14.02.2023
W zeszłym roku metoda płatności „kup teraz, zapłać później” zrewolucjonizowała zakupy online. Coraz więcej marek umożliwia płatność tą metodą również w sklepach stacjonarnych. Dlaczego korzystamy z tej opcji oraz jak wprowadzić ją do swojej strategii sprzedażowo-marketingowej? Odpowiadamy poniżej.
W Polsce najpopularniejsze metody płatności z odroczeniem zapłaty to Klarna, Pay Po oraz Twisto. Współpracują z wieloma markami, których klienci mają możliwość skorzystania z opcji „kup teraz, zapłać później”. Są to bezpieczne i wygodne metody płatności, dzięki którym jeszcze przed opłaceniem zakupów, można otrzymać produkty, sprawdzić je i zdecydować, czy chcemy je zatrzymać. W przypadku dokonania zwrotu towarów, płatność za nie w systemie zostanie anulowana i klient nie będzie musiał ponosić żadnych kosztów zakupu. Wybierając opcję “kup teraz, zapłać później”, klient ma aż 30 dni na opłacenie swoich zakupów. W tym czasie nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z odroczeniem płatności. Ewentualna prowizja pojawia się dopiero, kiedy klient zdecyduje się zapłacić później niż w przeciągu 30 dni i będzie chciał rozłożyć płatność na raty.
Płatność odroczona pojawiła się najpierw w sklepach internetowych, gdzie szybko się przyjęła. Według raportu Koszyk Roku 2022, w Polsce już 73% największych sklepów internetowych oferuje możliwość płatności odroczonych. Z kolei, według European Retail Banking Radar, w 2021 r. Polska była jednym z liderów w zakresie korzystania z BNPL (Buy Now Pay Later, czyli „kup teraz, zapłać później”). Z zakupów z odroczoną płatnością skorzystało aż 61% polskich konsumentów. To znak, że Polacy odważnie podchodzą do takiej możliwości finansowania. Wskazują też na to wyniki badań ze stycznia 2021 roku – 80% klientów PayPo zadeklarowało, że skorzystałoby z metody płatności odroczonych także w sklepach stacjonarnych, gdyby takie rozwiązanie było dostępne.
Pierwszą marką, która umożliwia użycie metody “zapłać później” w sklepach stacjonarnych w Polsce jest CCC – klient Ergo Store, dla którego zrealizowaliśmy kilka ciekawych projektów np. serię sklepów w Polsce i Serbii. Łączenie świata offline i online, wpisuje się w strategię rozwoju sprzedaży CCC w modelu omnichannel. Celem Grupy jest rozwijanie unikalnego ekosystemu handlu poprzez budowanie doświadczenia i wygody dla klientów.
Bezgotówkowe zakupy z odroczoną płatnością w sklepach stacjonarnych CCC realizowane są z wykorzystaniem własnej aplikacji mobilnej CCC, w której udostępniona została usługa PayPo. Za jej pomocą klient generuje kod, który przedstawia przy kasie, a następnie zatwierdza swój zakup na smartfonie. Odroczenie płatności na 30 dni nie wiąże się z dodatkowymi kosztami dla kupującego.
Wprowadzenie tej metody finansowania w handlu tradycyjnym jest przede wszystkim odpowiedzią na zainteresowanie konsumentów.
Płatności odroczone uruchomił w sklepach stacjonarnych również Empik. Na razie ta forma płatności dostępna jest dla użytkowników aplikacji mobilnej Empik, z aktywnym pakietem Premium lub Premium Free. Z usługi można skorzystać w 60 sklepach sieci, w których dostępna jest funkcjonalność Pay&Go. Wystarczy w aplikacji wybrać opcję “Skanuj i płać”, dodać produkty do koszyka i sfinalizować zakup. Transakcja jest w pełni bezpieczna, a przede wszystkim szybka i wygodna – klient realizuje zakup w pełni samodzielnie, bez konieczności podchodzenia do kasy, może zabrać produkty do domu, a zapłacić za nie za 30 dni, bez żadnych dodatkowych kosztów.
Te dwa przykłady pokazują różne możliwości realizowania usługi „kup teraz, zapłać później” stacjonarnie. Pierwsza możliwość wymaga kontaktu klient-sprzedawca, druga opcja jest całkowicie bezobsługowa. Nie są to jedyne rozwiązania, jakie możemy zastosować w przypadku płatności odroczonej w sklepie. Być może pomocne okażą się tablety, na których klient może sam zrealizować zamówienie lub osobne kasy samoobsługowe na kody QR generowane w aplikacji. Innym ciekawym pomysłem może być sklep całkowicie pozbawiony obsługi, w którym produkty posiadają swoje kody QR i płacimy za nie skanując je i płacąc online.
Projektując sklepy stacjonarne musimy stale podążać za trendami. Metody płatności z odroczeniem zapłaty zrewolucjonizowały sprzedaż online. To trend, który powinniśmy bacznie obserwować i skutecznie wdrażać do sklepów stacjonarnych. Wychodząc naprzeciw wygodnym zakupom musimy również dostosować przestrzeń kas pod współczesne wymagania klientów. Ergo Store pomaga realizować swoim klientom przemyślane i dochodowe sklepy. Zapraszamy do współpracy!
30.01.2025
Sklep w formacie shop-in-shop w belgijskim mieście Charleroi dołączył do listy naszych produkcji dla odzieżowej marki z Niemiec.
23.01.2025
Głównym założeniem gospodarki cyrkularnej jest minimalizacja odpadów oraz maksymalne wykorzystanie zasobów poprzez ponowne użycie, recykling i odnawianie produktów. W jaki sposób można zastosować cyrkularne zasady w handlu detalicznym?