25.03.2020

Jak wykorzystać mapy ciepła (heat maps) do aranżacji wnętrza i rozmieszczenia produktów w sklepie

Mapy ciepła (heat maps) to forma wizualnej prezentacji zachowań klientów w sklepie za pomocą kolorów o różnym stopniu intensywności. Dzięki mapom możemy analizować różne aspekty funkcjonowania sklepu, a także optymalizować sprzedaż.

Poniżej opisujemy dwa przykłady zastosowania heat maps.

Prezentacja danych o sprzedaży

Mapy ciepła umożliwiają sprawdzenie jak dużo produktów z naszych zasobów magazynowych zostało sprzedanych. Możemy sprawdzić, które miejsca generowały największą sprzedaż. Dysponując takimi danymi, właściciel sklepu może zoptymalizować zasoby sklepu, np. przenieść produkty z miejsc o niższej sprzedaży do tych, gdzie potencjał jest większy, obniżyć ceny, wprowadzić promocje i rabaty czy ograniczyć zamówienia tych produktów, które notują słabe wyniki sprzedaży.

Regulowanie cen (pricing)

Rozmieszczenie produktów według klucza cenowego to jedna z taktyk visual merchandisingu. Jej elementem jest m.in. umieszczenie tańszych produktów w pobliżu materiałów POS, a droższych na końcu sklepu, aby klient trafiał na nie na końcu swojej drogi zakupowej.

Kolejna taktyka to umieszczanie blisko siebie produktów o zbliżonych cenach. Przykładowo, jeśli zestawimy spodnie za 100 euro ze spodniami za 20 euro, klient może wpaść w zakłopotanie i zacząć się zastanawiać skąd wynika taka rozbieżność. Celem  sprzedawcy powinno być ukierunkowanie konsumenta na działanie, a nie na analizowanie.  Mapy ciepła pozwalają na sprawdzenie, w których miejscach sklepu ceny produktów mogą być źle zbalansowane. To pozwala na bardziej efektywnie zarządzanie asortymentem produktów i ewentualne przesunięcia produktów.

To tylko dwa przykładowe zastosowania map ciepła. Zaletą tego narzędzia jest prezentowanie w prosty i przejrzysty sposób danych, które nierzadko są złożone i skomplikowane. Mapy ciepła to „tajna broń” w rozwiązaniach analitycznych, pozwalająca zwiększyć sprzedaż w sklepie.

Zobacz również: Jak wyznaczyć klientowi sklepu ścieżkę zakupów przy pomocy światła

Foto: tickto.weebly.com

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testJak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?
    zobacz więcej

    17.04.2025

    Jak zaadaptować przestrzeń komercyjną do potrzeb różnych grup klientów?

    Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.  

    testJak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?
    zobacz więcej

    10.04.2025

    Jak wybrać firmę do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku?

    Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę. 

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków