03.09.2019
Klienci coraz bardziej przywiązują się do zakupów online, a sprzedaż w sklepach stacjonarnych spada. Wyzwaniem dla właścicieli tradycyjnych sklepów stało się zatem odciągnięcie klientów od komputerów i zachęcenie do wizyty w sklepie. Jednym ze sposobów by osiągnąć ten cel jest przeniesienie cyfrowych doświadczeń, znanych z internetu do sklepów stacjonarnych.
Detaliści i firmy technologiczne pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami, dzięki którym problemy sklepów stacjonarnych mogą odejść do przeszłości. Poniżej opisujemy niektóre z nich.
Przymierzanie ubrań jest nieuniknionym rytuałem podczas zakupów w sklepach odzieżowych, jednak klienci za nim nie przepadają. Konsumenci ankietowani przez Body Labs, zadeklarowali, że „nie znoszą” wizyt w przebieralni. Jednocześnie badania Alert Tech wykazały, że klienci, którzy skorzystali z przymierzalni są zdecydowanie bardziej skłonni do zakupu niż Ci, którzy ograniczyli się do przeglądania ubrań w sklepie. Rozwiązaniem tego konfliktu mogą być nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak inteligentne lustra. Wyposażone są one w specjalna kamerę, dzięki której klient może zobaczyć na ekranie jak prezentuje się na nim ubranie. Może też porównać się w dwóch innych ubraniach, a także sprawdzać różne warianty kolorystyczne, bez konieczności ciągłego przebierania się. Dodatkową funkcjonalnością jest możliwość wysłania do znajomego filmu prezentującego siebie w danej kreacji przy pomocy kanałów social media.
Według wyliczeń, klienci w Stanach Zjednoczonych spędzają w kolejkach ponad 100 godzin w roku. Rozwiązania takie jak Amazon Go pokazują, że sklepy bez kolejek do kas są możliwe. W tym przypadku klient skanuje przy pomocy aplikacji mobilnej swoje wejście do sklepu, a następnie skanuje produkty, które chce kupić i umieszcza je od razu w torbie. Po zakończeniu zakupów, odznacza swoje wyjście, a płatność pobierana jest automatycznie z karty płatniczej, podpiętej pod aplikację. Podobne rozwiązania w branży odzieżowej zastosowała Zara, która sklep przy Westfield Stratford w Londynie wyposażyła w samoobsługowe kioski, a klienci mogą tam płacić za zakupy za pomocą aplikacji.
O krok dalej idą propozycje, w których użycie smartfona i aplikacji nie jest konieczne. Inteligentne wózki wyposażone w system rozpoznawania obrazu, opracowane przez amerykański start-up Caper, umożliwiają zebranie potrzebnych produktów i opuszczenie sklepu bez konieczności skanowania kodów kreskowych.
Augmented i Virtual Reality coraz odważniej wkraczają do branży retail, a przykładów wykorzystania tych technologii jest coraz więcej. Po Augmented Reality sięgnął m.in. koncern IKEA, który wprowadził specjalną aplikację, która pozwala na zwizualizowanie wnętrza swojego domu / mieszkania, wyposażonego w wybrany zestaw mebli. Przykłady zastosowania Virtual Reality możemy zaś odnaleźć w branży motoryzacyjnej. W showroomach Audi klienci, po założeniu specjalnych okularów, mogą zasiąść za kierownicą wybranego modelu samochodu.
Opisane rozwiązania pozwalają sklepom stacjonarnym nie tylko na konkurowanie ze sklepami internetowymi, ale również mogą zapewnić klientom niezapomniane doświadczenia zakupowe. Kluczem do sukcesu wydają się rozwiązania łączące ze sobą światy online, offline i mobile.
Zobacz również: Phygital – zalety nowych technologii w shoroomie
17.04.2025
Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.
10.04.2025
Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę.