14.02.2023

Kup teraz, zapłać później – recepta na sklep przyjazny konsumentom

W zeszłym roku metoda płatności „kup teraz, zapłać później” zrewolucjonizowała zakupy online. Coraz więcej marek umożliwia płatność tą metodą również w sklepach stacjonarnych. Dlaczego korzystamy z tej opcji oraz jak wprowadzić ją do swojej strategii sprzedażowo-marketingowej? Odpowiadamy poniżej. 

Co to jest Klarna, Pay Po, Twisto? 

W Polsce najpopularniejsze metody płatności z odroczeniem zapłaty to Klarna, Pay Po oraz Twisto. Współpracują z wieloma markami, których klienci mają możliwość skorzystania z opcji „kup teraz, zapłać później”. Są to bezpieczne i wygodne metody płatności, dzięki którym jeszcze przed opłaceniem zakupów, można otrzymać produkty, sprawdzić je i zdecydować, czy chcemy je zatrzymać. W przypadku dokonania zwrotu towarów, płatność za nie w systemie zostanie anulowana i klient nie będzie musiał ponosić żadnych kosztów zakupu. Wybierając opcję “kup teraz, zapłać później”, klient ma aż 30 dni na opłacenie swoich zakupów. W tym czasie nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z odroczeniem płatności. Ewentualna prowizja pojawia się dopiero, kiedy klient zdecyduje się zapłacić później niż w przeciągu 30 dni i będzie chciał rozłożyć płatność na raty. 

Czy można odroczyć płatność w sklepie stacjonarnym?

Płatność odroczona pojawiła się najpierw w sklepach internetowych, gdzie szybko się przyjęła. Według raportu Koszyk Roku 2022, w Polsce już 73% największych sklepów internetowych oferuje możliwość płatności odroczonych. Z kolei, według European Retail Banking Radar, w 2021 r. Polska była jednym z liderów w zakresie korzystania z BNPL (Buy Now Pay Later, czyli „kup teraz, zapłać później”). Z zakupów z odroczoną płatnością skorzystało aż 61% polskich konsumentów. To znak, że Polacy odważnie podchodzą do takiej możliwości finansowania. Wskazują też na to wyniki badań ze stycznia 2021 roku – 80% klientów PayPo zadeklarowało, że skorzystałoby z metody płatności odroczonych także w sklepach stacjonarnych, gdyby takie rozwiązanie było dostępne.

Pierwszą marką, która umożliwia użycie metody “zapłać później” w sklepach stacjonarnych w Polsce jest CCC – klient Ergo Store, dla którego zrealizowaliśmy kilka ciekawych projektów np. serię sklepów w Polsce i Serbii. Łączenie świata offline i online, wpisuje się w strategię rozwoju sprzedaży CCC w modelu omnichannel. Celem Grupy jest rozwijanie unikalnego ekosystemu handlu poprzez budowanie doświadczenia i wygody dla klientów.

Bezgotówkowe zakupy z odroczoną płatnością w sklepach stacjonarnych CCC realizowane są z wykorzystaniem własnej aplikacji mobilnej CCC, w której udostępniona została usługa PayPo. Za jej pomocą klient generuje kod, który przedstawia przy kasie, a następnie zatwierdza swój zakup na smartfonie. Odroczenie płatności na 30 dni nie wiąże się z dodatkowymi kosztami dla kupującego.

Wprowadzenie tej metody finansowania w handlu tradycyjnym jest przede wszystkim odpowiedzią na zainteresowanie konsumentów. 

Płatności odroczone uruchomił w sklepach stacjonarnych również Empik. Na razie ta forma płatności dostępna jest dla użytkowników aplikacji mobilnej Empik, z aktywnym pakietem Premium lub Premium Free. Z usługi można skorzystać w 60 sklepach sieci, w których dostępna jest funkcjonalność Pay&Go. Wystarczy w aplikacji wybrać opcję “Skanuj i płać”, dodać produkty do koszyka i sfinalizować zakup. Transakcja jest w pełni bezpieczna, a przede wszystkim szybka i wygodna – klient realizuje zakup w pełni samodzielnie, bez konieczności podchodzenia do kasy, może zabrać produkty do domu, a zapłacić za nie za 30 dni, bez żadnych dodatkowych kosztów.

Te dwa przykłady pokazują różne możliwości realizowania usługi „kup teraz, zapłać później” stacjonarnie. Pierwsza możliwość wymaga kontaktu klient-sprzedawca, druga opcja jest całkowicie bezobsługowa. Nie są to jedyne rozwiązania, jakie możemy zastosować w przypadku płatności odroczonej w sklepie. Być może pomocne okażą się tablety, na których klient może sam zrealizować zamówienie lub osobne kasy samoobsługowe na kody QR generowane w aplikacji. Innym ciekawym pomysłem może być sklep całkowicie pozbawiony obsługi, w którym produkty posiadają swoje kody QR i płacimy za nie skanując je i płacąc online. 

Sklep dopasowany do współczesnego klienta

Projektując sklepy stacjonarne musimy stale podążać za trendami. Metody płatności z odroczeniem zapłaty zrewolucjonizowały sprzedaż online. To trend, który powinniśmy bacznie obserwować i skutecznie wdrażać do sklepów stacjonarnych. Wychodząc naprzeciw wygodnym zakupom musimy również dostosować przestrzeń kas pod współczesne wymagania klientów. Ergo Store pomaga realizować swoim klientom przemyślane i dochodowe sklepy. Zapraszamy do współpracy! 

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testJak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?
    zobacz więcej

    17.04.2025

    Jak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?

    Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.  

    testJak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?
    zobacz więcej

    10.04.2025

    Jak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?

    Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę. 

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków