Dlaczego więc również wystawy sklepowe nie miałyby być budowane wedle tej zasady?
Z badań prowadzonych przez specjalistów marketingu sensorycznego wynika, że mężczyźni są mniej wrażliwi na odbiór impulsów sensorycznych w przestrzeni handlowej. Znacznie częściej kierują swoją uwagę na cel – zakup konkretnej rzeczy. Dążą do osiągnięcia zamierzonego celu zakupowego, nie zwracając przy tym uwagi na wysyłane przez otoczenie bodźce sensoryczne. Ze względu na większe pobudzenie zmysłów, to kobiety częściej mają swoje ulubione punkty sprzedaży i niechętnie je zmieniają.
Zatem, jak sklepy stacjonarne mogą przyciągać więcej klientów, albo raczej klientek? Kluczem może być wiedza o tym jak kupują kobiety.
Za sprawą pandemii, wiele kobiet przerzuciło się na zakupy online, “bo są wygodne”. Dowodzi to, że kobiety lubią robić łatwe i szybkie zakupy, komfortowe, bez większych przeszkód i nieprzyjemności. Dlatego warto aby rozplanowanie przestrzeni sklepowej było intuicyjne i dobrze zorganizowane. Dzięki odpowiedniemu rozłożeniu mebli sklepowych oraz elementów wyposażenia można sterować ruchem klientów w sklepie. Wnętrze powinno być przestronne, uporządkowane oraz umożliwiać swobodne przemieszczanie się. Kobiety lubią też zastanowić się na spokojnie nad zakupem, dlatego nie można zapominać o dobrze zaprojektowanej przymierzalni.
Kobiety będąc na zakupach szukają swojego wymarzonego stroju. Od razu wyobrażają sobie gdzie go założą, łącząc z nowym ubraniem najprzyjemniejsze emocje. Dlatego przestrzeń sklepowa powinna pomagać stymulować te magiczne doznania. Ważnym elementem sklepu stacjonarnego jest witryna, to ona jest swoistym zaproszeniem klientki. Powinna być zachęcająca i intrygująca – taka aby kobiety chciały odkryć co za sobą kryje. To właśnie dzięki witrynie można pozyskać do sklepu nowe klientki.
Zanim kobieta uda się na poszukiwanie wymarzonej stylizacji, szuka inspiracji w social mediach, a następnie na stronach internetowych sklepów wyszukuje odpowiedników upatrzonych ubrań. Dobrą praktyką byłoby budowanie strategii sprzedażowej sklepów na częstych zmianach wystaw. Podążanie za trendami tzw. „must have” sezonu i właściwa ich ekspozycja to główne zadania sklepów stacjonarnych. Dobre oświetlenie i przejrzysta przestrzeń wokół danego modelu to równie ważne aspekty.
Reasumując, koncept sklepu stacjonarnego skierowanego głównie dla kobiet powinien opierać się na wywoływaniu pozytywnych emocji i pobudzaniu zmysłów. Badanie rynku oraz potrzeb swoich klientów powinno znaleźć odzwierciedlenie we wnętrzu sklepu. Kobiety są szczególnie ważną grupą odbiorców w sklepach odzieżowych, czy kosmetycznych, dlatego zachęcamy również do lektury naszych innych wpisów: Jak zwiększyć sprzedaż w salonie kosmetycznym oraz Jak wyposażyć salon odzieżowy.
19.12.2024
Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom, takim jak czujniki ruchu, ekrany dotykowe czy systemy RFID, inteligentne meble sklepowe umożliwiają interakcję z klientami oraz zbieranie danych o ich preferencjach zakupowych.
12.12.2024
Do długiej listy naszych produkcji dla grupy LPP na Bałkanach dołączyły sklepy Sinsay w dwóch bośniackich miejscowościach - Doboj i Vogosca.