Dla branży beauty charakterystyczna jest duża impulsywność zakupów. Produkty kosmetyczne to kategoria skierowana do każdego, niezależnie od płci czy wieku. Ich różnorodność przejawia się zarówno w cenach jak i w rodzajach produktów.
Ogromne możliwości wyboru sprawiają, że nie jest łatwo przebić się na półkach sklepowych. Do drogerii idziemy nie za sprawą sympatii do danej marki, ale w związku z określoną potrzebą i często nie wiemy z jakiej firmy produktem wyjdziemy. Sklepy odzieżowe prezentują towary na tle pozostałych produktów określonej linii. Marki nie konkurują tam ze sobą na małej przestrzeni. Sprawa wygląda inaczej gdy chodzi o sprzedaż kosmetyków.
Mówi się, że atrakcyjna prezentacja towarów beauty zwiększa ich sprzedaż o 20-30 procent. „Atrakcyjność” ekspozycji możemy zbudować za pomocą pobudzania wszelkich zmysłów naszych klientów. Warto przytoczyć w tym momencie badania z dziedziny marketingu sensorycznego, które mówią, że mężczyźni są mniej wrażliwi na odbiór impulsów sensorycznych w przestrzeni handlowej. Kosmetyki kupują częściej kobiety a więc warto dokładnie przeanalizować ich zachowania konsumenckie. Artykuł na ten temat znajdziecie na naszym blogu: „Jak kupują kobiety”.
Nie można też zapomnieć o odpowiednich meblach do sklepów z kosmetykami. Kosmetyki kolorowe, wykorzystywane do wykonywania makijażu twarzy i ciała, zazwyczaj umieszczane są w szafach kosmetycznych, natomiast artykuły przeznaczone do pielęgnacji – na półkach. Konkurują o uwagę klienta, ich skuteczna sprzedaż rzadko jest wynikiem jednorazowej wizyty danego konsumenta w sklepie. Budowanie zaufania oraz sympatii wśród konsumentów firm beauty zwykle zaczyna się od promocji w Internecie. Klienci są coraz bardziej świadomi, zanim zdecydują się na zakup przeszukują różne fora czy media społecznościowe w poszukiwaniu idealnego kremu do twarzy, czy pomadki. Rozpoznawalne marki notują dużą sprzedaż. Co jeśli Twoja firma dopiero zaczyna i nie chcesz aby zginęła na półkach sklepowych?
Ekspozycja towaru przeprowadzona na podstawie zasad visual merchandisingu oraz dogłębnej analizy psychologii sprzedaży zwiększy rozpoznawalność marki. Ułatwi to sprzedaż danych produktów, a także nauczy klientów rozpoznawać ją w ramach kategorii produktowej.
Według badań POPAI The Global Association for Marketing-at-Retail około 70% decyzji zakupowych zapada w miejscu sprzedaży. Podczas wizyty w standardowej drogerii, w ciągu 5 sekund klient dostrzega aż 300 produktów. Można wysunąć wniosek, że marka musi być jak najbardziej rozpoznawalna. Firmy, wybierane w pierwszej kolejności to te, które wywołują w nas emocjonalną reakcję. Ten skomplikowany proces sprzedaży towarów beauty sprawił, że marketerzy musieli poświęcić dużo czasu by opracować ich standardy ekspozycji w sklepie. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty ds. visual merchandisingu.
Kosmetyki kolorowe to szczególna linia, którą „kupujemy oczami”. Dlatego warto ułatwić klientowi dostrzeżenie produktu. Co to oznacza w praktyce? Wybór odpowiedniego miejsca! W tym wypadku najlepszym punktem sprzedażowym będzie miejsce zlokalizowane na wysokości oczu przeciętnego człowieka tj. 70 do 180 cm.
Produkty kosmetyczne jako nieliczne z dostępnych towarów na rynku posiadają tzw. testery. Są to mniejsze opakowania, dzięki którym możemy wypróbować dany produkt. Znajdują się w bliskim otoczeniu większego produktu przeznaczonego do zakupu. Dlaczego? Gdyż kosmetyki kolorowe lubimy dotknąć, przetestować na sobie.
Drogerie przyzwyczaiły nas również do pewnego schematu i porządku na półkach z kosmetykami. Produkty ułożone są grupami – pomadki, pudry, pędzle, umieszczone są w skupiskach. Obok podkładów umieszczamy bazy pod podkład, pędzle do nakładania lub rozświetlacze. Takie zabiegi nie tylko ułatwiają zakup, ale przede wszystkim zwiększają sprzedaż produktów. Przychodzimy po nowy podkład, ale możemy zostać zachęcone do zakupu również nowego pędzla do jego nałożenia. Gdyby pędzle nie leżały obok siebie, być może nawet nie pomyślałybyśmy o jego zakupie.
Najczęstsze błędy VM w branży beauty:
Coraz więcej konsumentów kupuje kosmetyki w internecie. Głównym tego powodem są braki odpowiedniego asortymentu w sklepie. Produkty beauty to drobne towary, których zmieści się bardzo dużo nawet w małym sklepie. Kluczowe jest rozeznanie rynku – potrzeb klientów oraz odpowiednia ekspozycja towaru. Długoletnie doświadczenie Ergo Store pozwala na kompleksowe wyposażenie tego rodzaju sklepu. Zapraszamy do współpracy właścicieli drogerii i salonów oferujących produkty z branży beauty.
Zobacz również: Przeszkody czy wyzwania? O niektórych aspektach pracy specjalistów Visual Merchandisingu.
19.12.2024
Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom, takim jak czujniki ruchu, ekrany dotykowe czy systemy RFID, inteligentne meble sklepowe umożliwiają interakcję z klientami oraz zbieranie danych o ich preferencjach zakupowych.
12.12.2024
Do długiej listy naszych produkcji dla grupy LPP na Bałkanach dołączyły sklepy Sinsay w dwóch bośniackich miejscowościach - Doboj i Vogosca.