08.06.2021
Pandemia wymusiła na nas konieczność przestrzegania wielu zasad bezpieczeństwa. Aranżując przestrzeń handlową w tych nietypowych czasach, stosując zasady visual merchandisingu unikniemy wielu niepotrzebnych pomyłek.
Visual merchandising to dziedzina wiedzy, dzięki której aranżacja przestrzeni sklepowej staje się łatwiejsza, a zakupy przyjemniejsze. W dobie pandemii visual merchandising okazuje się być przydatny bardziej, niż kiedykolwiek. Pozwala bowiem zmieniać przestrzeń handlową tak, by zachęcać klientów do zakupów, uwzględniając jednocześnie nowe normy bezpieczeństwa. Podpowiadamy kilka obszarów, w których łatwo o błędy, a których visual merchandising pozwoli nam uniknąć.
Buy online, pick up in store, czyli BOPIS to nazwa trendu, który okazał się w pandemii szczególnie ważny. Dzięki odbiorowi w sklepie oszczędzamy na opłacie za dostawę, a odbiór w wyznaczonym do tego celu punkcie ogranicza czas przebywania w dużych skupiskach ludzi. Warto jednak rozważyć ustawienie w takim miejscu kiosków multimedialnych (tzw. infokiosków), w których klient sprawdzi ofertę dostępną w sklepie stacjonarnym. Należy też dobrze przemyśleć wybór panelu dotykowego – tutaj sprawdzą się lepiej ekrany oporowe, niż pojemnościowe. Te pierwsze nie wymagają od nas zdjęcia rękawiczek, a to w pandemii częsty atrybut na zakupach. W pobliżu infokiosków warto ustawić stanowisko do dezynfekcji i, jeśli to możliwe, barierki lub przesłony oddzielające kioski.
Łatwo dać się ponieść pokusie „więcej znaczy więcej”, ale kierowanie się zasadą maksymalizmu w aranżacji sklepu może skutkować przeładowaniem sensorycznym klienta. Pusta przestrzeń powinna zajmować powierzchnię proporcjonalną do przestrzeni zajętej przez ekspozycję. Zbyt duże zagęszczenie produktów będzie nieprzyjemne dla ludzkiego oka, a nadmiar pustej przestrzeni sprawi, że klient przestanie śledzić to, co najważniejsze w ekspozycji, czyli produkty. Ważne by nakierować uwagę na asortyment i dać dostęp do niego, choćby i w rękawiczkach ochronnych. Możliwość dotknięcia produktu jest ważna!
Visual merchandising to też twórcze podejście do aranżacji pionowej i poziomej przestrzeni wystawowej. W skrócie: każda powierzchnia ma potencjał. Ściany mogą stać się tłem dla ekspozycji wielkoformatowych zdjęć produktowych, sufit wykorzystamy do podwieszanych elementów dekoracyjnych lub informacyjnych, a akrylowe ekspozytory z powodzeniem można ustawić przy kasie na ladzie sklepowej. Używając akrylowych i szklanych elementów do aranżacji przestrzeni sklepowej należy jednak pamiętać o stosowaniu odpowiednich środków czyszczących. Z związku z pandemią, przestrzenie handlowe wymagają częstszej dezynfekcji. Wybierajmy takie produkty czyszczące, które nie będą zostawiać nieestetycznych smug.
Kalendarz visual merchadisera jest pełen okazji, które mogą dać impuls do stworzenia nowej aranżacji witryny sklepowej. Warto o nim pamiętać, ponieważ nawet najlepiej zaprojektowane wnętrze może klientom spowszednieć. Aranżacje sezonowe, na jednorazowe wyprzedaże czy wybrane święta (Walentynki, Dzień Matki itd.) dają odczuć odwiedzającym, że w tym sklepie sporo się dzieje i warto tu zaglądać.
Mamy nadzieję, że projektując wnętrze Waszych sklepów pamiętacie, by uwzględnić kwestie poruszone w tym wpisie blogowym. W naszym odczuciu są kluczowe dla udanej aranżacji i zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa w dobie pandemii.
Zobacz również: Visual merchandising – jak zaaranżować efektowną witrynę sklepową przy małym budżecie?
17.04.2025
Sklep, który potrafi dostosować się do oczekiwań różnych grup konsumentów, maksymalizuje swój potencjał sprzedażowy i buduje lojalność klientów. W artykule piszemy o różnych aspektach związanych z adaptowaniem przestrzeni do potrzeb różnorodnych grup konsumentów.
10.04.2025
Wybór firmy do produkcji sklepu stacjonarnego w 2025 roku to decyzja, która może wpłynąć na sukces całego przedsięwzięcia. Jak znaleźć partnera, który zapewni najwyższą jakość i sprawną realizację projektu? Sprawdź sześć czynników, które warto wziąć pod uwagę.