Home » Blog » Visual Merchandising w branży beauty – jak zwiększyć sprzedaż kosmetyków w sklepie stacjonarnym?

14.09.2021

Visual Merchandising w branży beauty – jak zwiększyć sprzedaż kosmetyków w sklepie stacjonarnym?

Dla branży beauty charakterystyczna jest duża impulsywność zakupów. Produkty kosmetyczne to kategoria skierowana do każdego, niezależnie od płci czy wieku. Ich różnorodność przejawia się zarówno w cenach jak i w rodzajach produktów.

Ogromne możliwości wyboru sprawiają, że nie jest łatwo przebić się na półkach sklepowych. Do drogerii idziemy nie za sprawą sympatii do danej marki, ale w związku z określoną potrzebą i często nie wiemy z jakiej firmy produktem wyjdziemy. Sklepy odzieżowe prezentują towary na tle pozostałych produktów określonej linii. Marki nie konkurują tam ze sobą na małej przestrzeni. Sprawa wygląda inaczej gdy chodzi o sprzedaż kosmetyków.

Jak eksponować produkty kosmetyczne w sklepie?

Mówi się, że atrakcyjna prezentacja towarów beauty zwiększa ich sprzedaż o 20-30 procent. „Atrakcyjność” ekspozycji możemy zbudować za pomocą pobudzania wszelkich zmysłów naszych klientów. Warto przytoczyć w tym momencie badania z dziedziny marketingu sensorycznego, które mówią, że mężczyźni są mniej wrażliwi na odbiór impulsów sensorycznych w przestrzeni handlowej. Kosmetyki kupują częściej kobiety a więc warto dokładnie przeanalizować ich zachowania konsumenckie. Artykuł na ten temat znajdziecie na naszym blogu: „Jak kupują kobiety”.

Nie można też zapomnieć o odpowiednich meblach do sklepów z kosmetykami. Kosmetyki kolorowe, wykorzystywane do wykonywania makijażu twarzy i ciała, zazwyczaj umieszczane są w szafach kosmetycznych, natomiast artykuły przeznaczone do pielęgnacji – na półkach. Konkurują o uwagę klienta, ich skuteczna sprzedaż rzadko jest wynikiem jednorazowej wizyty danego konsumenta w sklepie. Budowanie zaufania oraz sympatii wśród konsumentów firm beauty zwykle zaczyna się od promocji w Internecie. Klienci są coraz bardziej świadomi, zanim zdecydują się na zakup przeszukują różne fora czy media społecznościowe w poszukiwaniu idealnego kremu do twarzy, czy pomadki. Rozpoznawalne marki notują dużą sprzedaż. Co jeśli Twoja firma dopiero zaczyna i nie chcesz aby zginęła na półkach sklepowych?

Badania rynku i pomoc visual merchandisingera

Ekspozycja towaru przeprowadzona na podstawie zasad visual merchandisingu oraz dogłębnej analizy psychologii sprzedaży zwiększy rozpoznawalność marki. Ułatwi to sprzedaż danych produktów, a także nauczy klientów rozpoznawać ją w ramach kategorii produktowej.

Według badań POPAI The Global Association for Marketing-at-Retail około 70% decyzji zakupowych zapada w miejscu sprzedaży. Podczas wizyty w standardowej drogerii, w ciągu 5 sekund klient dostrzega aż 300 produktów. Można wysunąć wniosek, że marka musi być jak najbardziej rozpoznawalna. Firmy, wybierane w pierwszej kolejności to te, które wywołują w nas emocjonalną reakcję. Ten skomplikowany proces sprzedaży towarów beauty sprawił, że marketerzy musieli poświęcić dużo czasu by opracować ich standardy ekspozycji w sklepie. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty ds. visual merchandisingu.

Jak kupujemy kosmetyki?

Kosmetyki kolorowe to szczególna linia, którą „kupujemy oczami”. Dlatego warto ułatwić klientowi dostrzeżenie produktu. Co to oznacza w praktyce? Wybór odpowiedniego miejsca! W tym wypadku najlepszym punktem sprzedażowym będzie miejsce zlokalizowane na wysokości oczu przeciętnego człowieka tj. 70 do 180 cm.

Produkty kosmetyczne jako nieliczne z dostępnych towarów na rynku posiadają tzw. testery. Są to mniejsze opakowania, dzięki którym możemy wypróbować dany produkt. Znajdują się w bliskim otoczeniu większego produktu przeznaczonego do zakupu. Dlaczego? Gdyż kosmetyki kolorowe lubimy dotknąć, przetestować na sobie.

Drogerie przyzwyczaiły nas również do pewnego schematu i porządku na półkach z kosmetykami. Produkty ułożone są grupami – pomadki, pudry, pędzle, umieszczone są w skupiskach. Obok podkładów umieszczamy bazy pod podkład, pędzle do nakładania lub rozświetlacze. Takie zabiegi nie tylko ułatwiają zakup, ale przede wszystkim zwiększają sprzedaż produktów. Przychodzimy po nowy podkład, ale możemy zostać zachęcone do zakupu również nowego pędzla do jego nałożenia. Gdyby pędzle nie leżały obok siebie, być może nawet nie pomyślałybyśmy o jego zakupie.

Visual Merchandising w branży beauty - blog Ergo Store

Foto: Pexels

Jakich błędów unikać aranżując ekspozycję kosmetyków?

Najczęstsze błędy VM w branży beauty:

  • Brak myśli przewodniej – brak planu.
  • Nieprawidłowe ułożenie produktów – niezachowane utarte schematy.
  • Nieczytelna ekspozycja – zbyt dużo produktów lub zbyt duże ubytki między nimi.

Coraz więcej konsumentów kupuje kosmetyki w internecie. Głównym tego powodem są braki odpowiedniego asortymentu w sklepie. Produkty beauty to drobne towary, których zmieści się bardzo dużo nawet w małym sklepie. Kluczowe jest rozeznanie rynku – potrzeb klientów oraz odpowiednia ekspozycja towaru. Długoletnie doświadczenie Ergo Store pozwala na kompleksowe wyposażenie tego rodzaju sklepu. Zapraszamy do współpracy właścicieli drogerii i salonów oferujących produkty z branży beauty.

Zobacz również: Przeszkody czy wyzwania? O niektórych aspektach pracy specjalistów Visual Merchandisingu.

 

Skontaktuj się z nami





    Czytaj również

    testCZTERY TRENDY W BRANŻY PRODUKCJI MEBLI SKLEPOWYCH W 2024 ROKU
    zobacz więcej

    20.06.2024

    Cztery trendy w branży produkcji mebli sklepowych w 2024 roku

    Od inteligentnych rozwiązań po ekologiczną produkcję – dowiedz się jak innowacje redefiniują sposób, w jaki postrzegamy i wykorzystujemy meble w przestrzeniach komercyjnych.

    testPersonalizacja wnętrza sklepu: jak meble mogą odzwierciedlać markę?
    zobacz więcej

    12.06.2024

    Personalizacja wnętrza sklepu: jak meble mogą odzwierciedlać markę?

    Jak meble mogą odzwierciedlać markę i przyciągać odpowiednich klientów?

    ERGO STORE SP. Z O.O. SP.K.
    ul. Płk. Ryszarda Kuklińskiego 17A
    30-720 Kraków