25.03.2020
Mapy ciepła (heat maps) to forma wizualnej prezentacji zachowań klientów w sklepie za pomocą kolorów o różnym stopniu intensywności. Dzięki mapom możemy analizować różne aspekty funkcjonowania sklepu, a także optymalizować sprzedaż.
Poniżej opisujemy dwa przykłady zastosowania heat maps.
Mapy ciepła umożliwiają sprawdzenie jak dużo produktów z naszych zasobów magazynowych zostało sprzedanych. Możemy sprawdzić, które miejsca generowały największą sprzedaż. Dysponując takimi danymi, właściciel sklepu może zoptymalizować zasoby sklepu, np. przenieść produkty z miejsc o niższej sprzedaży do tych, gdzie potencjał jest większy, obniżyć ceny, wprowadzić promocje i rabaty czy ograniczyć zamówienia tych produktów, które notują słabe wyniki sprzedaży.
Rozmieszczenie produktów według klucza cenowego to jedna z taktyk visual merchandisingu. Jej elementem jest m.in. umieszczenie tańszych produktów w pobliżu materiałów POS, a droższych na końcu sklepu, aby klient trafiał na nie na końcu swojej drogi zakupowej.
Kolejna taktyka to umieszczanie blisko siebie produktów o zbliżonych cenach. Przykładowo, jeśli zestawimy spodnie za 100 euro ze spodniami za 20 euro, klient może wpaść w zakłopotanie i zacząć się zastanawiać skąd wynika taka rozbieżność. Celem sprzedawcy powinno być ukierunkowanie konsumenta na działanie, a nie na analizowanie. Mapy ciepła pozwalają na sprawdzenie, w których miejscach sklepu ceny produktów mogą być źle zbalansowane. To pozwala na bardziej efektywnie zarządzanie asortymentem produktów i ewentualne przesunięcia produktów.
To tylko dwa przykładowe zastosowania map ciepła. Zaletą tego narzędzia jest prezentowanie w prosty i przejrzysty sposób danych, które nierzadko są złożone i skomplikowane. Mapy ciepła to „tajna broń” w rozwiązaniach analitycznych, pozwalająca zwiększyć sprzedaż w sklepie.
Zobacz również: Jak wyznaczyć klientowi sklepu ścieżkę zakupów przy pomocy światła
Foto: tickto.weebly.com
10.04.2025
Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę.